Kamertemperatuur

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Michael74
Zeer actief lid

Re: Kamertemperatuur

Bericht door Michael74 »

Ik had de thermostaat ingesteld op 19 graden. Toen ik daarna even weg was , stond die handmatig ingesteld op 20. Hier is een lange weg te gaan :lol:
Michael74
Zeer actief lid

Bericht door Michael74 »

Ter aanvulling, mijn vrouw zei als het straks koud wordt, ga je maar op kantoor werken in plaats van thuis. Zeg ik, thermostaat staat op 15 en als ik koud krijg doe ik wel een trui aan. Dat valt me bij de collega’s toch al op dat ze in de winter veel een vest of trui aan hebben. Blijkbaar is dat voor mannen al voldoende.
sean3
Zeer actief lid

Bericht door sean3 »

rdj schreef: zo 18 sep 2022, 08:49 In Scandinavië gaan ze nog iets verder.
Bij het kinderdagverblijf hier in de buurt doen ze dat ook. Er zijn speciale slaapplaatsen buiten gemaakt. Ziet er oneerbiedig gezegd uit als een rij konijnenhokken. :lol:
En als kind had ik ook geregeld ijsbloemen op het raam in mijn kamer (enkel glas).
PoppeSchuitema
Super actief lid

Bericht door PoppeSchuitema »

Wij sliepen onder een niet geïsoleerde beschoten kap en kregen 's winters een hete veldkei mee in bed, vaak genoeg werden we wakker smorgens dat er sneeuw op het voeteneind van het bed lag
Bloot als het kan, gekleed als het moet
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

PoppeSchuitema schreef: zo 18 sep 2022, 16:38 Wij sliepen onder een niet geïsoleerde beschoten kap en kregen 's winters een hete veldkei mee in bed, vaak genoeg werden we wakker smorgens dat er sneeuw op het voeteneind van het bed lag
Bij ons ook; sneeuw op de vensterbank en een bos bloemen op het raam ipv op die vensterbank :) .
Op de hoogte blijven van mijn reizen. Kijk op;
https://www.pindat.com/pindata/user/duncs.campertravels
Bart998
Super actief lid

Bericht door Bart998 »

sean3 schreef: zo 18 sep 2022, 13:27
Bij het kinderdagverblijf hier in de buurt doen ze dat ook. Er zijn speciale slaapplaatsen buiten gemaakt. Ziet er oneerbiedig gezegd uit als een rij konijnenhokken. :lol:
Hiero ook, ik vraag me af of ze die kinderen er niet gewoon in steken en lekker de hele dag laten huilen 🤔

Tijden zijn sowieso veranderd, begrijp van collega’s dat het vroeger ook doodnormaal was om je kind boven te laten huilen tot ie vanzelf stopt, kan ik me nu niet voorstellen
PoppeSchuitema
Super actief lid

Mijn zus is op 15 oktober geboren en die heeft tot aan de kerst dat jaar dag in dag uit in de kinderwagen buiten gelegen
moppetoet2
Super actief lid

Bericht door moppetoet2 »

Mijn stiefmoeder wilde wel zo'n "Lutje Potje" voor ons kopen. Die zouden we dan zeker ook gebruikt hebben.

Mijn vader was zéér resoluut. "Mien klaainkind goat naait in 'n knienenhok!!"

🐰🐰
Laatst gewijzigd door moppetoet2 op ma 19 sep 2022, 00:39, 2 keer totaal gewijzigd.
We're born naked. After that, it's all drag.
moppetoet2
Super actief lid

Bericht door moppetoet2 »

https://www.lutjepotje.nl/babyhuisjes/

Een babyhuisje is een houten bed waarin baby’s, dreumesen en peuters veilig buiten kunnen liggen. Om te luisteren naar de vogeltjes, maar vooral om lekker slapen. Babyhuisjes worden ook wel buitenbedjes, slaaphuisjes of Lutje Potjes genoemd. Deze uitvinding komt oorspronkelijk uit Groningen en is ooit bedacht door een huisarts, maar tegenwoordig slapen kindjes uit heel Nederland buiten.

