Dat kreeg de vriend ook te horen toen hij bij de bandenspecialist kwam.
Bedenk dat er bij het opslaan van banden ook regels gelden want als je dat verkeerd doet doe je meer kwaad dan goed.
Dat kreeg de vriend ook te horen toen hij bij de bandenspecialist kwam.
Bekend filmpje en jouw reactie sluit precies aan bij mijn gedachten hierover, ik ben daar soms heel rechtlijnig in; dat jij jezelf nou dood wilt rijden, ga je gang, maar....de kans is zeer groot dat je er ook anderen mee benadeelt, verkeersdeelnemers en hun familie, je eigen familie...Frivooltje schreef: ↑di 28 mar 2023, 15:40 Ik denk dat teveel mensen zich niet realiseren dat die paar centimeter rubber je enige contact is met de weg. En ze zullen zich ook niet realiseren wat er kan gebeuren als het misgaat. Kijk maar naar dat modelautootje, wat daar mee gebeurt als je gewichtjes toevoegt op de verkeerde plekken en naar de reactie van mensen. Dat model kom je weleens tegen op beurzen e.d.
https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
Ik heb ooit gezien wat een klein aanhangertje gevuld met trottoirtegels deed met een auto en dat vergeet ik mijn hele leven niet meer.
Ik ben het helemaal met je eens over het belang van veiligheid door juist gebruik en goede technische toestand van aanhangers en caravans, maar waar komt ineens deze sneer naar alle motorrijders vandaan? En heb je een bron om een dergelijke generalisatie te onderbouwen?
swov schreef:Van alle ernstige en dodelijke motorongevallen in Nederland is ongeveer 50% een botsing tussen een motor en een auto en 40% een enkelvoudig ongeval (een ongeval waarbij geen ander verkeersdeelnemer betrokken is) [7]. De overige 10% van de ongevallen bestaat uit botsingen tussen een motorrijder en andere verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers, andere motorrijders, enz.).
Volgens een grootschalige Europese studie (genaamd MAIDS) [16] [17] gebeuren ongevallen tussen motor en auto vooral doordat de motorfiets over het hoofd wordt gezien. In deze MAIDS-studie zijn ruim 900 ongevallen in vijf landen (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland) waarbij een gemotoriseerde tweewieler (motorfiets/bromfiets) was betrokken, diepgaand geanalyseerd. In ruim 36% van de gevallen had de bestuurder van het andere voertuig de tweewieler niet gezien; in 12% van de gevallen was het andersom, en had de bestuurder van de tweewieler het andere voertuig niet gezien. Wel moet vermeld worden dat de data in de MAIDS-studie (verzameld in de periode 1999-2000) inmiddels verouderd zijn.
Recentere ongevallenstatistieken suggereren dat motorrijders vooral vaak in conflict raken met tegemoetkomende afslaande voertuigen, of voertuigen die vanuit een zijweg een hoofdweg oprijden [18] [19]. Het gaat dan voornamelijk om voorrangsfouten van een automobilist [20].
Zo verbaas ik mij ook over kartonnen kentekens op een aanhanger. Als je dan toch een flink bedrag aan die trekhaak uitgeeft, leg die 1 of 2 tientjes voor de witte kentekenplaat er gelijk bij.
Mijn Gezonde Boeren Verstand werkt bij mij nog steeds als prima raadgever. Mijn autobanden vertoonden tijdens een APK van een paar jaar geleden ook diverse droogtescheurtjes. De keurmeester zei dat het nog geen probleem was maar wel in de gaten moest houden. Ikzelf vond die scheuren wel verontrustend. Waarom zou ik dan wachten tot de scheurtjes echt scheuren worden. Niks wachten en nieuwe erop, ook al waren ze nog niet zo oud. Dat is geen geld weggooien maar zorgen voor veiligheid.Plakias schreef: ↑do 30 mar 2023, 19:25 Maar goed, ik verbaas me dan weer over mensen die van hun zogenaamde GBV uitgaan - zonder dat ze expertise hebben op bepaalde gebieden - en geld weggooien en nog in voldoende staat zijnde materialen afdanken in plaats van een specialist te raadplegen
En dan denken dat ze slim en verstandig bezig zijn.
