Culinaire zaken
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Re: Culinaire zaken
Asperges,
Het aspergeseizoen is weer begonnen en ze zijn weer heerlijk.
Een goed eindresultaat krijg door de goede asperges te kopen;
- Ze moeten wit zijn zonder bruine vlekken
- Als je ze tegen elkaar beweegt , moeten ze piepen.
- De dikte is van voor een normale maaltijd kun je volstaan met A1. A3 of AAA is beter die zijn erg dik
Hoe maak je ze klaar.
Schil met een dunschiller van onder het kopje in een keer naar beneden. Herhaal van iets boven het midden en nog een keer van het onderste 1/3.
Leg ze mooi naast elkaar verwijder de eindstukken waardoor het houterige gedeelte weggesneden wordt en ze even lang zijn.
Neen een ruime pan doe daar het aspergeafval (schillen en eindstukjes in. Neem dunne doek bij voorkeur een glazendoek en spoel deze goed nat. Leg daarna op de het afval en leg daarop de geschilde asperges. Vouw het doek over de asperegs en zet ze onderwater.
Breng ze aan kook en als het water een minuut gekookt heeft het vuur doven en de asperges in het vocht verder laten garen.
Dit kun je dus ook ‘s middags doen. Wil je ze weer warm hebben dan verwarm je het vocht weer to dicht bij het kookpunt. Zo kan het nooit mis gaan.
Wanneer zijn ze gaar?
Als je ze met een vork en lepel redelijk kunt buigen of als er met een vork insteekt zijn gaar als de vork nog weerstand ondervindt.
Laten ze begeleiden door een saus van boter, beenham en eieren.
Jos
Het aspergeseizoen is weer begonnen en ze zijn weer heerlijk.
Een goed eindresultaat krijg door de goede asperges te kopen;
- Ze moeten wit zijn zonder bruine vlekken
- Als je ze tegen elkaar beweegt , moeten ze piepen.
- De dikte is van voor een normale maaltijd kun je volstaan met A1. A3 of AAA is beter die zijn erg dik
Hoe maak je ze klaar.
Schil met een dunschiller van onder het kopje in een keer naar beneden. Herhaal van iets boven het midden en nog een keer van het onderste 1/3.
Leg ze mooi naast elkaar verwijder de eindstukken waardoor het houterige gedeelte weggesneden wordt en ze even lang zijn.
Neen een ruime pan doe daar het aspergeafval (schillen en eindstukjes in. Neem dunne doek bij voorkeur een glazendoek en spoel deze goed nat. Leg daarna op de het afval en leg daarop de geschilde asperges. Vouw het doek over de asperegs en zet ze onderwater.
Breng ze aan kook en als het water een minuut gekookt heeft het vuur doven en de asperges in het vocht verder laten garen.
Dit kun je dus ook ‘s middags doen. Wil je ze weer warm hebben dan verwarm je het vocht weer to dicht bij het kookpunt. Zo kan het nooit mis gaan.
Wanneer zijn ze gaar?
Als je ze met een vork en lepel redelijk kunt buigen of als er met een vork insteekt zijn gaar als de vork nog weerstand ondervindt.
Laten ze begeleiden door een saus van boter, beenham en eieren.
Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
- Nicole
- Zeer actief lid
Ziet er goed uit Jos. Hier juist terug van het aspergeboertje, dus vanavond lekker asperges eten.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Hmmm Nicole,
je start is goed. Verser kan niet.
Succes en smul ze.
Jos
Succes en smul ze.
Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Hmmm Nicole,
Succes en smul ze.
Wil je meer tips? Zie onder.
Jos
Succes en smul ze.
Wil je meer tips? Zie onder.
Jos
- Nicole
- Zeer actief lid
Ik zal het doorgeven aan de kok:)
-
- Super actief lid
- Contacteer:
Wat de klassen van Jos betreft, die ken ik niet. Hier heb ik nog maar enkel A-klasse gezien maar wel in verschillende diktes. Deze week had ik er van 16 mm. Ik zet ze op in koud water, aan de kook brengen en nadien direct uit het water halen. De schillen bewaar ik in de vriezer tot ik eens zin heb om soep te maken.
Deze week was het met steak en kroketten en de asperges heb ik nog heel eventjes door de boter gehaald. Lekker!
Ik had ook een kleinere maat mee en die zijn tot soep verwerkt. Schillen van 3kg asperges (deels vers, deels uit de vriezer) eventjes laten pruttelen, nadien het vocht afgegoten en daar de heel fijn gesneden asperges in gegaard. Mixer er in en laten afkoelen.
