Wat heb je gedaan vandaag?

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Re: Wat heb je gedaan vandaag?

Bericht door Jos »

Bowmore schreef: wo 06 nov 2024, 17:54 Op het dak van het Huygens gebouw ru Nijmegen staan 2 radiotelescopen.
We zijn bezig met het vervangen van de aandrijving van zowel
de uurhoek- als de declinatie-as.
Vandaag alle zware onderdelen met een torenkraan naar boven gehesen. Vrijdag verder met montage.
De schotels hebben diameter van 3,5 meter en worden gebruikt voor practicum lessen sterrenkunde.

Groetjes Jeroen
Zo een grote klus!

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
Bowmore
Super actief lid

Bericht door Bowmore »

Jos schreef: do 07 nov 2024, 00:44
Bowmore schreef: wo 06 nov 2024, 17:54 Op het dak van het Huygens gebouw ru Nijmegen staan 2 radiotelescopen.
Vandaag alle zware onderdelen met een torenkraan naar boven gehesen. Vrijdag verder met montage.
De schotels hebben diameter van 3,5 meter en worden gebruikt voor practicum lessen sterrenkunde.

Groetjes Jeroen
Zo een grote klus!

Jos
Ik ben er ook al een tijdje mee zoet. Maanden zeg maar😀
robveen
Zeer actief lid

Bericht door robveen »

Groetjes Jeroen
Prachtig dat de studenten zo'n mooie faciliciteit krijgen. In mijn tijd moesten we het in Utrecht doen met optische telescopen. Maar ja, stadslicht. Goed werk!
Bowmore
Super actief lid

Bericht door Bowmore »

robveen schreef: za 09 nov 2024, 00:06

Groetjes Jeroen
Prachtig dat de studenten zo'n mooie faciliciteit krijgen. In mijn tijd moesten we het in Utrecht doen met optische telescopen. Maar ja, stadslicht. Goed werk!
Dank je Rob, maar net als optische telescopen (staan er ook twee van in Nijmegen) hebben de radio telescopen ook last van de stadse omgeving.
Maakt voor de lessen niet veel uit waarschijnlijk.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Bowmore schreef: za 09 nov 2024, 12:20
Dank je Rob, maar net als optische telescopen (staan er ook twee van in Nijmegen) hebben de radio telescopen ook last van de stadse omgeving.
Maakt voor de lessen niet veel uit waarschijnlijk.
Toch vreemd dan dat ze niet niet een plaatsje buitenzoeken Hoe dat vaak lastig zal zijn. Hier zijn het de bomen die nu zo groot zijn dat ze het directe licht van het object wegnemen.

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
DipZDip
Zeer actief lid

Bericht door DipZDip »

Ik heb gezwommen in de Loosdrechtse plassen. Verder geholpen met wat bootjes poets- en kluswerk in aanloop naar de winterslaap.
janneke
Zeer actief lid

Bericht door janneke »

Heb me na de noen wat bezig gehouden met mijn hobby...was toch maar mistroostig weertje hier in het antwerpse.
Twee mooie armbanden gemaakt, één gevlochten leder en paracord in de kleur mudbrown. De tijd vliegt wel als ik zo bezig ben :D
.......kan er weer ff tegen 8-)
Keep life simple :)
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

DipZDip schreef: zo 10 nov 2024, 23:52 Ik heb gezwommen in de Loosdrechtse plassen. Verder geholpen met wat bootjes poets- en kluswerk in aanloop naar de winterslaap.
Dat zwemmen ? Uit jezelf of bij de botenpoets een misstapje gemaakt ?
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Vandaag samen met echtgenote en schoonzus naar Den Haag en Wassenaar geweest.
In Wassenaar naar museum Voorlinde waar een tentoonstelling was van Ron Mueck en Clouwalker van Abraham Poincheval.
Bloot werd daar niet geschuwd. Het was allemaal erg mooi.
Daarna iets afgeleverd wat ik verkocht heb via marktplaats, wat gegeten en het Panorma van Mesdag bewonderd. Wat is dat kan gedaan en je wordt volledig om de tuin geleid, qua perspectief en vergezichten.

