GJ57 schreef:Heel veel (proef)plezier Jo.W
O wat was ik blij dinsdagavond terug een hoge gistingsbiertje te kunnen drinken in ons stamcafé.
Met in totaal een 15-tal (micro- of mini)brouwerijen op 5 dagen hebben we genoeg pilsbieren geproefd, het ene al wat lekkerder dan het andere.
Ik denk dat er amper 2 buiten Tsjechië te drinken zijn: Urquell (en hun andere merken) en Staropramen. Nog één ander bier is (beperkt) in de omgeving van Praag te verkrijgen en dan nog hoofdzakelijk als tapbier: Únětice.
Al de andere bieren worden gebrouwen in café's of restaurants in installaties van tussen de 500 en 1000 liter en zijn enkel voor plaatselijk gebruik.
Op de meeste plaatsen was er een bleke en een donkere pils, soms met wat hoger vastestofgehalte (maar daarom niet noodzakelijk een hoger alcoholgehalte), hier en daar ook een IPA of APA.
Op zondag en maandag werden we rondgeleid langs de bezienswaardigheden van Praag door een Nederlandstalige Praagse gidse (die we eerder persoonlijk ontmoet hadden en met wie we samen het programma hadden opgesteld). Ook dat werd door de deelnemers als zeer boeiend ervaren, vooral omdat ze veel kleine anekdotes en weetjes vertelde die je meestal niet in de toeristische gidsen terug vindt.
We kregen al vragen om volgend jaar iets gelijkaardigs te doen in een ander land maar ik vrees dat dat onmogelijk wordt.
Nergens kan je zo veel verschillende bieren proeven (op hun locatie van productie) als in Praag, vrees ik.