Nadien een roux gemaakt van gelijke delen boter en bloem en dat opgewerkt met de afgkoelde gemixte asperges (+ het kookvocht natuurlijk). Voor het opdienen de soep nog wat extra binding gegeven met een liason (eierdooier met room 40%) en versierd met wat fijngehakte peterselie.
Deze week was het met steak en kroketten en de asperges heb ik nog heel eventjes door de boter gehaald. Lekker!
Ik had ook een kleinere maat mee en die zijn tot soep verwerkt. Schillen van 3kg asperges (deels vers, deels uit de vriezer) eventjes laten pruttelen, nadien het vocht afgegoten en daar de heel fijn gesneden asperges in gegaard. Mixer er in en laten afkoelen.
Nadien een roux gemaakt van gelijke delen boter en bloem en dat opgewerkt met de afgkoelde gemixte asperges (+ het kookvocht natuurlijk). Voor het opdienen de soep nog wat extra binding gegeven met een liason (eierdooier met room 40%) en versierd met wat fijngehakte peterselie.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
klinkt lekker Jo
Jos
Jos
-
- Super actief lid
- Contacteer:
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Het aspergeseizoen stopt normaal op 23 juni St. Jan.
Dat lijkt nu nog niet het geval. Er zijn prachtige asperges te koop voor een lage prijs.
Ik heb ze laatst geschild en in stukjes van 3 cm gesneden daarna gestoofd op laag vuur in roomboter. Let op de boter mag niet pruttelen.
Samen met een mooi stuk vlees heb je dan een prachtig gerecht.
Saus lucullus verfraaid een en ander.
Hieronder zie je het met een carpaccio met homemade Pesto
Jos
Dat lijkt nu nog niet het geval. Er zijn prachtige asperges te koop voor een lage prijs.
Ik heb ze laatst geschild en in stukjes van 3 cm gesneden daarna gestoofd op laag vuur in roomboter. Let op de boter mag niet pruttelen.
Samen met een mooi stuk vlees heb je dan een prachtig gerecht.
Saus lucullus verfraaid een en ander.
Hieronder zie je het met een carpaccio met homemade Pesto
Jos
- Meadow
- Zeer actief lid
Dat ziet er smakelijk uit Jos. Ik heb vandaag mijn gisteren via marktplaats gekochte "wonderpan" uitgeprobeerd (een kruidcake) en dit baksel is hier thuis goed ontvangen. Morgen eens kijken of gewone cake en brood ook lukt.
Met de zon in mijn gezicht valt alle schaduw achter me.
Life is what happens while you are busy making other plans. (John Lennon)
Life is what happens while you are busy making other plans. (John Lennon)
Ik heb in een hotel scrammbled eggs gegeten en dat is wel zo lekker.
Nu lees ik op internet dat het met boter klaar wordt gemaakt.
Is dat de enige manier?
Volgens mij is dat nogal dikmakend.
Nu lees ik op internet dat het met boter klaar wordt gemaakt.
Is dat de enige manier?
Volgens mij is dat nogal dikmakend.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Het is 25 g boter op 4 eieren. Als je het over gezond heb zou ik meer druk malen over die eieren.
Jos
Jos
- Fransje van dongen
- Actief lid
Jos, hier stoppen de kleine aspergeboeren die volgens traditie telen inderdaad op 23 juni, zo dus ook mijn boerke.
Voor ons dus geen asperges meer, zo blijft het echt speciaal, we zien uit naar volgend jaar.
Voor ons dus geen asperges meer, zo blijft het echt speciaal, we zien uit naar volgend jaar.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Hoi Fransje, ik kan me ook niet anders voorstellen.
Als ze stoppen dop de 23 e kun je ze een paar dagen later nog krijgen. Ooit kocht ik nog Nederlandse op 30 juni in Autun nabij La Gagere.
We wachten weer op volgend jaar.
Blote groet,
Jos
Als ze stoppen dop de 23 e kun je ze een paar dagen later nog krijgen. Ooit kocht ik nog Nederlandse op 30 juni in Autun nabij La Gagere.
We wachten weer op volgend jaar.
Blote groet,
Jos
Dank je Jos, ga het toch eens proberen.
Zelf lust ik geen asperges maar heb gehoord dat ze niet meer lekker zijn aan het einde van het seizoen.
Zelf lust ik geen asperges maar heb gehoord dat ze niet meer lekker zijn aan het einde van het seizoen.
-
- Super actief lid
- Contacteer:
De enige reden waarom ze stoppen met oogsten is om de planten de kans te geven krachten op te doen voor de volgende jaren. De datum waarop ze vroeger stopten was het feest van Sint Jan op 24 juni. Door moderne teelttechnieken kunnen ze nu evenweel vroeger starten of later eindigen maar niet met dezelfde planten.