Babyhuisjes worden veel gebruikt door kinderdagverblijven, kinderopvangen en (gast)ouders. Zij zijn allemaal overtuigd van de voordelen van buiten slapen:

Buiten slapen is heel gezond
De frisse lucht is goed voor de longetjes
Meer vitamine D zorgt voor extra weerstand
De meeste baby’s slapen langer en dieper.
We're born naked. After that, it's all drag.
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

Bart998 schreef: zo 18 sep 2022, 18:44
Hiero ook, ik vraag me af of ze die kinderen er niet gewoon in steken en lekker de hele dag laten huilen 🤔

Tijden zijn sowieso veranderd, begrijp van collega’s dat het vroeger ook doodnormaal was om je kind boven te laten huilen tot ie vanzelf stopt, kan ik me nu niet voorstellen
Onze dochter heeft een camera bij het bedje van de kleine man en dat staat altijd aan als meneer in bed ligt. We begrijpen dat dat heel normaal is in haar vriendenkring. T is wel onrustig een beeldschermpje constant in je ooghoek. Maar het is zoals het is....
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

In de zestiger jaren was het heel normaal om de kinderwagen buiten te zetten. Vooral bij ons op het platteland. Stuk gaas er over of een stuk zeil als het regende. Ook in de winter stond ik buiten terwijl moe binnen aan het werk was. In onbruik geraakt maar het was wel gezond! Nu weer terug blijkbaar in de vorm van een knienenhok. :lol:

Laten huilen van de baby; Zou ook weer moeten gebeuren. Tegenwoordig denkt iedereen maar dat hij op zijn wenken bedient moet worden. Beetje geduld aanleren kan geen kwaad.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

De kamertemperatuur is hier inmiddels teruggebracht naar 19 graden. Vinden we te koud. Echtgenote dus dik in de kleren ik wat vaker een shirt aan.

Kookgedrag is ook veranderd. De ovens pieken enorm en dus is het gebriok geminimaliseerd. We gebruiken nu veel meer de air fryer en dat bevalt heel goed. Scheelt een hoop in de kosten. Het advies van Essent om op te hogen naar € 780,- in de maand is inmiddels teruggebracht naar 400,-

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
DipZDip
Zeer actief lid

Bericht door DipZDip »

Hier 17.5 graden. Wel hebben we vloerverwarming. Dan kan het bij lagere luchttemperatuur toch al prettig voelen. De afgelopen weken bleef de binnentemperatuur voortdurend precies rond die 17.5 steken. Dan slaat de verwarming helemaal niet aan. Fijn voor de energie rekening maar omdat de vloer koud is, voelt het dan wel frisjes. Wat vaker een trui aan en voetjes op de bank met een dekentje erover. Nu de verwarming zachtjes aan wel iets begint te stoken, wordt het binnen aangenamer (en gaat de gasmeter draaien).
sean3
Zeer actief lid

Bericht door sean3 »

Jos schreef: ma 14 nov 2022, 19:18 De kamertemperatuur is hier inmiddels teruggebracht naar 19 graden. Vinden we te koud. Echtgenote dus dik in de kleren ik wat vaker een shirt aan.

Kookgedrag is ook veranderd. De ovens pieken enorm en dus is het gebriok geminimaliseerd. We gebruiken nu veel meer de air fryer en dat bevalt heel goed. Scheelt een hoop in de kosten. Het advies van Essent om op te hogen naar € 780,- in de maand is inmiddels teruggebracht naar 400,-

Jos
Als er iets opgezet moet worden met kokend water, dan brengen wij het water aan de kook in de waterkoker. Dan is er veel minder gas nodig.
En dit jaar is voor de zonnepanelen een topjaar, bijna recordopbrengst in de 8 jaar die ze er nu liggen.
PoppeSchuitema
Super actief lid

