Wie kampeert er nog met een tent

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Re: Wie kampeert er nog met een tent

Bericht door Jos »

NanMar schreef: do 23 mar 2023, 00:11
Frivooltje schreef: do 23 mar 2023, 00:03
Zijn er mensen die een caravan trekken met een automaat? Zo ja, wat voor een caravan en wat voor een wagen?
Staat wel wat over op het www:

https://caravantrekker.nl/info/automaat
Skoda octavia mag 1500 kg trekken met automaat die een gewone stand heeft, een sportieve stand en die volledig handgeschakeld kan werken. Alles met het pookje. Dus dat zal geen probleem zijn. Denk eerder aan de schokdempers/veren achter.
Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
PoppeSchuitema
Super actief lid

Bericht door PoppeSchuitema »

Wij hebben sinds kort een Kia Sorento een V6 3,5 L. Automaat die mag 3500 kg trekken, onze paardentrailer met 2 paarden is ongeveer 2400 kg en dat doet hij met gemak.
Bloot als het kan, gekleed als het moet
robveen
Zeer actief lid

Bericht door robveen »

Wie kampeert er nog met een tent?

Wij nog steeds. Maar waar anderen met zwaar materieel uitrukken, houden wij het juist graag kleiner.

Wat dacht je van een Wildebeast Memba 3?

We hadden een grotere tent toen we de kinderen meenamen. Maar nu die zijn uitgevlogen, zijn we teruggegaan naar de kleine koepeltent.

Ik moet wel toegeven: we hebben inmiddels een luchtbed, kleine koelkast en twee-pits gasfornuis. Als we dit zouden vertellen aan onze versies van 30 jaar geleden, zouden ze ons verwend vinden.

Voor ons zit het plezier erin om even terug te gaan naar een heel basaal leven.
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

NanMar schreef: do 23 mar 2023, 00:11 Staat wel wat over op het www:

https://caravantrekker.nl/info/automaat
Dank je.
Jos schreef: do 23 mar 2023, 15:02 Skoda octavia mag 1500 kg trekken met automaat die een gewone stand heeft, een sportieve stand en die volledig handgeschakeld kan werken. Alles met het pookje. Dus dat zal geen probleem zijn.
Is dat een DSG?
PoppeSchuitema schreef: do 23 mar 2023, 22:06 Wij hebben sinds kort een Kia Sorento een V6 3,5 L. Automaat die mag 3500 kg trekken, onze paardentrailer met 2 paarden is ongeveer 2400 kg en dat doet hij met gemak.
Helaas, 3,5 V6, dat wordt te gortig.

Vriend van mij wil graag een occasion automaat die minimaal 1.800 kilo kan/mag trekken. Hij vind alleen een gewone (niet DSG) automaat daarvoor niet geschikt. Persoonlijk denk ik dat dat wel meevalt.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Frivooltje schreef: vr 24 mar 2023, 23:40

Is dat een DSG?
Ik heb geen idee Frivooltje.

drive sportief en handschakeling

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
NanMar
Super actief lid

Bericht door NanMar »

Uitleg, wat is een DSG bak:

https://nl.wikipedia.org/wiki/DSG

Er zijn nogal wat problemen (geweest?) met DSG-bakken:

een te vroege opschakeling
vreemde bijgeluiden in de bak, zowel tijdens het rijden als bij het remmen
de bak schakelt terug bij het versnellen, ook al blijft de versnelling gelijk
de bak schakelt te laat op en te vroeg terug
de versnellingsbak schakelt over bij de maximum RPM
de bak schiet uit de versnelling bij gas geven
de bak schakelt enkel in versnellingen 1 en 2
de bak schakelt niet goed bij hogere toeren
er doet zich een schok voor bij het schakelen van de vijfde naar de zesde versnelling

(Bron: https://www.ronald-morien.nl/dsg-bak-problemen/)
Gr. NanMar

PB is welkom!
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

NanMar schreef: za 25 mar 2023, 07:51 Uitleg, wat is een DSG bak:

https://nl.wikipedia.org/wiki/DSG

Er zijn nogal wat problemen (geweest?) met DSG-bakken:

een te vroege opschakeling
vreemde bijgeluiden in de bak, zowel tijdens het rijden als bij het remmen
de bak schakelt terug bij het versnellen, ook al blijft de versnelling gelijk
de bak schakelt te laat op en te vroeg terug
de versnellingsbak schakelt over bij de maximum RPM
de bak schiet uit de versnelling bij gas geven
de bak schakelt enkel in versnellingen 1 en 2
de bak schakelt niet goed bij hogere toeren
er doet zich een schok voor bij het schakelen van de vijfde naar de zesde versnelling

(Bron: https://www.ronald-morien.nl/dsg-bak-problemen/)
Als ik het goed begrijpt hebben wij een DSG bak-7. Uitvindingen van Volkswagen en daarom ook in de Skoda. Helemaal geen problemen mee.
Bij trekken van een aanhanger kan de olie te heet worden. Advies: extra koeler voor de versnellingsbakolie. Overigens kunnen automaten prima overweg met een aanhanger.