En er zijn de laatste jaren ook massa's importasperges uit andere landen waar andere klimaatomstandigheden zijn dan in Nederland en België. Zeker groene asperges zijn jaarrond verkrijgbaar. Uit naturistisch oogpunt (de ecologische voetafdruk weet je wel) is het echter van de zotte uit Peru ingevoerde asperges te gaan kopen.
En er zijn de laatste jaren ook massa's importasperges uit andere landen waar andere klimaatomstandigheden zijn dan in Nederland en België. Zeker groene asperges zijn jaarrond verkrijgbaar. Uit naturistisch oogpunt (de ecologische voetafdruk weet je wel) is het echter van de zotte uit Peru ingevoerde asperges te gaan kopen.
Scrammbled eggs klaar gemaakt.
Was lekker maar toch in het hotel was het lekkerder.
Maar ja, die hebben ook veel meer ervaring.
Viel mij wel op dat de pan moeilijk schoon te krijgen is.
Maar ja, die hebben ook veel meer ervaring.
- PoppeSchuitema
- Super actief lid
Bloemkool uit Frankrijk, ijsbergsla uit Portugal, bloemen uit Colombia, aardbeien uit Spanje en ga zo nog maar even door is eigenlijk ook van de zotte, maar wij willen het hele jaar door bloemkool, aardbeien, ijsbergsla enz eten dus is er vraag naar dus is er import/exportJo.w schreef: Zeker groene asperges zijn jaarrond verkrijgbaar. Uit naturistisch oogpunt (de ecologische voetafdruk weet je wel) is het echter van de zotte uit Peru ingevoerde asperges te gaan kopen.
Bloot als het kan, gekleed als het moet
-
- Super actief lid
- Contacteer:
Ik weet natuurlijk niet hoe het in het hotel was en wat jij verwacht maar kijk maar eens naar dit filmpje.Rene schreef:Scrammbled eggs klaar gemaakt.
Ik heb het ooit een chef met één ster (Guy Van Cauteren van 't Laurierblad in Berlare) op tv zien klaarmaken maar jammer genoeg vind ik er geen filmpje op internet van terug. Wel genoeg verwijzingen maar 't filmje zelf is niet meer beschikbaar.
In mijn jonge jaren was er een kinderrijmpje: roere,roere, roere, mijne pap brandt aan...Rene schreef:Viel mij wel op dat de pan moeilijk schoon te krijgen is.
Volgens een ander (Engelstalig) filmpje moet je wat water toevoegen ipv melk of room om het bruin worden (en aanbakken) tegen te gaan. En het moet echt op een hééééééééél zacht vuurtje. Voor de rest zijn de (Engelse) filmpjes die ik vind meer geroerde omelet dan roerei.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
PoppeSchuitema schreef: Bloemkool uit Frankrijk, ijsbergsla uit Portugal, bloemen uit Colombia, aardbeien uit Spanje en ga zo nog maar even door is eigenlijk ook van de zotte, maar wij willen het hele jaar door bloemkool, aardbeien, ijsbergsla enz eten dus is er vraag naar dus is er import/export
Poppe het is andersom.
Men creëert een aanbod. Vervolgens kopen mensen dit en da draait de cirkel van vraag en aanbod.
- wie eet er nou asperges buiten het seizoen (Albert Heijn import uit Peru)
- aardbeiden uit Israël met de kerst?
- rozen uit Afrika
- lamsvlees uit new Zeeland
om er maar eens een paar te noemen.
Ecologisch volledig onverantwoord om dat spul met vliegtuigen of boten hier heen te brengen.
Jos Mol
- PoppeSchuitema
- Super actief lid
Je wilt niet weten hoeveel km ik in 20 jaar gemaakt heb om groente, fruit, bloemen en vlees van hot naar haar te slepen. Vis van Noorwegen naar Portugal, ijsbergsla weer terug naar Noorwegen. Groente en fruit van Nederland naar Baltische staten en Rusland. Bloemen en planten naar Rusland en Siberië. Vlees naar Rusland, Kaliningrad, Schotland en Turkijë en ga zo nog maar even door.
Bloot als het kan, gekleed als het moet
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
PoppeSchuitema schreef:Je wilt niet weten hoeveel km ik in 20 jaar gemaakt heb om groente, fruit, bloemen en vlees van hot naar haar te slepen. Vis van Noorwegen naar Portugal, ijsbergsla weer terug naar Noorwegen. Groente en fruit van Nederland naar Baltische staten en Rusland. Bloemen en planten naar Rusland en Siberië. Vlees naar Rusland, Kaliningrad, Schotland en Turkijë en ga zo nog maar even door.
Dat bedoel ik dus Poppe.