Wij hebben nog geen krimp met ons vast contract tot juni 2023 maar we zijn ons al wel aan het gewoonte maken van bepaalde dingen, de thermostaat op 17,5⁰
Zo vol mogelijk volle wasmachine en vaatwasser, en meer de houtkachel aan. Met de kachel aan is het in de kamer en de keuken al heel snel 22⁰. Ik moet zeggen het loont wel, vorige maand maar 8m³ gas verstookt tegen 100 m³ vorig jaar oktober moet ik wel opmerken dat oktober uitzonderlijk zacht was
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

sean3 schreef: ma 14 nov 2022, 20:52
Als er iets opgezet moet worden met kokend water, dan brengen wij het water aan de kook in de waterkoker. Dan is er veel minder gas nodig.
En dit jaar is voor de zonnepanelen een topjaar, bijna recordopbrengst in de 8 jaar die ze er nu liggen.
Ja die zonnepanelen hebben prima gedraaid en daar hebben we ons stroomgebruik op aangepast. Zelf opmaken want terugleveren levert niet zo veel meer op. Bijv vaatwasser en wasmachine rond het middaguur.
PoppeSchuitema schreef: ma 14 nov 2022, 22:48 . Ik moet zeggen het loont wel, vorige maand maar 8m³ gas verstookt tegen 100 m³ vorig jaar oktober moet ik wel opmerken dat oktober uitzonderlijk zacht was
Mooi resultaat Poppe
DipZDip schreef: ma 14 nov 2022, 20:01 . Fijn voor de energie rekening maar omdat de vloer koud is, voelt het dan wel frisjes. Wat vaker een trui aan en voetjes op de bank met een dekentje erover. Nu de verwarming zachtjes aan wel iets begint te stoken, wordt het binnen aangenamer (en gaat de gasmeter draaien).
Trui aan ed doet echtgenote. Die is helemaal ingepakt en zit met een deken op de bank!. Maar ze klaagt niet. we proberen het nog even.
Kokend water goat hier met een Quooker. Duur in aanschaf maar hel zuinig ingebruikname
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
sean3
Zeer actief lid

Bericht door sean3 »

Jos schreef: di 15 nov 2022, 00:13Ja die zonnepanelen hebben prima gedraaid en daar hebben we ons stroomgebruik op aangepast. Zelf opmaken want terugleveren levert niet zo veel meer op. Bijv vaatwasser en wasmachine rond het middaguur.
Gelukkig hebben wij hier nog een ouderwetse slimme meter met draaischijf. Die is slim genoeg: vooruit draaien als we stroom afnemen, achteruit draaien als we stroom aan het net leveren. :-)

Vaatwasser draait gemiddeld om de dag (gezin 3 personen), wasmachine vanzelfsprekend alleen als ie vol is. Beide apparaten (Miele) zijn na ca. 20 jaar qua bedrijfsuren op de helft van de verwachte levensduur. En als ik zie wat een nieuwe machines aan stroom en water verbruiken scheelt dat niet heel veel met die van ons, dus vervangen levert t.a.v. duurzaamheid geen winst op.
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Jos schreef: di 15 nov 2022, 00:13
Ja die zonnepanelen hebben prima gedraaid en daar hebben we ons stroomgebruik op aangepast. Zelf opmaken want terugleveren levert niet zo veel meer op. Bijv vaatwasser en wasmachine rond het middaguur.

En van een ander hoor ik; Energie overdag terug leveren en het nachttarief verbruiken!!!
Zou geld op leveren 🙄
SPDK
Actief lid

Bericht door SPDK »

HenkD schreef: do 17 nov 2022, 17:13

En van een ander hoor ik; Energie overdag terug leveren en het nachttarief verbruiken!!!
Zou geld op leveren 🙄
Klopt, het hangt ook sterk af van wat je inkooptarief is. Wij zitten nog op 31 cent, maar per januari gaan we omhoog. Dan wordt het interessanter om zelf te gebruiken.
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

SPDK schreef: do 17 nov 2022, 18:43
HenkD schreef: do 17 nov 2022, 17:13

Zou geld op leveren 🙄
Klopt, het hangt ook sterk af van wat je inkooptarief is. Wij zitten nog op 31 cent, maar per januari gaan we omhoog. Dan wordt het interessanter om zelf te gebruiken.
Wij hebben volgens mij geen nachttarief meer.Ik zal dat eens nazoeken
Plakias
Zeer actief lid

Bericht door Plakias »

Bij dubbeltarief verrekend het energiebedrijf in principe de relevante meters met elkaar.
Dus gebruik tijdens de daguren (7:00-23:00h in de meeste gevallen) tegen terugleveren in de daguren en hetzelfde voor de daluren.
Heb je echter meer opgewekt dan je verbruikt hebt dan word de rest gewoon verrekend, ongeacht wanneer het opgewekt is of verbruikt.
En dan maakt het ook niet uit wanneer je de huishoudelijke apparaten aanzet.