Jij bent de eerste die het heeft over droogtescheurtjes als indicator om te gaan vervangenBlootgewoon Kees schreef: ↑do 30 mar 2023, 19:45Mijn Gezonde Boeren Verstand werkt bij mij nog steeds als prima raadgever. Mijn autobanden vertoonden tijdens een APK van een paar jaar geleden ook diverse droogtescheurtjes. De keurmeester zei dat het nog geen probleem was maar wel in de gaten moest houden. Ikzelf vond die scheuren wel verontrustend. Waarom zou ik dan wachten tot de scheurtjes echt scheuren worden. Niks wachten en nieuwe erop, ook al waren ze nog niet zo oud. Dat is geen geld weggooien maar zorgen voor veiligheid.Plakias schreef: ↑do 30 mar 2023, 19:25 Maar goed, ik verbaas me dan weer over mensen die van hun zogenaamde GBV uitgaan - zonder dat ze expertise hebben op bepaalde gebieden - en geld weggooien en nog in voldoende staat zijnde materialen afdanken in plaats van een specialist te raadplegen
En dan denken dat ze slim en verstandig bezig zijn.
Dit kan ik vol beamen!Plakias schreef: ↑do 30 mar 2023, 21:46 Jij bent de eerste die het heeft over droogtescheurtjes als indicator om te gaan vervangen
Dan wordt het inderdaad ook tijd om op niet te lange termijn maatregelen te nemen en een specialist te raadplegen.
De droogte scheurtjes op zich zijn ook nog niet zo erg maar dit zet zich op een gegeven moment door in brokjes rubber die los gaan laten uit de band waarbij op een gegeven moment het karkas bloot komt te liggen.
Dan zijn ze ook afkeur.
En tot dat moment moet je natuurlijk ook niet wachten.
Na 5 jaar vervangen omdat banden daarna zogenaamd onveilig zouden zijn.
Zonder dat er sprake is van duidelijke veroudering van de banden.
Dat is waar ik met name op reageerde.
Karkasbreuk zie je niet en kan ook voor klappers zorgen.
Maar dat is niet (leef-)tijdgebonden.
Stoeprandjes zoveel mogelijk ontwijken scheelt dan een hoop
Ik was het bij vergeten. Nu je dit schrijft herinner ik me dat probleem met de vouwwagen. Niet de kapotte band maar wel het vernielen van de wielkast. Wij hadden een La Bohème vouwwagen met oplooprem. Zo'n rem werk met een hydraulische opvang om het spontaan remmen bij snelheidsverlaging in ieder geval te vertragen.Koen schreef: Gaten in vloer, weggeslagen binnenschermen. Je kijkt van binnenuit de caravan zo naar buiten!
Nog afgezien van grote vekeersongelukken...
Neem geen risico!
Groet,
Koen
Klopt voor een groot deel. Zeker bandenspanning van caravan maar ook trekkende auto moet de banden op aangepaste spanning zijn.Plakias schreef: ↑do 27 apr 2023, 19:41 Tijdje geleden m’n zwager even geholpen.
Avond voor vertrek met caravan.
Misschien handig om even de banden spanning te checken?
Misschien wel.
Banden zelf stonden op de helft van de vereiste druk en het reservewiel wat ie ook nog had en waar nooit naar gekeken werd had bijna helemaal geen druk meer.
En iedereen zich maar af vragen waar nou die klapbanden vandaan komen
Je kan het trouwens ook voelen als je niet goed zit qua banden.
Tijdens de koffiepauzes op de autoroute even handoplegging doen.
Meer dan hand warm dan is er wat mis.
Te lage druk of een warmloper (slepende rem).
Te lage druk geeft de klappers.
Niet de leeftijd.