Kortom een leuke dag

Jos
DipZDip
Zeer actief lid

Bericht door DipZDip »

GJ57 schreef: di 12 nov 2024, 19:11 Dat zwemmen ? Uit jezelf of bij de botenpoets een misstapje gemaakt ?
Nee hoor, ik ben geheel vrijwillig en met plezier te water gegaan. Ik probeer de winter door geregeld even ergens buiten te plonzen, liefst wekelijks. Het schijnt gezond te zijn maar daar is niet iedereen het over eens. Ik doe het puur omdat ik de ervaring en het gevoel nadien prettig vind.
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

DipZDip schreef: wo 13 nov 2024, 01:18
GJ57 schreef: di 12 nov 2024, 19:11 Dat zwemmen ? Uit jezelf of bij de botenpoets een misstapje gemaakt ?
Nee hoor, ik ben geheel vrijwillig en met plezier te water gegaan. Ik probeer de winter door geregeld even ergens buiten te plonzen, liefst wekelijks. Het schijnt gezond te zijn maar daar is niet iedereen het over eens. Ik doe het puur omdat ik de ervaring en het gevoel nadien prettig vind.
Oud collega van mij doet dat ook en vaart er wel bij. Wij gaan in de winter bij de sauna wel in het koude dompelbad maar das meer omdat het zo hoort dan dat ik het lekker vind. (achteraf wel trouwens)
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

Gisteren weer de ooginjecties gehaald, ging deze keer heel wat beter. Schijnbaar zetten ze stempels om o.a. ook te kijken of alles goed verdoofd is maar omdat ik altijd om extra verdoving vraag was dat duidelijk niet nodig. Deze keer dus zonder stempels. Wel leek het de rest van de dag alsof het mistig was.
Beeld van de ogen waren heel rustig dus mag nu van 6 naar 8 weken tussen injecties gaan. :roll:
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Frivooltje schreef: wo 13 nov 2024, 23:43 Gisteren weer de ooginjecties gehaald, ging deze keer heel wat beter. Schijnbaar zetten ze stempels om o.a. ook te kijken of alles goed verdoofd is maar omdat ik altijd om extra verdoving vraag was dat duidelijk niet nodig. Deze keer dus zonder stempels. Wel leek het de rest van de dag alsof het mistig was.
Beeld van de ogen waren heel rustig dus mag nu van 6 naar 8 weken tussen injecties gaan. :roll:
Fijn Frivooltje
DipZDip
Zeer actief lid

Bericht door DipZDip »

GJ57 schreef: wo 13 nov 2024, 09:00 Oud collega van mij doet dat ook en vaart er wel bij. Wij gaan in de winter bij de sauna wel in het koude dompelbad maar das meer omdat het zo hoort dan dat ik het lekker vind. (achteraf wel trouwens)
Het hefstigste moment ervaar ik als ik het koude water in ga. Zonder ervaring/oefening kan dat een heftige reactie geven. Onwillekeurig kreten slaken heb ik wel gehoord, zelf niet gehad. Niet ongebruikelijk is stokken of heel hoog zitten van de ademhaling. Dat hebben de meeste mensen. Dit is iets waar je aan kunt wennen en door je er bewust van te zijn heb je er invloed op. Onze ademhaling gaat grotendeels onbewust en we kunnen de aansturing ervan ook bewust overnemen. Voor mij werkt het heel goed om bewust rustig en diep te blijven ademen als ik het koude water in ga. Dat doe ik niet met een sprong, voor mij is die overgang te bruut. Ik doe het wel vrij vlot. Als je bijvoorbeeld met een trapje of laddertje het koude water in gaat, of met een aflopende bodem aan een strandje, dan blijven veel mensen een tijdje staan op een bepaald punt. Voor mij maakt dat het lastiger. Ik stop niet als ik te water ga, blijf heel rustig maar continu verder het water in gaan, aandacht op rustige en diepe ademhaling. En dan gaat het eigenlijk verbazend gemakkelijk. Heftige ondiepe oppervlakkige ademhaling komt door spanning, omgekeerd jaagt het de spanning ook verder op. Dat laatste doorbreek je als je in staat bent om bewust je ademhaling diep en rustig te houden. Het is dan ineens veel minder heftig om rustig het koude water in te gaan.