Dit zolang 100% saldering mogelijk is.
Sommige bedrijven saldeerden overigens per maand.
Maar het enkele bedrijf wat dit deed is daarvan blijkbaar alweer afgestapt en saldeert nu ook weer per jaar.
Check de website van je leverancier voor de details van jouw energiebedrijf; meestal geven ze wel info over hoe ze salderen.
(En zo niet zit je bij het verkeerde bedrijf 😁).
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Plakias schreef: za 19 nov 2022, 08:38
En dan maakt het ook niet uit wanneer je de huishoudelijke apparaten aanzet.
volgens mij maakt het wel uit want we gebruiken dan onze eigen energie en dat zien we ook bij de curves per dag.
Jos
Plakias
Zeer actief lid

Bericht door Plakias »

Qua afrekening bedoelde ik dan 😉
Qua duurzaamheid klopt het wel enigzins.
S’avonds moeten er echter toch weer gas- en of kolencentrales opgestart worden zolang er geen grootschalige opslag van energie plaats vind.
Plakias
Zeer actief lid

Bericht door Plakias »

De natuur blijft slecht voorspelbaar en onberekenbaar.
Veel geld in de elektriciteitssector wordt op dit moment verdiend aan het al dan niet draaiend stand-by houden van centrales op fossiele brandstoffen voor het opvangen van pieken en dalen in het stroomnet.
Vooral veroorzaakt door producenten van hernieuwbare energie 😎
Ben benieuwd wat er van de winter gaat gebeuren als het elektriciteitsnetwerk piept en kraakt en iedereen zijn infraroodpaneeltjes en elektrische radiatoren aan gaat zetten 🙀😉
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

Hier staat de kachel nog steeds uit op een paar dagen na. Laatst bezoek gehad en toen toch maar even de kachel aangezet. Ook was het in huis veel te vochtig dus toen ook maar even aangezet. Maar nu staat hij uit en is het 15,5ºC. Heb een fleece badjas aan en een oude fleece badjas om mijn blote benen. Heb alleen last van koude handen en voeten. Maar daar hebben ze sokken voor uitgevonden en ik draag soms dunne werkhandschoentjes die prima hun werk doen. Kan er zelfs de mobiel mee bedienen.
Laatst dus even gestookt en daarna uitgerekend wat het had gekost. Schrok ik best van.
Als ik b.v. voor de tv zit dan doe ik hetzelfde met de badjassen en als het dan nog te frisjes is heb ik nog een elektrische fleecedeken. Werkt uitstekend. Maar toch kan ik niet wachten totdat ze hier eindelijk eens de verduurzamingsplannen gaan uitvoeren. Plannen die al klaar hadden moeten zijn.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Of je het gaat redden met die plannen moet de tijd uitwijzen.
Maar ben je niet bezig met een beetje zelfkwelling?
Je kunt gaan zitten op het bedrag dat voor heen betaalde en dan kom je misschien tot 18 celsius.
Tenzij het echt een financieel probleem is dan heb ik niks gezegd.

Jos
Koenraad
Super actief lid

Bericht door Koenraad »

Ik gebruik wat IR warmtelampen die ik nog had liggen. De kamertemp is overdag 19 graden, maar dichter bij achtergevel graadje lager.

Als het te fris aanvoelt doen we gewoon de warmtelampen aan bij de bank. Beter dan thermostaat omhoog en lampen geven onmiddelijk warmte. Maar alléén in de lichtbundel.

Philips IR 150 RH IR1 staat er op de lamp en op de doos BR125. Die heb in twee staande vloerlampen geschroefd van Ikea, de Lersta. Goedkoper kon ik ze niet vinden...
Zeker als je in je blootje ervoor zit, ervaar je de warmte goed! Infrarood warmte dringt diep door, tot in onderhuids bindweefsel en daar kan de bloedsomloop gelijk de warmte transporteren. Groot verschil en voelt weldadig!