Ac h Frivooltje het is net wat je wilt. Wij deden dat vroeger ook en zelf tot voor kort nog voor overnachtingen als we naar het zuiden gingen. Het is alleen maar om te slapen. Probleem is meer de de blubberzooi er om heen.Frivooltje schreef: ↑do 27 apr 2023, 23:35 Vriend van mij is afgelopen weekend naar een camping in Amsterdam geweest. Beetje zon maar vooral veel regen gehad. Zelf een luxe Fendt caravan maar ze zagen ook mensen met een VW California of een MB Marco Polo en die hadden het echt wel veel minder. Maar op het tentenveld was het nog erger. Daar stonden veelal back-packers met een klein tentje. Je weet wel, van die dingen die meer op een slaapzak lijken dan op een tent. Zo'n ding dat als je op je zij gaat liggen dat je dan tegen het 'plafond' aan ligt. Dan ben je echt niet blij met regen.
Als je klachten hebt kom je bij mijn jongste dochter terecht, die werkt bij Obelink op de klantenservice
Als je dan toch aan het handopleggen bent voel dan ook direct aan de naaf van de wielen om te voelen of het wiellager nog mooi soepel draaitPlakias schreef: ↑do 27 apr 2023, 19:41 Tijdje geleden m’n zwager even geholpen.
Avond voor vertrek met caravan.
Misschien handig om even de banden spanning te checken?
Misschien wel.
Banden zelf stonden op de helft van de vereiste druk en het reservewiel wat ie ook nog had en waar nooit naar gekeken werd had bijna helemaal geen druk meer.
En iedereen zich maar af vragen waar nou die klapbanden vandaan komen
Je kan het trouwens ook voelen als je niet goed zit qua banden.
Tijdens de koffiepauzes op de autoroute even handoplegging doen.
Meer dan hand warm dan is er wat mis.
Te lage druk of een warmloper (slepende rem).
Te lage druk geeft de klappers.
Niet de leeftijd.
Caravan uit de stalling, langs een vakgarage gaan voor controle. Niks mis mee. Als je zooi op de autoroute ligt uitgestald is niemand blij.PoppeSchuitema schreef: ↑vr 28 apr 2023, 20:11Als je dan toch aan het handopleggen bent voel dan ook direct aan de naaf van de wielen om te voelen of het wiellager nog mooi soepel draaitPlakias schreef: ↑do 27 apr 2023, 19:41 Tijdje geleden m’n zwager even geholpen.
Avond voor vertrek met caravan.
Misschien handig om even de banden spanning te checken?
Misschien wel.
Banden zelf stonden op de helft van de vereiste druk en het reservewiel wat ie ook nog had en waar nooit naar gekeken werd had bijna helemaal geen druk meer.
En iedereen zich maar af vragen waar nou die klapbanden vandaan komen
Je kan het trouwens ook voelen als je niet goed zit qua banden.
Tijdens de koffiepauzes op de autoroute even handoplegging doen.
Meer dan hand warm dan is er wat mis.
Te lage druk of een warmloper (slepende rem).
Te lage druk geeft de klappers.
Niet de leeftijd.
Oh leuk, dan heb ik haar vast gesproken. Goede bedrijf en goede service.PoppeSchuitema schreef: ↑vr 28 apr 2023, 20:07
Als je klachten hebt kom je bij mijn jongste dochter terecht, die werkt bij Obelink op de klantenservice
Ik heb in totaal een stuk of 4 tenten gehad (nu nog 1). Het waren nooit dure en heb nooit problemen gehad.Roald schreef: ↑za 29 apr 2023, 08:22 Back on topic.
Daar ik komende maand met een naturistische kano club mee ga op een kampeer weekend.
Afgelopen week een nieuwe tent gekocht.
Een popup model bij de action.
Daar ik er alleen in slaap, en geen zin in had om mijn grote katoenen karsten opblaas tent voor die ene nacht uit de stalling te halen.
Ik ben benieuwd.. altijd merk tenten gebruikt nu voor het eerst een low budget iets