Eigen groententuin
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Eigen groententuin
Zo juist gehoord dat ik een tuin toegewezen krijg.
Ben van plan om daar eigen groenten te gaan kweken. Er staat en kasje op en toen ik daar vanmiddag in was was het al een aanzienlijk verschil in temperatuur.
Zo juist aspergeplanten besteld.
Dus dat wordt spitten met passen.
Wie van jullie tuiniert ook zijn eigen groenten?
Jos
Ben van plan om daar eigen groenten te gaan kweken. Er staat en kasje op en toen ik daar vanmiddag in was was het al een aanzienlijk verschil in temperatuur.
Zo juist aspergeplanten besteld.
Dus dat wordt spitten met passen.
Wie van jullie tuiniert ook zijn eigen groenten?
Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
- JurgenZ
- Super actief lid
Re: Eigen groententuin
Diverse pogingen gewaagd, sherry tomaten, kruiden, frambozen, maar je moet altijd alert blijven. Voor je het weet is het al opgegeten of vergaan.
Geniet nooit met mate ! ( van Loesje! )
- Fransje van dongen
- Actief lid
Vrienden van ons gingen vorig jaar ook met pensioen en begonnen met een moestuin, 200 m2.
Heel veel werk en vooral heel veel adviezen van de reeds bestaande tuinders daar.
Na 1 jaar alles al weer opgeruimd en opgezegd, veel te veel werk.
Ik zelf heb al jaren een hoekje van 10 m2 achter in mijn tuin en daar kweek ik sla en tomaten.
Elke dag blaadjes sla plukken en ik heb de hele zomer verse sla.
De tomaten lukken soms als de zon goed schijnt, ik heb geen kas, en ze rotten dikwijls weg voordat ze rood worden.
Verder kom ik niet, want ook de courgettes worden steeds rot voordat ze groot zijn.
Ik houd het maar bij sla, dat doet het goed, en anders kost het meer dan het opbrengt
Veel succes met je tuin.
Heel veel werk en vooral heel veel adviezen van de reeds bestaande tuinders daar.
Na 1 jaar alles al weer opgeruimd en opgezegd, veel te veel werk.
Ik zelf heb al jaren een hoekje van 10 m2 achter in mijn tuin en daar kweek ik sla en tomaten.
Elke dag blaadjes sla plukken en ik heb de hele zomer verse sla.
De tomaten lukken soms als de zon goed schijnt, ik heb geen kas, en ze rotten dikwijls weg voordat ze rood worden.
Verder kom ik niet, want ook de courgettes worden steeds rot voordat ze groot zijn.
Ik houd het maar bij sla, dat doet het goed, en anders kost het meer dan het opbrengt
Veel succes met je tuin.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
He fransje,
lekker opbeurend
Ik weet het hoor en ik ga het maar proberen. Misschien trek ik over een jaar wel dezelfde conclusie. Nou dan weet ik dat.
Jos
lekker opbeurend
Ik weet het hoor en ik ga het maar proberen. Misschien trek ik over een jaar wel dezelfde conclusie. Nou dan weet ik dat.
Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
- Karin
- Super actief lid
Ik vind het erg leuk om te doen, maar ik vind mezelf meer een rommel-moestuiner. Niet zo keurig als je het meestal op moestuincomplexen ziet enzo.
Ik heb een kleine kas in de tuin, daar hebben al heel wat tomaten in gestaan, aardbeien, munt, paprika, prei , diverse soorten sla en wat kruiden. En op de koude grond heb ik pompoenen, courgette en nog iets waarvan ik de naam weer kwijt ben maar wat je eet als courgette. En ook veel aardbeien.
Verder heb ik een appelboom, pruimenboom, kersenboom en perenboom, en een frambozenstruik en tayberrystruik. En waarschijnlijk binnenkort bijen, om de boel nog beter te laten bestuiven. Ik volg momenteel een imkerscursus.
Ik heb een kleine kas in de tuin, daar hebben al heel wat tomaten in gestaan, aardbeien, munt, paprika, prei , diverse soorten sla en wat kruiden. En op de koude grond heb ik pompoenen, courgette en nog iets waarvan ik de naam weer kwijt ben maar wat je eet als courgette. En ook veel aardbeien.
Verder heb ik een appelboom, pruimenboom, kersenboom en perenboom, en een frambozenstruik en tayberrystruik. En waarschijnlijk binnenkort bijen, om de boel nog beter te laten bestuiven. Ik volg momenteel een imkerscursus.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Zo net contract getekend.
De asperges zijn onderweg en heb ook een boompje besteld: Gieser Wildeman stoofperen.
Nu eerst de tuin konijnvrij maken, kas herstellen.
De asperges zijn onderweg en heb ook een boompje besteld: Gieser Wildeman stoofperen.
