Allereerst een opmerking dat dit een persoonlijk verslag is op basis van onze indrukken. Het is bedoelt voor hen die iets over Corsica willen weten.
Wij zijn geen wandelaars, kanovaarders, fietsers,motorrijders, quadders, bergklimmers, duikers, snorkelaars ed. Corsica biedt voor al de gebruikers van deze sporten veel mogelijkheden. Hier schrijf ik dus niets over. Wel over de dingen die we gedaan hebben. Wij hebben Corsica gezien vanuit de auto en de vele uitzichtpunten. Bovendien dan nog alleen vnl de zuid-oosthoek. We weten dus niet wat we allemaal gemist hebben.
Naturistisch gezien is het een ander geregeld via een wet uit 1974. Ik ken niets van de inhoud daarvan.
Er zijn een aantal naturistische campings, allen gelegen aan de oostkust en een aantal stranden aan de westkust.
Bagheera, Eucalypta, Riva bella, La Chiappa aan de kust U Furu in de binnenlanden. Over la Valletta ben ik niet geïnformeerd.
Er zijn veel plaatsen waar je info kunt vinden oa:
Verder is er een Corsicaforum: http://www.forum-corsica.com/
Leuk boekje:Portret van Corsica, J. Domenicus, ISBN 9025712673 indien nog vrkrijgbaar
Wij werden enthousiast gemaakt door meerdere mensen die Corsica bezocht hadden. Dit enthousiasme was zo groot dat wij al een jaar geleden besloten om daar naar toe te gaan. Veel over gelezen en gezocht naar ferry's.Kun je allemaal op internet uitzoeken.Met een beetje puzzelen maakt het niet zo veel uit..Of lang rijden (Livorno) of langer varen (Marseille, Toulon). Wij hebben gekozen voor Corsia ferries & Sardinia ferries. Het is ons goed bevallen. Totale kosten voor auto+vouwwagen en 2 volwassenen (€ 280). De eerste nacht overnacht op La Gagere (11 uur rijden). Volgende dag op weg naar de Provence maar daar door autopech niet aangekomen. Na dat we een andere auto hadden gekregen via de ANWB overnacht in een hotel langs de snelweg (betaald door de ANWB) en de volgende dag keurig op tijd in Nice voor de ferry.Overtocht in 5 uur en we kwamen om 18.15 aan in Bastia. Vandaar gelijk op pad naar Riva Bella waar we ongeveer 19.30 uur later aankwamen. Dat is te doen als er geen werkzaamheden aan de weg zijn of andere malheur Gezien de plaatsnamen vroegen we ons af of we niet in Italië aangekomen waren. Gezocht naar een goede plaats en eerst een paar Lama's verzocht te hebben om plaats te maken een fraai plaatsje gevonden. Het was nog heel rustig op dit terrein (11-06-2007). Riva Bella heb ik hier elders beschreven (Corsica: Riva Bella). Het is een prima terrein met als grootste nadeel muggen. Elke avond werd je veelvuldig gestoken. Lekker veel strandwandelingen gemaakt, gezwommen in de zee, geluierd en een boek gelezen. Van daaruit veel tochtjes gemaakt oa om Cap Corse (3/4 dag, neem ook de hooggelegen D33), via de binnenweggetjes naar Corte en dan naar de Gorges de la Restonica (naturisme nadrukkelijk verboden) en nagenoeg alle kleine witte weggetjes in de omgeving. Deze tochten zijn stuk voor stuk spectaculair door het zeer fraaie landschap, de kuddes geiten en loslopende koeien en varkens. Maar bovenal de zeer fraai landschapsgezichten. Corsica staat bekend om zijn nauwe en gevaarlijke weggetjes waar ze al idioten overheen zouden crossen. Veel van die wegen zijn inmiddels duidelijk verbeterd. Maar ze zijn er nog wel dus opletten geblazen. Verder zou het rijgedrag van de Corsicanen allerbelabberdst zijn. Dat viel nog wel mee maar de Italianen die daar massaal rondrijden weten niet wat ze doen en spoken heel gevaarlijke dingen uit. Houdt er rekening mee dat de gemiddelde snelheid tussen de 30 en 40 km/u ligt en dat met een volle tank moet rijden! Pak de Michelinkaart en neem de groen weggetjes, ook de witte en je zult er geen spijt van krijgen.