Dit werkt voor mij om er vrij gemakkelijk in te gaan. Niet om er lang in te blijven. Als ik met andere mensen ga, dan heb ik in vergelijking weinig moeite om te water te gaan, maar ik ben er wel vrij snel weer uit. Het binnenwater is inmiddels zo koud dat ik er hooguit enkele minuten in kan blijven. Ik denk dat het niet verantwoord is om dat te ver proberen te rekken. Onderkoeling kun je niet weg ademen.

Dompelbad in de sauna deed ik vroeger nooit. Of het hoort of niet maakt mij niet zoveel uit. Als het niet fijn voelt dan doe ik het niet. Door het winterzwemmen ben ik het koude dompelbad wel gaan waarderen. Ook daar ga ik vlot maar geleidelijk in. Ineens erin springen is niet mijn ding. De emmer koud water over mijn dampende lijf storten ook niet. Gewone koude douche of koude neveldouche vind ik wel heerlijk. Evenals direct uit de sauna buiten lopen in herfstige regen. Voor mij is dat een van de fijnste manieren om af te koelen na de sauna.
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

DipZDip schreef: do 14 nov 2024, 12:23
GJ57 schreef: wo 13 nov 2024, 09:00 Oud collega van mij doet dat ook en vaart er wel bij. Wij gaan in de winter bij de sauna wel in het koude dompelbad maar das meer omdat het zo hoort dan dat ik het lekker vind. (achteraf wel trouwens)
Het hefstigste moment ervaar ik als ik het koude water in ga. Zonder ervaring/oefening kan dat een heftige reactie geven. Onwillekeurig kreten slaken heb ik wel gehoord, zelf niet gehad. Niet ongebruikelijk is stokken of heel hoog zitten van de ademhaling. Dat hebben de meeste mensen. Dit is iets waar je aan kunt wennen en door je er bewust van te zijn heb je er invloed op. Onze ademhaling gaat grotendeels onbewust en we kunnen de aansturing ervan ook bewust overnemen. Voor mij werkt het heel goed om bewust rustig en diep te blijven ademen als ik het koude water in ga. Dat doe ik niet met een sprong, voor mij is die overgang te bruut. Ik doe het wel vrij vlot. Als je bijvoorbeeld met een trapje of laddertje het koude water in gaat, of met een aflopende bodem aan een strandje, dan blijven veel mensen een tijdje staan op een bepaald punt. Voor mij maakt dat het lastiger. Ik stop niet als ik te water ga, blijf heel rustig maar continu verder het water in gaan, aandacht op rustige en diepe ademhaling. En dan gaat het eigenlijk verbazend gemakkelijk. Heftige ondiepe oppervlakkige ademhaling komt door spanning, omgekeerd jaagt het de spanning ook verder op. Dat laatste doorbreek je als je in staat bent om bewust je ademhaling diep en rustig te houden. Het is dan ineens veel minder heftig om rustig het koude water in te gaan.

Dit werkt voor mij om er vrij gemakkelijk in te gaan. Niet om er lang in te blijven. Als ik met andere mensen ga, dan heb ik in vergelijking weinig moeite om te water te gaan, maar ik ben er wel vrij snel weer uit. Het binnenwater is inmiddels zo koud dat ik er hooguit enkele minuten in kan blijven. Ik denk dat het niet verantwoord is om dat te ver proberen te rekken. Onderkoeling kun je niet weg ademen.

