Kamertemperatuur

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Eelco
Zeer actief lid

Re: Kamertemperatuur

Bericht door Eelco »

De thermostaat op zorgt ervoor dat de juiste radiator wordt open gestuurd. De ketel krijgt een seintje dat ie moet stoken. Naar alles wat dicht zit stroomt geen water dus die blijven koud.
Wij hebben ervoor gekozen om de gang, de WC de overloop en wat andere kleinere ruimtes niet te voorzien van deze knoppen. Die warmen dus altijd mee als er handmatige thermostaatknop knop tenminste open staat.
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

Eelco schreef: di 09 mar 2021, 17:43 De thermostaat op zorgt ervoor dat de juiste radiator wordt open gestuurd. De ketel krijgt een seintje dat ie moet stoken. Naar alles wat dicht zit stroomt geen water dus die blijven koud.
Wij hebben ervoor gekozen om de gang, de WC de overloop en wat andere kleinere ruimtes niet te voorzien van deze knoppen. Die warmen dus altijd mee als er handmatige thermostaatknop knop tenminste open staat.
Thanks voor de uitleg. Ik snap het volledig.
rdj
Zeer actief lid

Bericht door rdj »

Frivooltje schreef: wo 10 feb 2021, 17:57
Koenraad schreef: zo 07 feb 2021, 12:48 Inmiddels loopt de kat te racen door de tuin heen. Hij vind het geweldig!
Dat vraagt natuurlijk om een filmpje. :)
Het gaat weliswaar om een maatje groter maar misschien geeft dit filmpje een indruk.
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

rdj schreef: wo 17 mar 2021, 23:52
Frivooltje schreef: wo 10 feb 2021, 17:57
Koenraad schreef: zo 07 feb 2021, 12:48 Inmiddels loopt de kat te racen door de tuin heen. Hij vind het geweldig!
Dat vraagt natuurlijk om een filmpje. :)
Het gaat weliswaar om een maatje groter maar misschien geeft dit filmpje een indruk.
LOL, kan mij er een voorstelling van maken.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Vandaag eens even de zaken op een rijtje gezet ivm de energieprijzen.

We kregen het advies om van € 460,- naar € 740,- te gaan. Waanzinnige prijzen.

Dat gaan we vooralsnog niet doen. We volgen het wel met een app en kunnen dagelijks zien wat er gebeurt.
De temperatuur gaat terug naar 20º. Was voorheen 22,5. Gasverbruik is al minmaal met 0,3 m3 per dag. behalvin de 5 wintermaanden dan springt gasketel bij voor de warmtepomp en dan is het iets hoger. Door nu de temperatuur laag te stellen zal dat bijspringen ook minder zijn.

Eens kijken wat dat oplevert.

Uiteindelijk trek dan liever een warme trui aan dan nog een cent aan Rusland te betalen. Dat moet echt stoppen.

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
rdj
Zeer actief lid

Bericht door rdj »

Zelf stook ik al sinds jaar en dag net hoog genoeg om rustig te kunnen zitten zonder het koud te krijgen: 19,5C.
Plakias
Zeer actief lid

Bericht door Plakias »

Er ligt een paar kuub droog haardhout klaar dus zal wel goed komen met die temperatuur 8-)
Lastige is dat we het overal elders wel koud hebben, zelfs met kleding aan :mrgreen:
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Plakias schreef: ma 12 sep 2022, 17:37 Er ligt een paar kuub droog haardhout klaar dus zal wel goed komen met die temperatuur 8-)
Lastige is dat we het overal elders wel koud hebben, zelfs met kleding aan :mrgreen:
Hier ook. onze zoon heet een huisgekocht van 100 jaar. Al het hout dt dar over was ligt in de schuur en is mooie droog.
Maa er komt een stookalarm en er zullen dagen komen dat we niet mogen stoken of dt het helemaal verboden wordt. Zou toch jammer zijn want een haardvuur is zo mooi.
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
Bart998
Super actief lid

Bericht door Bart998 »

Ik heb afgelopen jaar niet zoveel gedaan aan de temperatuur, wel aan de bloktijden. Als ik om 6 uur opsta om meteen onde de douche te gaan hoeft het eigenlijk nog geen 20 graden te zijn. Geldt ook voor de avond, je merkt er weinig van als je de thermostaat een uur voordat je gaat slapen af laat slaan.