Jos
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
je moet een goede anti-aanbakpan gebruiken anders wordt het nietsRene schreef:
jos
- Hans
- Actief lid
- Contacteer:
De beste lamsvlees komt nu eenmaal uit New Zealand...Jos schreef:lamsvlees uit new Zeeland
Bare greetings
Hans
Not black, not white, just human
Executive member and Webmaster of the NZNF, more information about naturism in New Zealand: http://www.gonatural.co.nz
Executive member and Webmaster of the NZNF, more information about naturism in New Zealand: http://www.gonatural.co.nz
-
- Super actief lid
- Contacteer:
Iers lam of pré salé van Mont Saint Michel is ook niet te versmadenHans schreef:De beste lamsvlees komt nu eenmaal uit New Zealand...Jos schreef:lamsvlees uit new Zeeland
Bare greetings
Hans
-
- Super actief lid
- Contacteer:
Nee hoor, ik doe het in een inox steelpannetje en het lukt perfect. Als het aanbakt is je vuur te heet. Moet echt op een héél zacht vuurtje.Jos schreef:je moet een goede anti-aanbakpan gebruiken anders wordt het nietsRene schreef:
jos
Dat zacht vuurtje, daar ging het mis vermoed ik.
Ik ga het gewoon weer een keer proberen.
Dank je Jo voor het filmpje.
Ei daar was mij een beetje té papperig maar heb er wel wat van geleerd.
Ik gebruik overigens gewoon een standaard steelpannetje.
Hopelijk lag het aan het te hoge vuur.
Ik ga het gewoon weer een keer proberen.
Dank je Jo voor het filmpje.
Ei daar was mij een beetje té papperig maar heb er wel wat van geleerd.
Ik gebruik overigens gewoon een standaard steelpannetje.
Hopelijk lag het aan het te hoge vuur.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Hans,Hans schreef:De beste lamsvlees komt nu eenmaal uit New Zealand...Jos schreef:lamsvlees uit new Zeeland
Bare greetings
Hans
zou zo maar kunnen, maar wat dacht je texelslam.
jos
- Gijs
- Zeer actief lid
En hoe komt dat nou dat we alle voedingswaren die we nuttigen over de hele wereld gereden worden?
Omdat we zo hypocriet zijn dat we dit veroordelen maar het wel lekker vinden dat we aardbeien midden in de winter in de fruitsalade kunnen doen.
Vervolgens komt er natuurlijk ook nog bij dat er een prijskaartje aan hangt als we in de winter Nederlandse aardbeien willen hebben. (uit de kas) maar teveel betalen willen we niet.
Tis natuurlijk te gek voor woorden dat aardbeien uit Israël goedkoper zijn dan de Nederlandse maar we kopen ze wel.
Waarom laten veel mensen hun huis schilderen door mensen uit een oost-europees land achter Duitsland.... juist omdat de Nederlandse schilders te duur zijn. en hoe komt het dattie te duur zijn... omdat deze onder de Nederlandse wetgeving vallen en ARBO regelgeving wat allemaal doorberekend moet worden in de kosten.
Omdat we zo hypocriet zijn dat we dit veroordelen maar het wel lekker vinden dat we aardbeien midden in de winter in de fruitsalade kunnen doen.
Vervolgens komt er natuurlijk ook nog bij dat er een prijskaartje aan hangt als we in de winter Nederlandse aardbeien willen hebben. (uit de kas) maar teveel betalen willen we niet.
Tis natuurlijk te gek voor woorden dat aardbeien uit Israël goedkoper zijn dan de Nederlandse maar we kopen ze wel.
Waarom laten veel mensen hun huis schilderen door mensen uit een oost-europees land achter Duitsland.... juist omdat de Nederlandse schilders te duur zijn. en hoe komt het dattie te duur zijn... omdat deze onder de Nederlandse wetgeving vallen en ARBO regelgeving wat allemaal doorberekend moet worden in de kosten.
Naturist kun je zijn met je kleren aan.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Tsja, oktober en druiventijd. We hebben niet te klagen dit jaar.
Maar ja wat doe je ermee.?
- opeten is te veel
- wijn maken is te weinig
We hebben ze uitgeperst (vies klusje). Dat leverde 6 liter sap op.
We hebben er een druiventtaart van gemaakt en er is nog veel over. De taart was volgens kenners heel lekker. Morgen neem ik er een mee naar mijn werk.
Jos
Maar ja wat doe je ermee.?
- opeten is te veel
- wijn maken is te weinig
We hebben ze uitgeperst (vies klusje). Dat leverde 6 liter sap op.
We hebben er een druiventtaart van gemaakt en er is nog veel over. De taart was volgens kenners heel lekker. Morgen neem ik er een mee naar mijn werk.
Jos