Wel zag ik op de site van de ANWB dat ze uitgaan van 75% van het ledig gewricht van de trekkende auto en dan zitten we aan de hoge kant.

Jos
Frivooltje
Super actief lid

Jos schreef: za 25 mar 2023, 20:24 Overigens kunnen automaten prima overweg met een aanhanger.
Dat dacht ik ook maar schijnbaar zit er dus een verschil in een gewone automaat en een DSG. :?
Roald
Actief lid

Bericht door Roald »

Ik ben nog nooit 100% naturistische op (tent) vakantie geweest. Zou dat graag dit jaar voor het eerst proberen..
Weet alleen nog niet waarheen
Pieter1973
Zeer actief lid

Bericht door Pieter1973 »

Roald schreef: zo 26 mar 2023, 10:05 Ik ben nog nooit 100% naturistische op (tent) vakantie geweest. Zou dat graag dit jaar voor het eerst proberen..
Weet alleen nog niet waarheen
Een suggeste van onze kant: een naturist camping
Roald
Actief lid

Bericht door Roald »

[/quote]

Een suggeste van onze kant: een naturist camping
[/quote]

Haha ja zover was ik al :)
Nu nog eentje uitzoeken
Wouter76
Zeer actief lid

Bericht door Wouter76 »

@Jos; let vooral ook op de manier van beladen, en nog verstandiger is de caravan ter controle op technisch vlak aan te bieden, vooral aan banden en remmen wil nog wel eens wat mankeren.
De denkfout is al snel gemaakt dat er goed uitziende banden (want weinig gebruikt) na 10 jaar nog wel lekker fris zijn...een klapband is helaas nog te veel voorkomend met alle gevolgen van dien.

Niet belerend bedoeld hoor, juist goed bedoeld, er zijn er helaas elk jaar weer die met caravan en al de berm in gaan, over de kop etc...

Ik heb ooit de Hobby van mijn ouders mogen trekken met een VW Caddy life voorzien van 1.9TDI, dat was een goede combinatie op alle vlakken en de caravan was nagenoeg nieuw, alle kampeerspullen konden in de achterbak van auto, toch was ik me er terdege van bewust dat als 1200 KG caravan ineens linksaf wil de auto met zijn 1500 kg niets meer te vertellen zou hebben.

Op de welbekende pas bij Luik had ik wel even een grote grijns op mijn gezicht, die TDI sleurde de caravan er met speels gemak op.
In Frankrijk mag je (insert de exacte regels anno 2023 here) behoorlijk hard rijden met de caravan, toch hield ik het maar lekker bij 90 km/h, hard zat.

Er zijn er nog altijd die de reis als een soort race beschouwen, beter zou het mijns inziens zijn de reis als onderdeel van de vakantie te beschouwen en, er naar te plannen en vooral op je gemakje van genieten.

Heel veel plezier met jouw caravan Jos!
Laatst gewijzigd door Wouter76 op zo 26 mar 2023, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Bowmore
Super actief lid

Bericht door Bowmore »

Starnmeer? Lekker dichtbij!
Wel verplicht NFN

Groetjes Jeroen
Roald
Actief lid

Bericht door Roald »

Bowmore schreef: zo 26 mar 2023, 12:11 Starnmeer? Lekker dichtbij!
Wel verplicht NFN

Groetjes Jeroen
id, daar wou ik deze zomer ook eens gaan kijken.
zal wel rustiger zijn dat het twiske denk ik
Bowmore
Super actief lid

Bericht door Bowmore »

Starnmeer, vorig jaar nog geweest, prima camping, beetje gedateerd.
Aardige mensen daar en met sauna en zwembad.

https://youtu.be/yz6zYrdyfzk
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Wouter76 schreef: zo 26 mar 2023, 12:09 @Jos; let vooral ook op de manier van beladen, en nog verstandiger is de caravan ter controle op technisch vlak aan te bieden, vooral aan banden en remmen wil nog wel eens wat mankeren.
De denkfout is al snel gemaakt dat er goed uitziende banden (want weinig gebruikt) na 10 jaar nog wel lekker fris zijn...een klapband is helaas nog te veel voorkomend met alle gevolgen van dien.