Warmtepomp is overigens besteld, hopelijk december installeren 🤞
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Jos schreef: zo 11 sep 2022, 13:23

Uiteindelijk trek dan liever een warme trui aan dan nog een cent aan Rusland te betalen. Dat moet echt stoppen.

Jos
Helemaal mijn insteek!
Ik begrijp niet dat we zo "afhankelijk" geworden zijn van die russen in die vrij korte tijd! Voor glasnost en perestrojka redden we het prima. De politiek moet eens na gaan denken! Dictaturen met lui als Poetin komen altijd op een punt dat ze over het randje gaan met alle gevolgen van dien. Je ziet de geschiedenis zich steeds maar weer herhalen. :(

Wij hebben gelukkig nog even respijt! Pas in begin 2024 is ons energie contract afgelopen. Was al bezig met verduurzamen en bezig om een hybride warmtepomp aan te schaffen! Wie heeft daar ervaring mee.
Op de hoogte blijven van mijn reizen. Kijk op;
https://www.pindat.com/pindata/user/duncs.campertravels
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

We kregen het advies om van € 460,- naar € 740,- te gaan. Waanzinnige prijzen.
Jos,
Even voor mijn beeldvorming! € 460,- p/m!!!!! naar € 740,- :!: :!: :!: :!: :!: Wat voor woning moet je dan niet hebben!

Mijn vrijstaande woning, ca 150 m2 en 350 m3 vraagt minder dan € 90 per maand aan gas/ elektra!
Daarnaast nog 1000 kg Pellets a € 350/€400. Maakt ongeveer € 125 p/m. En we zitten er in de winter behaaglijk bij!
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

HenkD schreef: di 13 sep 2022, 12:17
Mijn vrijstaande woning, ca 150 m2 en 350 m3 vraagt minder dan € 90 per maand aan gas/ elektra!
Daarnaast nog 1000 kg Pellets a € 350/€400. Maakt ongeveer € 125 p/m. En we zitten er in de winter behaaglijk bij!
Dat is mooi Henk,

Ons huis is 630 m3 maar eigenlijk verwarmen allen de benedenkamer van 100m2 via vloerverwarming via een warmtepomp. `dat systeem werkt prima. De twee bovenverdiepingen doen niet mee met de verarming daar 2 airco voor die het snel en goed.

We hebben altijd ruin verwarmd met een aangename temperatuur en dat kostte voor Corona iets van € 220,- per maand.

Echtgenote heeft het snel koud en daarom was de temp in huis 22,5 graad en die gaan we nu terugbrengen naar 20 graden end at moet enorm schelen.
Bij het gas kan er niets meer af en dat is gedaald van 3000m3 naar 250m3. Reden de warmtepomp, samen 4 minuten douchen.
Warm water in de keuken gaat via een quooker en koken via inductie.
De gasverwarming spring met onze instelling iets bij in de maanden december, januari en februari.
Daarnaast zonnenenergie 15 panelen die 3000 watt leveren. Sinds de aanschaf in 2016 al meer 32000kw!

Warmtepomp is voorla goed als je vloerverwarming hebt. De temp van het water is namelijk 35 graden. Dus voor stralings radiatoren veel minder geschikt. Je krijgt er een prachtige warmte mee.

Als meer vragen hebt over de warmtepomp hoor ik het wel.
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Jos schreef: di 13 sep 2022, 17:32 Warmtepomp is voorla goed als je vloerverwarming hebt. De temp van het water is namelijk 35 graden. Dus voor stralings radiatoren veel minder geschikt. Je krijgt er een prachtige warmte mee.

Als meer vragen hebt over de warmtepomp hoor ik het wel.
In het huis verwarmen we vooral met radiatoren. Vandaar het voorstel van de installateur voor een hybride. Tot 1516 graden verwarmen is voor ons prima. Kamer word nl met een pelletkachel op een behaaglijke temp gebracht.
Zit momenteel per jaar op ca 1000 cub gas. (of iets er onder!)
Bart998
Super actief lid

Bericht door Bart998 »

HenkD schreef: di 13 sep 2022, 10:36 Wij hebben gelukkig nog even respijt! Pas in begin 2024 is ons energie contract afgelopen. Was al bezig met verduurzamen en bezig om een hybride warmtepomp aan te schaffen! Wie heeft daar ervaring mee.
Onze uitstaande bestelling is ook voor een hybride oplossing, wij hebben ook radiatoren.
Ervaring dus niet, wel bij t bestellen, verwacht er 60-150 euro mee te besparen. Extra hypotheek is €39 per maand
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Jos schreef: di 13 sep 2022, 17:32 Dat is mooi Henk,

Ons huis is 630 m3 maar eigenlijk verwarmen allen de benedenkamer van 100m2 via vloerverwarming via een warmtepomp. `dat systeem werkt prima. De twee bovenverdiepingen doen niet mee met de verarming daar 2 airco voor die het snel en goed.

