GJ57 schreef: ↑wo 13 nov 2024, 09:00
Oud collega van mij doet dat ook en vaart er wel bij. Wij gaan in de winter bij de sauna wel in het koude dompelbad maar das meer omdat het zo hoort dan dat ik het lekker vind. (achteraf wel trouwens)
Het hefstigste moment ervaar ik als ik het koude water in ga. Zonder ervaring/oefening kan dat een heftige reactie geven. Onwillekeurig kreten slaken heb ik wel gehoord, zelf niet gehad. Niet ongebruikelijk is stokken of heel hoog zitten van de ademhaling. Dat hebben de meeste mensen. Dit is iets waar je aan kunt wennen en door je er bewust van te zijn heb je er invloed op. Onze ademhaling gaat grotendeels onbewust en we kunnen de aansturing ervan ook bewust overnemen. Voor mij werkt het heel goed om bewust rustig en diep te blijven ademen als ik het koude water in ga. Dat doe ik niet met een sprong, voor mij is die overgang te bruut. Ik doe het wel vrij vlot. Als je bijvoorbeeld met een trapje of laddertje het koude water in gaat, of met een aflopende bodem aan een strandje, dan blijven veel mensen een tijdje staan op een bepaald punt. Voor mij maakt dat het lastiger. Ik stop niet als ik te water ga, blijf heel rustig maar continu verder het water in gaan, aandacht op rustige en diepe ademhaling. En dan gaat het eigenlijk verbazend gemakkelijk. Heftige ondiepe oppervlakkige ademhaling komt door spanning, omgekeerd jaagt het de spanning ook verder op. Dat laatste doorbreek je als je in staat bent om bewust je ademhaling diep en rustig te houden. Het is dan ineens veel minder heftig om rustig het koude water in te gaan.
Dit werkt voor mij om er vrij gemakkelijk in te gaan. Niet om er lang in te blijven. Als ik met andere mensen ga, dan heb ik in vergelijking weinig moeite om te water te gaan, maar ik ben er wel vrij snel weer uit. Het binnenwater is inmiddels zo koud dat ik er hooguit enkele minuten in kan blijven. Ik denk dat het niet verantwoord is om dat te ver proberen te rekken. Onderkoeling kun je niet weg ademen.
Dompelbad in de sauna deed ik vroeger nooit. Of het hoort of niet maakt mij niet zoveel uit. Als het niet fijn voelt dan doe ik het niet. Door het winterzwemmen ben ik het koude dompelbad wel gaan waarderen. Ook daar ga ik vlot maar geleidelijk in. Ineens erin springen is niet mijn ding. De emmer koud water over mijn dampende lijf storten ook niet. Gewone koude douche of koude neveldouche vind ik wel heerlijk. Evenals direct uit de sauna buiten lopen in herfstige regen. Voor mij is dat een van de fijnste manieren om af te koelen na de sauna.