Is dus anders dan warmtepanelen, want die "stralen" niet zoals lampen. Maar de lampen geven wel flink rood licht.

Mijn vrouw was eerst erg sceptisch, hij weer... Maar uiteindelijk, na 3 minuten, was ze helemaal om...

Groet,
Koen
Bloot Is Gewoon - BIG

Denken kan je niet delegeren
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

Jos schreef: zo 05 feb 2023, 00:37 Of je het gaat redden met die plannen moet de tijd uitwijzen.
Maar ben je niet bezig met een beetje zelfkwelling?
Je kunt gaan zitten op het bedrag dat voor heen betaalde en dan kom je misschien tot 18 celsius.
Tenzij het echt een financieel probleem is dan heb ik niks gezegd.
Ik zie het niet als zelfkwelling. Als het mij echt te gortig wordt dan neem ik echt wel maatregelen.
Op zich heb ik geen financiële problemen. Oke, ik kan zeer weinig maar heb gelukkig geen schulden. En dan is dit wel een handige manier om een beetje extra geld bij elkaar te schrapen. Of dat dit jaar ook gaat lukken dat weet ik niet. Maar het went ook wel hoor. Zoals nu, 15,5ºC en ik heb het echt niet koud. Tja, dan hoef ik ook niet te stoken toch?
Koenraad schreef: zo 05 feb 2023, 00:41 Ik gebruik wat IR warmtelampen die ik nog had liggen. De kamertemp is overdag 19 graden, maar dichter bij achtergevel graadje lager.

Als het te fris aanvoelt doen we gewoon de warmtelampen aan bij de bank. Beter dan thermostaat omhoog en lampen geven onmiddelijk warmte. Maar alléén in de lichtbundel.

Philips IR 150 RH IR1 staat er op de lamp en op de doos BR125. Die heb in twee staande vloerlampen geschroefd van Ikea, de Lersta. Goedkoper kon ik ze niet vinden...
Zeker als je in je blootje ervoor zit, ervaar je de warmte goed! Infrarood warmte dringt diep door, tot in onderhuids bindweefsel en daar kan de bloedsomloop gelijk de warmte transporteren. Groot verschil en voelt weldadig!

Is dus anders dan warmtepanelen, want die "stralen" niet zoals lampen. Maar de lampen geven wel flink rood licht.

Mijn vrouw was eerst erg sceptisch, hij weer... Maar uiteindelijk, na 3 minuten, was ze helemaal om...
Dat is misschien wel een goed idee. Ik heb nu een IR-plaat maar dat ding doet niets. Wordt gloeiend heet maar op 10cm. afstand voel je daar al niets meer van. Nee, dan is mijn elektrische fleecedeken veel lekkerder.

Vraagje, slurpen die lampen niet heel veel stroom?
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Blootgewoon Kees
Zeer actief lid

Bericht door Blootgewoon Kees »

In de wintertijd is het na de nacht in de woonkamer afgekoeld naar rond de 13 graden. Vanmorgen was het buiten 7,2 en binnen 13,5. Als het buiten naar het vriespunt gaat is het binnen maar 11 graden. Kouder wordt het niet want dan vindt de gashaard het blijkbaar toch zielig voor ons want dan spring hij in de nacht toch vanzelf aan. Overdag maken we het niet warmer dan 19 á 20 graden.
En vlak na het avondeten gaat de kachel weer uit en dat redden we dan wel tot bedtijd, gezellig samen op de bank, met een dekentje als het te snel afkoelt. Maar de kleertjes blijven in deze tijd (helaas) gewoon aan.
Koenraad
Super actief lid

Bericht door Koenraad »

Frivooltje schreef: zo 05 feb 2023, 02:49 Vraagje, slurpen die lampen niet heel veel stroom?
150 watt per lamp. Is dat veel? Dat moet je in het gehele plaatje bezien en is deels persoonlijk.

Elektra is duurder dan gas, maar op deze manier heb je het precies op de juiste plaats op het juiste moment. Dat is voor mij belangrijk. Onder de streep denk ik minder aan energie uit te geven.

Groet,
Koen
Bloot Is Gewoon - BIG

Denken kan je niet delegeren
Plaats reactie