We hebben altijd ruin verwarmd met een aangename temperatuur en dat kostte voor Corona iets van € 220,- per maand.
Word het een stuk duidelijker JOS.

Covid heeft ons natuurlijk wel thuis gehouden de afgelopen jaren. Daardoor is ons jaarverbruik (wat!) gestegen en worden op grond daarvan (deels) de voorschotten bepaald!

In ons ONverduurzaamd huis zaten we tdt ook op 3500 m3 gas en tot 5000 KW prik! Wat isolatie niet vermag. De woning was toen ook nog 75 m3 kleiner!
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

HenkD schreef: wo 14 sep 2022, 10:51
Covid heeft ons natuurlijk wel thuis gehouden de afgelopen jaren. Daardoor is ons jaarverbruik (wat!) gestegen en worden op grond daarvan (deels) de voorschotten bepaald!

Ik denk/hoop dat het hier ook zo was. Veel thuisgewerkt met de airco aan in kantoor.
We zien nu dat tot toe nu elke maand neutraal zijn door de zonnepanelen.
dus de kosten zijn dus 4 minuten gas voor douchen (0,3 m3).

Jos
Plakias
Zeer actief lid

Bericht door Plakias »

Wij zijn ook reuze blij met solar.
Hebben nu ons geschatte jaarverbruik opgewekt (en we kunnen nog tot april volgend jaar).
Netto krijgen we nu zo’n 450 euro terug (vanwege de heffingskorting van de overheid die iedereen gekregen heeft de afgelopen jaren en dit jaar ruim 800 euro kan zijn).
Warmteverbruik van de stadsverwarming is ongeveer 10% van wat een gemiddeld huis in de buurt verstookt.
Zolang het kan en mag stoken we hout en gebruiken we SV alleen voor tapwater (4GJ/jaar).
Tarief SV (gasgestookt) is al vrij snel na de crisis in Oekraïne van 23€ naar 42€ per warmte eenheid gegaan ondanks de vermindering van de belasting naar 9%
En onze elektrische energie leverancier heeft al 2 keer verhoogd dit jaar, komende oktober weer met 45% voor het normaal tarief.

Hebben we geen last van gelukkig.
Betalen voor E ook geen termijnbedrag meer.
SV betalen we 53€ per maand, voornamelijk vastrecht.
En in de tuin ligt voor ongeveer 1400€ aan hout.
Verwachting is daar 2 jaar mee te doen.

Dus uiteindelijk zal er iets van 1000 euro netto overblijven wat we moeten betalen.
Voornamelijk vastrecht.
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Jos schreef: wo 14 sep 2022, 12:52en.
dus de kosten zijn dus 4 minuten gas voor douchen (0,3 m3).

Jos
Even mijn 4 minuten douchen gemeten; 0.04 m3
Denk dat je een 0 vergeten bent Jos; 0.03 ipv 0.3

Scheelt een slok op de borrel :mrgreen:
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

HenkD schreef: vr 16 sep 2022, 19:26

Dat zou mooi zijn Henk, maar het is echt 0,3m3
rdj
Zeer actief lid

Bericht door rdj »

In augustus 4 kuub gas verbruikt zie ik, voor douchen, schoonmaken en koken. Dus iets van 0,13 kuub per dag. Het merendeel zal het douchen zijn - en ik woon alleen.
HenkD
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door HenkD »

Jos schreef: vr 16 sep 2022, 23:33
HenkD schreef: vr 16 sep 2022, 19:26

Dat zou mooi zijn Henk, maar het is echt 0,3m3
Dat is dan wel erg veel! Mijn beginstand stond op ......,546 en na 4 minuten op ......,585.= 0.04 m3! Nou moet ik wel aangeven dat ik een boiler heb die met heat-pipes voorverwarmt. Maar kan me bijna niet voorstellen dat dat een reductie van 85% geeft! Zal het dit winter nog eens na meten .