Niet belerend bedoeld hoor, juist goed bedoeld, er zijn er helaas elk jaar weer die met caravan en al de berm in gaan, over de kop etc...

Ik heb ooit de Hobby van mijn ouders mogen trekken met een VW Caddy life voorzien van 1.9TDI, dat was een goede combinatie op alle vlakken en de caravan was nagenoeg nieuw, alle kampeerspullen konden in de achterbak van auto, toch was ik me er terdege van bewust dat als 1200 KG caravan ineens linksaf wil de auto met zijn 1500 kg niets meer te vertellen zou hebben.

Op de welbekende pas bij Luik had ik wel even een grote grijns op mijn gezicht, die TDI sleurde de caravan er met speels gemak op.
In Frankrijk mag je (insert de exacte regels anno 2023 here) behoorlijk hard rijden met de caravan, toch hield ik het maar lekker bij 90 km/h, hard zat.

Er zijn er nog altijd die de reis als een soort race beschouwen, beter zou het mijns inziens zijn de reis als onderdeel van de vakantie te beschouwen en, er naar te plannen en vooral op je gemakje van genieten.

Hoi wouter bedankt voor je tips. ik ken ze allemaal of door ervaring rijk geworden toen ivm vroeger met een Wilk caravan reed van mijn ouders (citroen DS).
Ik heb alle ellende gezien of meegemaakt. Het eerst ritje dat mijn vader maakte herinner ik m nog goed. Op een relatief smalle weg tussen Elshout en Heusden begon dat ding enorm te slingeren en was de controle snel kwijt. Dat liep goed af.
Later overkwam me dat toen ivm op de snelweg bij Stuttgart naar beneden reed en bijna de hele breedte van de weg nodig had om de combinatie binnen de vangrails te houden. Toen was het advies gas bijgeven. Nu is het snel remmen!
We hebben eens op de snelweg bij Metz de resten van een caravan op de snelweg gezien. De hele bovenkant lag als een plaat op de weg en het onderstel er ondersteboven boven op.

Oorzaken zijn verkeerde belading/kogeldruk en snelheid.
Verder versleten koppeling door te denken dat je wel over een stevige bergpas kan rijden Met veel bagage en caravan (mijn vader hoor). Verder nog een afgebroken trekhaak. Tot zover mijn jeugdervaringen lol

Zelfs hebben we 30 jaar met een vouwwagen rond gereden en ook de nodige pech gehad.

Je opmerking over de banden. Banden slijten bij een caravan niet van het rijden maar van stilstaan (stalling) en uitdroging. Dus zeker eens in de 5 jaar vervangen.

Ik verwacht dat we rustig op weg gaan de cruise control en ACC gebruiken en bij dalingen flink gas terugnemen/terugschakelen, ook met automaat.
Dan moeten we toch een eind komen.
Maar het mooie weer gaan we met de tent. Denken we nu nog.

De afdaling bij Luik is ook en bekende/beruchte waar veel mis gaat evenals de dalen op weg naar Parijs.

Jos
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Wouter76 schreef: zo 26 mar 2023, 12:09 Er zijn er nog altijd die de reis als een soort race beschouwen, beter zou het mijns inziens zijn de reis als onderdeel van de vakantie te beschouwen en, er naar te plannen en vooral op je gemakje van genieten.

Duisters hebben daar een mooie uitdrukking voor;
Reisen statt rasen!

Op deze manier afgelopen maanden dik 9000 km gereden. Weinig snelweg maar die stukjes ook nooit harder dan 90/95 km met de camper terwijl je rustig 130 mag!
Op de hoogte blijven van mijn reizen. Kijk op;
https://www.pindat.com/pindata/user/duncs.campertravels
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Jos schreef: wo 22 mar 2023, 22:59 Leuk om te lezen dat bij meerdere onder ons caravan en tent naast elkaar blijven gebruiken.
Hoewel we echt aan tentkamperen gehecht zijn is dit wel weer een andere dimensie.

Inderdaad uitproberen in d buurt van de dealer of leverancier. Dat moet je ook met een tent doen. Te vaak zijn mensen op verre afstanden verrast dat de boel niet klopt. Het is ook wel handig want om voor de eerste keer de boel op te zetten terwijl je het nooit gedaan hebt krijg je geheid commentaar ed.
We hebben daar veel voorbeelden van gezien tot aan een hoop ruzie aan toe.

Jos
Kan me niet voorstellen dat dit gebeurt. ;? Maar blijkbaar toch nog geregeld! Zelfs na de winter gingen we weer even een weekendje dichtbij om te kijken of alles klopte en compleet was.