- Ikaros
- Zeer actief lid
- Contacteer:
Gefeliciteerd!
Leuk, een moestuin is er hier nog niet, maar zit er wel over te denken op termijn. Eerst maar eens de gehele tuin opnieuw inrichten en dan kijken dat er en plekkie komt. Plek zat in ieder geval, daar ligt het niet aan.
Leuk, een moestuin is er hier nog niet, maar zit er wel over te denken op termijn. Eerst maar eens de gehele tuin opnieuw inrichten en dan kijken dat er en plekkie komt. Plek zat in ieder geval, daar ligt het niet aan.
Met Vriendelijke Groet,
André
Kleding, als het moet!
André
Kleding, als het moet!
- Henk D
- Super actief lid
- Contacteer:
Geen moestuin al ben ik er van huis uit wel mee opgegroeid ; Thuis kwam bijna alles wat we aten van eigen teelt; aardappelen, boontjes, boerenkool, andijvie en stoofperen. Er stonden 2 enorme (stoof)perenbomen voor het huis. En in het najaar at de hele buurt onze stoofpertjes. Wij kregen de appeltjes van de ene buren, aardbeien van de ander en bessen van weer anderen. Zelfs het vlees kwam van eigen slacht. (kan nog steeds watertanden van een plak opgebakken huisgemaakte bloedworst met stroop op een plakje brood) .
Nu; Alleen kruiden in potten op het terras waar ik bijna dagelijks van pluk; Salie, rozemarijn, thijm, munt, bonenkruid, piet, laurier. En mijn vrouw kweekt cherrytomaatjes op vanuit een klein kasje van 50 cm bij 100cm. Zelfs het zevenblad, dat hardnekkige "onkruid", wil ik nog wel eens gebruiken door de macaroni. maar je kan het ook gebruiken voor pesto.
Nu; Alleen kruiden in potten op het terras waar ik bijna dagelijks van pluk; Salie, rozemarijn, thijm, munt, bonenkruid, piet, laurier. En mijn vrouw kweekt cherrytomaatjes op vanuit een klein kasje van 50 cm bij 100cm. Zelfs het zevenblad, dat hardnekkige "onkruid", wil ik nog wel eens gebruiken door de macaroni. maar je kan het ook gebruiken voor pesto.
-
- Actief lid
Het ziet er super uit! Leuk kasje erbij. Aan de draad rond de boerenkool te zie , zou je daar wel eens overlast van konijnen kunnen hebbenJos schreef:Zo net contract getekend.
Ik weet niet op welke hoogte je zit in Nederland maar het wordt stilaan tijd voor aardappels, look, uitjes, erwten en zelfs sla (onder doek tegen de nachtvorst). In het Noorden mag het een weekje of twee later.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
dank Joka,
Ja eerst de tuin konijnvrij zien te maken. Aardappels zullen het niet worden, die eten we al jaren niet meer.
In de kas vooral paprika, tomaten en kruiden (basilicum, dragon, dille). Buiten tym, rozemarijn en munt, courgettes.
Buiten de kas een aspergebed, ben al begonnen met uitgraven.
Verder ook een ruim stuk voor snijbloemen omdat echtgenote dan eindelijk bloemen van me krijgt.
Ik denk verder nog aan witlof, winterpeen, uien, lente-ui ed.
Inmiddels al bramenstruiken besteld (ook voor echtgenote).
In de kas was het zo juist al 20 graden.
Jos
Ja eerst de tuin konijnvrij zien te maken. Aardappels zullen het niet worden, die eten we al jaren niet meer.
In de kas vooral paprika, tomaten en kruiden (basilicum, dragon, dille). Buiten tym, rozemarijn en munt, courgettes.
Buiten de kas een aspergebed, ben al begonnen met uitgraven.
Verder ook een ruim stuk voor snijbloemen omdat echtgenote dan eindelijk bloemen van me krijgt.
Ik denk verder nog aan witlof, winterpeen, uien, lente-ui ed.
Inmiddels al bramenstruiken besteld (ook voor echtgenote).
In de kas was het zo juist al 20 graden.
Jos
-
- Actief lid
Re: Met pensioen en dan
Jos, hoe is het ondertussen met de 'volkstuin' gesteld?
-
- Actief lid
Nou, ik ken er wat van maar hier verbleek ik toch even bij. De knoflook is hier een duim dik en de pluksla is doorgeschoten De meeste tijd voor de tuin steek ik momenteel in een oorlogje met de bamboe. Dat was een cadeautje van de vorige huiseigenaar Ideaal voor de privacy maar het mag wat minder.Jos schreef:Hoi JOKA,JOKA schreef:Jos, hoe is het ondertussen met de 'volkstuin' gesteld?