Markt bezocht in Bravonne (donderdag). Stel in vergelijking met de markten in Frankrijk niets voor. Ze beperken zich hier vooral tot de verkoop van lokale producten (geitenkaas, honing de Maquis, producten van wild zwijn, kastanjes, sieraden en vooral veel wijn. Overigens zitten hier zeer lekkere producten tussen. De wijnen zijn van hoge kwaliteit/smaak.
Na ongeveer 10 dagen hadden we genoeg van de muggen en wilden we verder naar het zuiden.We kozen voor U Furu omdat ons die camping speciaal was aanbevolen en daar hebben we geen spijt van gekregen.Ook deze camping heb ik hier elders beschreven (Cosica:U Furu). Uiteindelijk zijn we hier tot het eind gebleven.. Tijdens de tocht daar naar toe veranderde ons beeld van Corsica. Het noorden rond Bastia was wat ongezellig en veel commercie langs de weg naar het zuiden. Allemaal wat rommelig. Was dit nou het mooie Corsica waar iedereen ons over vertelde? Zuidelijk van Aliera verandert het beeld van het landschap. Fraaie baaien, prachtige kleurschakeringen van de Middellandse Zee. Meer heuvelachtig en het geheel doet zuidelijker aan.
Vanuit U Furu hebben we prachtige tochten gemaakt. Pak maar weer de Michelin-kaart. Zowat alles wat groen, geel en wit is fraai tot zeer fraai. Je kunt daar ook oversteken naar de Westkust. Wij zijn binnendoor via Sartene naar Propriano gereden en vandaar naar: Site prehistorique de Filitosa. Resten van bewoners, die in het graniet leefden met menhirs van 5000 jaar terug. Via het noorden en later naar het westen weer terug. Zonza is een leuk klein plaatsje met op zaterdag markt. Als je naar Zonza rijdt kom eerst langs een stuwmeer. Vervolgens bij een paar barakken. Daar vindt je de Cascade de Piscia di Galli. Dat is een bezoek waard. De wandeltocht heen en terug bedraagt ongeveer 80 minuten. Als je een alternatieve route kiest, eerst langs de rivier ( rechtsaf) dan is alles veel mooier maar wel inspannender. Uiteindelijk komt je uit bij een plateautje waar je de rivier uit de berg ziet spuiten met een waterval van naar schatting 200 meter. Wil je het goed zien dan moet je een flinke klauterpartij naar beneden doen en dan ben je buiten adem maar zie je ook wat moois. Zeer fraai is de tocht over de Col de Bavello. Er is discussie over de te volgen route.Waarschijnlijk is die vanuit Solanzaro richting Zonza de mooiste. Zeer fraai is ook de route naar de Col de la Vaccia. Houdt wel je brood binnen anders worden die loslopende varkens helemaal wild.
Dan de steden:
Ook nog een bezoek aan Bastia gebracht. Relatief kleine stad met veel inkomende en vertrekkende toeristen. Wat oude kerken en een oud bastion. Als je even richting St. Florent rijdt krijg je een prachtig overzicht van bovenaf over de stad en omgeving. Dit zie je ook via de D31 en D64. Er is een grote winkelstraat en een groot plein met diverse terrassen waar je prima kunt eten. Toen we vertrokken was er op zondag een grote markt.
Porto-Vecchio, een fraai toeristisch stadje wat hoger gelegen met een fraai uitzicht over de haven en de baai. Leuke terrasjes, veel toeristische winkeltjes. Kleine markt op zondag. In de avond fraai te zien vanaf Ospedale (D368). In het dorp ook slagers en groentewinkels.Veel grote supermarkten.