Dompelbad in de sauna deed ik vroeger nooit. Of het hoort of niet maakt mij niet zoveel uit. Als het niet fijn voelt dan doe ik het niet. Door het winterzwemmen ben ik het koude dompelbad wel gaan waarderen. Ook daar ga ik vlot maar geleidelijk in. Ineens erin springen is niet mijn ding. De emmer koud water over mijn dampende lijf storten ook niet. Gewone koude douche of koude neveldouche vind ik wel heerlijk. Evenals direct uit de sauna buiten lopen in herfstige regen. Voor mij is dat een van de fijnste manieren om af te koelen na de sauna.
Ik ben een rustige erin loper om het zo maar te omschrijven. Ben ook wel eens in Bussloo in de winter het open water in geweest maar .... Een koud dompelbad is lekkerder. Ieder ziene meug zeggen we dan.
DipZDip
Zeer actief lid

Bericht door DipZDip »

GJ57 schreef: do 14 nov 2024, 19:21 Ieder ziene meug zeggen we dan.
Dat kan ik goed horen. Ik kom niet uit Twente, heb wel Sallandse roots dus dat versta ik heel best.
Bart998
Super actief lid

Bericht door Bart998 »

De emmer koud water in de sauna…. Heelijk! 😄
Mauricekuh
Zeer actief lid

Bericht door Mauricekuh »

Vanmiddag heerlijk bloot gezwommen in Helmond, bij vereniging Nunat.
Prachtig nieuw zwembad, met sauna en bubbelbad. Voor de kleinste ook een peuter deel.

Er waren ongeveer 25 mensen, dus heerlijk baantjes kunnen trekken. Gezellige en vriendelijke mensen. Zeker aan te raden!
anakin
Super actief lid

Bericht door anakin »

Vandaag lekker relaxdagje gehad in SpaPuur in Tilburg. Lekkere sauna, niet zo groot, en het was er ook niet druk.
stevie
Zeer actief lid

Bericht door stevie »

Vandaag een dagje papierwinkel.
Eerst een bewijs van level regelen, laten ondertekenen, en terugsturen
Dan de pensioen papieren controleren en terug sturen.
Bankzaken regelen, en je AOW aanvragen, dat over een half jaar in gaat.

Overigens, nooit geweten dat je dat maanden van te voren aan moet vragen, ik dacht dat je dat zo kreeg. :?:
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

stevie schreef: wo 27 nov 2024, 14:25 Vandaag een dagje papierwinkel.
Eerst een bewijs van level regelen, laten ondertekenen, en terugsturen
Dan de pensioen papieren controleren en terug sturen.
Bankzaken regelen, en je AOW aanvragen, dat over een half jaar in gaat.

Overigens, nooit geweten dat je dat maanden van te voren aan moet vragen, ik dacht dat je dat zo kreeg. :?:
Nou dat AOW aanvragen is zo makkelijk dat het wel lijkt alsof je het zo krijgt :-) Mooi vooruitzicht .
stevie
Zeer actief lid

Bericht door stevie »

Nou dat AOW aanvragen is zo makkelijk dat het wel lijkt alsof je het zo krijgt :-) Mooi vooruitzicht
We gaan het zien, de aanvraag papieren zouden ze toesturen.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Die AOW en pensioenaanvraag loopt eigenlijk vrij makkelijk.

Maar als je twee pensioenuitkeringen krijgt waaronder de AOW dan komt de belastingdienst je wel achterna. Zeker als je over de grens gaat van een van de schalen.Je kunt dat voorkomen door bij de AOW de een hoger percentage belasting te laten inhouden. Scheelt weer een telleusrstelling.

Ook belangrijk is te overwegen om partnerpensioen te regelen. Dat kan heel fijn voor degene die achterblijft. Bij ons in d familie was een situatie waar de man snel na pensionering overleed en dat scheelde haar behoorlijk veel inkomsten helaas.

Los van dat is het heerlijk om met pensioen te zijn.

Jos
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

Jos schreef: do 28 nov 2024, 00:33 Die AOW en pensioenaanvraag loopt eigenlijk vrij makkelijk.

Maar als je twee pensioenuitkeringen krijgt waaronder de AOW dan komt de belastingdienst je wel achterna. Zeker als je over de grens gaat van een van de schalen.Je kunt dat voorkomen door bij de AOW de een hoger percentage belasting te laten inhouden. Scheelt weer een telleusrstelling.