Die tuin draait goed en we oogsten leuk. Die groenten ed gaan op zich wel en dat is het werk niet. Maar die tuin was fors verwaarloosd en in het opknappen daarvan zit veel tijd, kosten en is fysiek zwaar werk.
De aardbeien waren super en verslaan qua maak die van de supermarkt. Sla (Lollo Rosso, Lollo Bianca)eten we er elke dag van en ook andijvie. De tuinbonen komen deze week en de winter groenten zij gezaaid. De courgettes doen het prima. Tomaten zijn goed vruchtdragend. De paprika's staan in bloei. De kruiden doen het goed en zijn lekker.
De wortels zijn uitgedund en beschermd tegen wortelvlieg.
De asperges doen het goed en zijn goed opgekomen. Ze hebben last van de warmte.
Uien en bieten groeien prima.
De kas is opgeknapt. Het terrein is opnieuw omheind om de konijnen buiten te houden. Watervoorziening is nu klaar.
Maar slecht 1/3 van de tuin is nu bebouwd. De rest bestaat uit allerlei soorten bloemen. nog een om te spitten stuk grasland ed.
De regentonnen waren leken die zijn gerepareerd evenals de dakgoten.
Kortom ik verveel me daar niet.
Thuis komt de tuin na een grote renovatie nu ook weer op gang. De bielsen liggen bijna op hun plek en het zaaigoed slaat aan. De shuur is inmiddels ook onderhanden genomen en komt ook weer op orde.
Jos
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Hoi JOKA,JOKA schreef:
Nou, ik ken er wat van maar hier verbleek ik toch even bij. De knoflook is hier een duim dik en de pluksla is doorgeschoten De meeste tijd voor de tuin steek ik momenteel in een oorlogje met de bamboe. Dat was een cadeautje van de vorige huiseigenaar Ideaal voor de privacy maar het mag wat minder.
het is gewoon leuk werk maar ik moet nog een hoop leren hoor. Vooral tijdschema's. Om de hoeveel tijd zet je een kropje sla neer ed. Om de hoeveeltijd de tuinbonen en ga zo maar door. He lang doen de diverse groenten erover om te groeien tot ze eetbaar zijn ed.
Ik eb wel voor de moeilijke weg gekozen door alles met zaaigoed te doen (behalve de sla, andijvie en sommige tomaten planten, paprika ook enkele maar ook ook gezaaid.)
De smaken van wat er van het landje komt zijn wel erg goed en anders dan de producten die je in de winkel koopt. Dus gaan ik nu ook eens kijken om witlof zelf te telen en op te kuilen. In de winter zal ik ook knoflook proberen. Ik begrepen dat daar de vorst over heen moet.
Vandaag ook een stuk van het grasveld uitgespit.
Maar tussendoor gaan we ook nog 6 weken weg.
Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen.
Bamboo is een ramp. Je kunt ze het best in tonnen plaatsen anders heb je er een hele boel werk aan.
Overigens zijn Vietnamezen er gek op. Bij mijn buurman hier in de straat lopen ze de voortuin in om jonge scheuten te steken. Misschien iets voor jou.
Ik heb deze berichten van "met pensioen en dan" naar hier gehaald.
Jos
- Harm
- Zeer actief lid
Zelfbestuivende perenboom of zijn er meerdere perenbomen op het complex??Jos schreef:Zo net contract getekend.
Langzaam garen met wat rode wijn, rozemarijn, tijm en knoflook.Jos schreef: Nu eerst de tuin konijnvrij maken, kas herstellen.
Vlees moet net-aan aan de botjes blijven hangen.
Met BB-groeten,
Harm
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Hoi Harm, die konijnen gaan naar de tuinen waar ze in kunnen en dat doen ze bij mijn niet meer. Alles is nu afgeperkt met gaas van een meter hoog en 20 cm diep in de grond (50 meter).Harm schreef: Zelfbestuivende perenboom of zijn er meerdere perenbomen op het complex??Jos schreef:
Geen idee. Het is een stoofpeerboompje. Er staat op mijn tuin nog een perenboom en die hangt goed vol.
Harm schreef: Langzaam garen met wat rode wijn, rozemarijn, tijm en knoflook.
Met BB-groeten,
Harm
Die beestjes, ze zijn echt schattig hebben een status als de koeien in India. Ze mogen niet afgesloten worden of anderszins worden aangepakt.Je krijgt er geen jachtvergunning of andere vergunning voor. Hoe ze het oplossen weet ik niet.
Dank voor het recept. Alle ingrediënten zijn in mijn tuin aanwezig! Leuke variant op Lapin a la moutarde.
Jos
-
- Super actief lid
- Contacteer:
Veel beter met een donker abdij- of trappisten biertje. Een Belgisch (uiteraard)Harm schreef:Langzaam garen met wat rode wijn, rozemarijn, tijm en knoflook.
Met BB-groeten,
Harm