De banden zijn belangrijk! Iedere 5 a 6 jaar vervangen. Ze hebben nl meer te lijden van het stilstaan (vervorming) dan van het rijden! Ook belading is belangrijk. Een enkele x ging ik na een 10 km even een P op. Even reorganiseren; wat meer of minder kogeldruk. Zo`n kogeldrukmeter is een handig hulpje daarvoor!
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Jos schreef: di 21 mar 2023, 18:12 Tsja vanmiddag waren we in Heerhugowaard om een zalfje voor mijn vrouw te kopen. Daarna zijn we bij Pauw, een grote caravandealer, langs gegaan en hebben Fend caravan type 470 gekocht. Mooie tweede hands caravan. He idee is om hier wat korter tripjes te maken in de koudere periodes. De tent blijft dan voor de grote vakantie.
In het weekend spraken we er met onze schoonzus over en waarom we toch maar bij een tent zouden houden.

Het kan zo maar veranderen

Jos
Het heeft voordelen! Vooral als je het kampeerseizoen wil verlengen! Ook als je wat meer tijd hebt door minder te gaan werken. VUT/(pre)pensioen etc. Alles blijft droog, snel klaar bij aankomst dus gelijk genieten. veel plezier en mooie momenten.
Plakias
Zeer actief lid

Bericht door Plakias »

Toevallig vanmorgen ergens gelezen dat de tekorten op de arbeidsmarkten nog een jaar of 10 a 20 zullen aanhouden.
Betekent voor werkenden minder en minder verlof en beperking van de mogelijkheden om "de reis tot onderdeel van de beleving te maken" ;-)

Bij ons is het passen en meten om überhaupt onderhoud te kunnen doen aan ons kampeermiddel.

Banden gaan er onderuit bij te weinig profiel of droogtescheurtjes.
Banden kunnen volgens de leveranciers best een jaar of 10 mee mits na 6 jaar goed geïnspecteerd op vooral droogtescheurtjes.
Als het karkas bloot komt te liggen - wat het gevolg kan zijn van de droogtescheurtjes - is het sowieso einde oefening en ook APK afkeur.
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Plakias schreef: ma 27 mar 2023, 12:14 Banden gaan er onderuit bij te weinig profiel of droogtescheurtjes.
Banden kunnen volgens de leveranciers best een jaar of 10 mee mits na 6 jaar goed geïnspecteerd op vooral droogtescheurtjes.
Als het karkas bloot komt te liggen - wat het gevolg kan zijn van de droogtescheurtjes - is het sowieso einde oefening en ook APK afkeur.
Het is niet alleen slijtage en verdroging wat meespeelt Ook de vervorming bij het stilstaan/ in winterstalling draagt bij aan versnelde ouderdom. Het zal dan misschien iets minder met veiligheid van doen hebben maar zeker met rijcomfort. Ook bij mijn camper zijn na 5 jaar de banden vervangen toen ik hem kocht. Better safe dan sorry! Ik hou nl niet van discussies met de verzekeraar! Ga ook niet bezuinigen op onderhoud door in bv 18 jaar een keer een paar banden te verdienen. 3 x aankoop om de 6 jaar of 2 x aankoop per 9 jaar! Al ben ik bang dat ik ze binnen 5 jaar versleten heb *grijns*!
sean3
Zeer actief lid

Bericht door sean3 »

Ik heb geen caravan, dus misschien kraam ik nu onzin uit. Is het vervormen van de banden in de stalling niet te voorkomen door de caravan "op z'n pootjes" te zetten, en de wielen eraf te halen, en liggend bewaren (beetje zoals met zomer/winterbanden van de auto)?
Roald
Actief lid

Bericht door Roald »

sean3 schreef: di 28 mar 2023, 11:22 Ik heb geen caravan, dus misschien kraam ik nu onzin uit. Is het vervormen van de banden in de stalling niet te voorkomen door de caravan "op z'n pootjes" te zetten, en de wielen eraf te halen, en liggend bewaren (beetje zoals met zomer/winterbanden van de auto)?
ja dat kan ,, en is een goed idee als het lang still staat
Blootgewoon Kees
Zeer actief lid

Bericht door Blootgewoon Kees »