Ook belangrijk is te overwegen om partnerpensioen te regelen. Dat kan heel fijn voor degene die achterblijft. Bij ons in d familie was een situatie waar de man snel na pensionering overleed en dat scheelde haar behoorlijk veel inkomsten helaas.

Los van dat is het heerlijk om met pensioen te zijn.

Jos
Twee ? Hmmmmmm, dan gaan ze bij mij wel om de hoek komen. Ik heb er 7 of zo en die kon ik niet meer samenvoegen omdat ik geen werkgever meer had voor de pensioendatum. Nou ja we zie het wel komen
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

stevie schreef: wo 27 nov 2024, 21:49
Nou dat AOW aanvragen is zo makkelijk dat het wel lijkt alsof je het zo krijgt :-) Mooi vooruitzicht
We gaan het zien, de aanvraag papieren zouden ze toesturen.
Succes in elk geval en er zitten wat kenners op dit forum :-)
stevie
Zeer actief lid

Bericht door stevie »

Omdat wij in het buitenland wonen (en er geen NL staatpensioen bij zit) krijg ik alles belasting vrij, maar moet het in Spanje dan wel opgeven.
Zoals ik het begrepen heb betaal je de eerste keer in NL belasting, maar geef je het ook aan de Spaanse belastingdienst op, zodra die aangifte er is, kan je met dat document de Nederlandse belasting terug krijgen.

Dat belasting betalen in het land waar je woont is in veel landen van de EU gebruikelijk, want daar zijn afspraken voor.
Nadeel is wel dat de Spaanse belasting iets hoger kan zijn als je een dik pensioen hebt. (andere staffel, beginnend bij 0%)
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

stevie schreef: do 28 nov 2024, 09:59 Omdat wij in het buitenland wonen (en er geen NL staatpensioen bij zit) krijg ik alles belasting vrij, maar moet het in Spanje dan wel opgeven.
Zoals ik het begrepen heb betaal je de eerste keer in NL belasting, maar geef je het ook aan de Spaanse belastingdienst op, zodra die aangifte er is, kan je met dat document de Nederlandse belasting terug krijgen.

Dat belasting betalen in het land waar je woont is in veel landen van de EU gebruikelijk, want daar zijn afspraken voor.
Nadeel is wel dat de Spaanse belasting iets hoger kan zijn als je een dik pensioen hebt. (andere staffel, beginnend bij 0%)
Ik las dat in een ander deel van het forum dat je in Spanje woont. Dat zal zeker anders zijn. In Enschede gaat alles gewoon digitaal met de AOW .
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

GJ57 schreef: do 28 nov 2024, 09:01

Twee ? Hmmmmmm, dan gaan ze bij mij wel om de hoek komen. Ik heb er 7 of zo en die kon ik niet meer samenvoegen omdat ik geen werkgever meer had voor de pensioendatum. Nou ja we zie het wel komen
Dat heb je dan mooi bij elkaar gesprokkeld. Ga er van genieten zou ik zeggen. Maar let inderdaad op de belastingen geld voor de zorgverzekering.

Jos
stevie
Zeer actief lid

Bericht door stevie »

Jos, zorgverzekering is deels via de staat, centre de salut, maar daarnaast een extra particuliere verzekering, kost in Spanje ongeveer 180 euro voor 2 personen.

En bij elkaar gesprokkeld, valt mee. We hebben ons huis in NL verkocht en van de overwaarde ons huis in Spanje gekocht.
Nou ja huis, meer een villa van 215m2 en zwembad.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

stevie schreef: do 28 nov 2024, 13:52 Jos, zorgverzekering is deels via de staat, centre de salut, maar daarnaast een extra particuliere verzekering, kost in Spanje ongeveer 180 euro voor 2 personen.

En bij elkaar gesprokkeld, valt mee. We hebben ons huis in NL verkocht en van de overwaarde ons huis in Spanje gekocht.
Nou ja huis, meer een villa van 215m2 en zwembad.
Dat klinkt goedkoper dan hier wij gaan iets van € 350 per maand betalen en nog eens € 700,- eigen risico. Hier loopt deels via de premie en daar bovenop nog vi de inkomsten.

Jos
Plaats reactie