Bonifacio: zeer klein plaatsje, gelegen op een schiereiland. Zeer de moeite waard. Een dagtocht of minder vanuit U-Furu. Het is deels opgebouwd uit een oud militair gebeuren en deels de stadskern (3000 inwoners). Het bezoek van de burcht is leuk en geeft een beperkt overzicht over de historie. Van daaruit kun je naar benenden lopen en daar tegen de berg en het stadje op kijken en vervolgens naar een tegenover gelegen heuvel lopen om de stad van boven te bekijken. In de stad zelf is er een trap Escalier du Roy d' Arrgaon. 187 treden van 30 cm hoog loeisteil naar beneden en dus ook naar boven. Gelukkig aan beide zijden een leuning Daarna wandel je op zeeniveau onder en langs de stad. Zeer fraai en het scheelt je deels een boottocht. Je kunt nog de oude kerk bezoeken maar dat stelt in onze ogen niet veel voor. Apart is het kerkhof, maar dat zijn alle kerkhoven op Corsica. Culinair was het daar ook niet verkeerd. Overigens geld dat voor heel Corsica. Op de terugweg nog even naar de vuurtoren gereden voor een prachtig uitzicht op Bonifacio (D 58 en dan snel rechts af). Neem naar Bonifacio warme kleren mee het kan daar heel hard waaien (mistral)
St Florent:
Een leuk klein havenplaatsje aan de westkust ongeveer 30minuten rijden van Bastia. Je rijdt eerst over een fraaie bergpas (Col de Teghime) waar je ook een fraai uitzicht hebt over Bastia en zuidelijke omgeving.Dan door een rijk wijngebied van de Patrimonio en vervolgens naar St. Florent. Je kunt er genieten van het havengebeuren, wij zagen nog een dolfijn in de haven. Een kleine oude citadel, leuke winkeltjes en Jeu de Boulende Fransen (met pet en meetlat).
Het ontbrak ons helaas aan tijd om nog meer steden te bezoeken.
We hebben ook een bezoek gebracht aan la Chiappa. Zier hiervoor:Corsica: La Chiappa. Hierna via de kust naar het zuiden gereden. Prachtige gezicht op de vele baaien.
In de periode dat wij er waren was het over het algemeen prima weer terwijl het in de rest van Europa niet zo goed was. Wel was het zo dat er een zeer stevige wind cq storm stond die zeer hardnekkig was. Of het nu de Tramontana, de Sirocco, de Mistral,of de Libecciu was is mij niet duidelijk geworden. Waarschijnlijk de laatste. In ieder geval zo erg dat je nauwelijks kon koken en dat de buizen van onze vouwwagen behoorlijk krom zijn geworden. En dan nog maar te zwijgen over het vele stof.
Culinair:
Hiervoor doet Corsica niet onder voor het continent. Je kunt er voor een redelijk prijs heerlijk eten (€ 60 - € 80, 2 personen). Ook de lunches zijn prima. Vaak rijke salades. De keuken is een mengsel van locale producten oude Italiaanse invloeden en nu de invloed van de Franse keuken. Allemaal niet verkeerd. De Corsicaanse wijnen zijn van prima kwaliteit en er is volop keuze.Wil je zelf aan de slag dan zijn er voldoende mogelijkheden qua ingrediënten en ook zijn er voldoende kookboeken met locale recepten.
Inkopen kun je doen in de wat grotere plaatsen. In de kleinere plaatsen in het binnenland zagen wij weinig winkeltjes. Er zijn wel regelmatig plaatsen langs de weg waar je locale producten kunt kopen. Verder stikt het er van kleinere en supergrote supermarkten.
Onverwachts moesten toch eerder van Corsica vertrekken omdat de auto die we via de ANWB hadden "gekregen" ingeleverd moest worden.Dus een beetje hals over kop op de bonne fooi naar Bastia gegaan en daar zonder enig probleem de reservering van de ferry verzet naar zondagochtend (moesten wel soixante neuf euro bijbetalen). Een hotel gezocht nog dat tochtje naar St. Florent gemaakt en 's avonds lekker gegeten op een terras en vroeg naar bed omdat we de ochtend boot moesten halen. Na de overtocht nog even naar Castilon de Provence gegaan waar we een dag zouden blijven.maar vanwege de regen zijn we toch maar de volgende dag vertrokken. Langs de Verdon naar het Noorden en via de Route Napoleon nar het noorden. Onderweg veel regen en een klapband bij de vouwwagen. Gaf enig oponthoud. Uiteindelijk kwamen we om 21.15 in La Gagere aan waar de kok ons al stond op te wachten (we hadden gebeld). Kregen nog een lekkere Coq au Vin en een goed glas wijn. Daarna de vouwwagen opgezet en diep in slaap gedommeld. De volgende dag goot het van de regen en alles kletsnat ingepakt en op naar huis. Stop in Maastricht met etentje op het Vrijthof en dan de moeizame tocht door Nederland. Die hele A2 is opgebroken. Om 23.30 waren we thuis.
Corsica is geweldig