PS zit op dit moment op iets minder dan 500 m3 voor dit jaar! Vorig jaar 881 m3 verbruikt!
In 2014 was dat nog 2450!
sean3
Zeer actief lid

Bericht door sean3 »

Hier sinds begin mei (doorgeven meterstand voor jaarafrekening) 33 m3 gas verbruikt. Gemiddeld 0,25 m3 per dag, met drie personen. Maar wel met zonneboiler voor tapwater.
Als het weer lang zo blijft ben ik bang dat de verwarming voor oktober aanspringt. Dan redden we het niet meer met 0,25 m3 per dag. Vorig jaar zo'n 1050 m3 verstookt.
Koosdgz
Actief lid

Bericht door Koosdgz »

Ik heb het gas verbruik eens beken bij ons en dit is ons verbruik

Je gasverbruik is stabiel
Je hebt ongeveer even veel gas verbruikt als in dezelfde maand vorig jaar.

Augustus (€ 5,34)

7 m³

Vorige maand (juli 2022)

8 m³

Vorig jaar (augustus 2021)

8 m³
Ik moet wel zeggen dat onze woning het goed is geïsoleerd
Bart998
Super actief lid

Bericht door Bart998 »

Nou bij ons gaat er in de zomer ook 1m3 per dag doorheen, alleen douchen en tapwater, toegegeven die regendouche zal daar niet aan helpen 😬

Op jaarbasis 1700m3 aan gas, en we stoken naar 20 graden, huis met A klasse. Ik zie ons dit jaar met een kleine baby het ook niet veel frisser in huis krijgen, zal een pittige rekening worden
moppetoet2
Super actief lid

Bericht door moppetoet2 »

Als de kachel aan gaat, dan op 19 tot 19,5 graden. Alleen de woonkamer en tijdens de lockdowns ook de slaap/studeerkamer van zoon.
De andere radiatoren staan op de antivriesstand.

Dekentjes op de bank en een lekkere trui of vest. Of een verkeerde pluizige Koekiemonster onesie aantrekken.
We're born naked. After that, it's all drag.
rdj
Zeer actief lid

Bericht door rdj »

Zonneboiler of heatpipes making in de zomer natuurlijk een heel groot verschil.

@koosdgz Ik neem niet aan dat je de verwarming aanhad dus van die isolatie merk je in de zomer niets wat betreft gasverbruik.

@bart998 Zo'n regendouche verbruikt inderdaad aardig wat water en dus gas als je het water daarmee verwarmt. En wat betreft lage temperaturen en baby's: mijn broer sliep als baby op een kamer op het oosten met enkel glas in de winter 62/63. Met hele mooie ijsbloemen op de ruit want de bovenverdieping was onverwarmd. Kwestie van voldoende aankleden en bedekken. Maar onze moeder vond het wel fris om hem daar 's nachts de borst te geven, dan moest er toch iets ontbloot worden.
PoppeSchuitema
Super actief lid

Bericht door PoppeSchuitema »

Wij wonen in een oud pand slecht geïsoleerd, wel dubbel glas, ons jaarverbruik aan gas is ±1800m³ alleen voor douchen/bad en verwarming we koken inductie en de keuken heeft close in boiler. 's Avonds verwarmen we de kamer met een houtkachel
Bloot als het kan, gekleed als het moet
Bart998
Super actief lid

Bericht door Bart998 »

rdj schreef: za 17 sep 2022, 20:30
@bart998 En wat betreft lage temperaturen en baby's: mijn broer sliep als baby op een kamer op het oosten met enkel glas in de winter 62/63. Met hele mooie ijsbloemen op de ruit want de bovenverdieping was onverwarmd.
Ja, dat kon vroeger, daarom zijn de kinders van nu ook zo soft 😉 helaas hebben we ook zulke winters niet meer.

En: moeders wil al dat ik nu de baby 3 jassen aantrek als ik ga wandelen, dus die strijd ga ik niet winnen.
rdj
Zeer actief lid

Bericht door rdj »

In Scandinavië gaan ze nog iets verder.
Plakias
Zeer actief lid

Bericht door Plakias »

Bij -10 krijgen ze dan wel een extra dekentje :mrgreen:
Plaats reactie