Roald schreef: di 28 mar 2023, 12:08
sean3 schreef: di 28 mar 2023, 11:22 Ik heb geen caravan, dus misschien kraam ik nu onzin uit. Is het vervormen van de banden in de stalling niet te voorkomen door de caravan "op z'n pootjes" te zetten, en de wielen eraf te halen, en liggend bewaren (beetje zoals met zomer/winterbanden van de auto)?
Daar heb je niet bij elke stalling de mogelijkheid toe. Onze caravan stond altijd bij een boer in een kas en hij zette zelf de caravans er in en uit met een tractor. Ik zorgde wel altijd eerst voor een hoge bandenspanning en elke vijf jaar nieuwe. Gewoon zo goedkoop mogelijke banden want ze hoefden toch niet zo lang mee te gaan.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Roald schreef: di 28 mar 2023, 12:08
Dat dacht ik ook maar het gebruik van de pootjes is beperkt to stabiliteit. Je mag er de geen druk mee opzetten op de balken waar ze aan vast zitten. Staat de caravan scheef dan moet je keggen gebruiken.
In de staling wordt vaak geschoven en geen statllinghouder zal ze dus vastzetten. Ook al iet omdat er snel ontruimd zal moeten worden bij calamiteiten.
De wielen mogen er alleen af als je een krik gebruik (dat kan heel gevaarlijk zijn).

Jos
NanMar
Super actief lid

Bericht door NanMar »

Je zou een tweede stel wielen met een stelletje oude banden kunnen gebruiken voor de stallingstijd. Het stel wielen met de goede banden dus voor de reis monteren en na de vakantie eraf en ergens op een goede plek opslaan
Gr. NanMar

PB is welkom!
Wouter76
Zeer actief lid

Bericht door Wouter76 »

Wat Kees zegt dus, gewoon elke 5 jaar die banden vervangen (en ook goed laten balanceren al merk je dat trillen in de auto wss niet)

Ik verbaas mij er telkens weer over dat mensen klauwen met geld uitgeven aan allerhande zaken, maar als er dan onderhoud uitgevoerd moet worden of onderdelen van het gekochte moeten vervangen worden dan blijkt de knip zomaar ineens compleet leeg.

Nee dan liever een ander lastig vallen met je zwabberende caravan die op elk moment een klapband kan krijgen met alle gevolgen van dien.

Mocht ik wat geërgerd klinken; dat klopt.
Frivooltje
Super actief lid

Ik denk dat teveel mensen zich niet realiseren dat die paar centimeter rubber je enige contact is met de weg. En ze zullen zich ook niet realiseren wat er kan gebeuren als het misgaat. Kijk maar naar dat modelautootje, wat daar mee gebeurt als je gewichtjes toevoegt op de verkeerde plekken en naar de reactie van mensen. Dat model kom je weleens tegen op beurzen e.d.

https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4

Ik heb ooit gezien wat een klein aanhangertje gevuld met trottoirtegels deed met een auto en dat vergeet ik mijn hele leven niet meer.
Plakias
Zeer actief lid

Bericht door Plakias »

Vorig jaar paniekerig advies van een dealer.
Levensgevaarlijke banden
Geen profiel meer
Meer dan 6 jaar oud
Geen meter meer mee rijden
In ieder geval niet meer mee op vakantie.

Effe naar de echte specialist.
Wat beginnende droogte scheurtjes op 1 van de banden.
Beetje in de gaten houden.
Ga lekker op vakantie en kom dan nog maar weer eens terug voor een check.
(Overigens ook het officiële voorschrift van de leverancier van de banden, Michelin).

Ruim 4000km mee zonder problemen naar het verre zuiden en terug gereden.
Ondanks zon en hoge temperaturen droogtescheurtjes niet erger geworden.

Banden daarna wel laten vervangen.
Oudste was ruim 7 jaar oud.

Raadpleeg gewoon een specialist in plaats van goed rubber weg te gooien.
Wel zo duurzaam 😉🤓.

En voor de vervorming helpt ook een hogere bandenspanning dan de advies spanning.
Banden gaan niet kapot van een te hoge druk, maar wel van een te lage.
Al dan niet in combinatie met overbelading.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

NanMar schreef: di 28 mar 2023, 13:41 Je zou een tweede stel wielen met een stelletje oude banden kunnen gebruiken voor de stallingstijd. Het stel wielen met de goede banden dus voor de reis monteren en na de vakantie eraf en ergens op een goede plek opslaan
Kijk dat is nu een goede tip. Je zou ook die banden kunnen inspuiten met een of nadere spray tegen uitdrogen.

Ik heb genoeg ellende gezin van caravans die een klapband kregen en ook bij onze vouwwagens hoewel die goed onderhouden werden.

eigenwijzigheid en zuinigheid kan een grote ellende veroorzaken en wat kosten nou 2 bandjes in de 5 jaar?

Jos
Plaats reactie