Naturisme in de lift?

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Plaats reactie
Justin-75
Actief lid

Naturisme in de lift?

Bericht door Justin-75 »

Nog niet zo lang geleden dacht ik dat het naturisme op sterven na dood was. Bloot werd taboe, bodyshaming werd een trend, topless zonnen werd passé, privacy verdween, de 'nieuwe preutsheid' deed haar intrede en de naturistenverenigingen vergrijsden als een wierookstaafjes.

Toch hebben we de afgelopen perioden al aardig wat nieuwe forumleden mogen verwelkomen, waarvan het overgrote deel het naturisme pas net 'ontdekt' heeft. Ook valt op dat de media de laatste tijd overwegend positief over het naturisme berichten; zonder er lacherig over te doen. Stilletjes aan verneem ik zelfs hier en daar dat het naturisme in de lift zit (in Europa dan). Zie:
https://www.demorgen.be/binnenland/natu ... -bba757b1/

Wat zijn jullie bevindingen? Het zou ook goed kunnen dat er geen geleidelijke overgang meer is van bloot, beetje bloot of af en toe gematigd bloot, naar gekleed; dus dat het een kwestie is geworden van uitersten: you either love it ore you hate it.
JeroenB
Actief lid

Re: Naturisme in de lift?

Bericht door JeroenB »

Hee Justin,

Leuk, ik had precies hetzelfde idee!
Zelf was ik er nog niet helemaal uit waar het hem in zit.

Ik denk dat voor velen het naturisme heel snel gelinkt werd aan het seskule ervan.
Logisch in sommige gevallen denk ik, maar dat is natuulijk niet waar t om gaat.

Zelf denk ik dat mens steeds vrijer word in zijn levenstijl en niet meer zoveel bezig is met wat anderen ervan vinden.
Misschien dat de trends anders zijn waardoor het weer meer in n positief daglicht komt te staan?
let’s do what we love and do a lot of it!
Natukees
Super actief lid

Bericht door Natukees »

Naturisme in de lift? Mijn moeder woont in een flatgebouw met een lift maar ik heb daar nog nooit blote mensen in de lift gezien. Ik hou er dus ook mijn kleren maar aan :lol: .
Maar ik heb het gevoel dat het naturisme bij de meeste mensen wel bekend is en daarom is het niet echt "vreemd" meer, mede dankzij de positieve reportages op tv en de inzet van de NFN. Maar de meesten houden toch liever de kleren aan om wat voor reden dan ook. En degene die wel bloot (willen) gaan doen dat liever op hun eigen vrije manier en niet meer bij verenigingen. Hoewel er natuurlijk altijd mensen blijven die dat juist wél prettig en beschermend vinden. En dat is weer fijn voor de vereniginen die het steeds moeilijker krijgen.
Nu nog een keer de sociale media zover zien te krijgen om het taboe op gewoon bloot op te heffen. Om te beginnen met vrouwen tepels.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Natukees schreef:…..
Nu nog een keer de sociale media zover zien te krijgen om het taboe op gewoon bloot op te heffen. Om te beginnen met vrouwen tepels.
Ik had met facebook een discussie over een foto geplaatst in een besloten groep ove rnaturisme geen beginnen aan.

Genomen op Vallon les Oiseaux. wat een ruimte he.
Afbeelding
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
Natukees
Super actief lid

Bericht door Natukees »

Jos schreef:
Natukees schreef:…..
Ik had met facebook een discussie over een foto geplaatst in een besloten groep ove rnaturisme geen beginnen aan.

Genomen op Vallon les Oiseaux. wat een ruimte he.
Afbeelding
Inderdaad een heerlijke ruimte daar.

Op Instagram mogen blote billen weer wel. Maar tepels niet. Borsten mogen ook als het puntje van de tepel maar is weggewerkt. Zielig eigenlijk. En daar hebben ze blijkbaar een hele goede scanner voor. Ik zette er ook een foto op waarop een heeeeel klein stukje van mijn pielemans was te zien en die wordt er meteen nog voor het plaatsen tussenuit gevist met een waarschuwing. Ik kan daar zo boos over worden. Maar dat doe ik maar niet :) . Het zou een leuk statement zijn als op de nationale toplessdag op 26 augustus massaal blote borsten op Facebook en Instagram werden geplaatst. Doen dames.
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

Natukees schreef:En daar hebben ze blijkbaar een hele goede scanner voor. Ik zette er ook een foto op waarop een heeeeel klein stukje van mijn pielemans was te zien en die wordt er meteen nog voor het plaatsen tussenuit gevist met een waarschuwing.
Nog vóór het plaatsen? Dat lijkt mij wel heel frappant.

Wat mij opvalt op het Engelermeer. Er liggen steevast meer mensen op het naaktgedeelte dan op het textielgedeelte. Vooral op dagen dat het weer wat minder is valt het verschil heel erg op.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Natukees
Super actief lid

Bericht door Natukees »

Frivooltje schreef:
Natukees schreef:En daar hebben ze blijkbaar een hele goede scanner voor. Ik zette er ook een foto op waarop een heeeeel klein stukje van mijn pielemans was te zien en die wordt er meteen nog voor het plaatsen tussenuit gevist met een waarschuwing.
Nog vóór het plaatsen? Dat lijkt mij wel heel frappant.
Uiteraard niet letterlijk vóór het plaatsen want dan zou die geslachtsdelenscanner al in mijn computer geïnfiltreerd zijn. Maar meteen nadat ik op de "plaatsenknop" drukte kwam de "bedreigingsmelding". Alsof ik een crimineel ben die de wereldbevolking schade wil toebrengen. Zo'n foto komt dus nooit online. Dus inderdaad nog voor dat hij geplaatst wordt op mijn account. :(
TheSmoothNudist

Bericht door TheSmoothNudist »

Dan toch zeker wel een lift die naar beneden gaat.
Steeds minder topless op de stranden. Jongeren die na gym- of zwemles hun broek aanhouden onder de douche. Ieder jaar minder en minder bezoekers op het naaktrecreatie terrein aan de Brielse Maas. En aan de "overkant" stopt Natukreek Zwartewaal met het naturisme. Al met al zie je een neergaande beweging.
Dat meer naturisten zich aanmelden bij fora; zal wel door frustratie komen. Je moet toch ergens heen :shock:
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

TheSmoothNudist schreef:Dan toch zeker wel een lift die naar beneden gaat.
Steeds minder topless op de stranden.
Is dat waar, ik vind het juist weer iets meer. Dus het is maar net waar je naar luister of kijkt.
TheSmoothNudist schreef: Ieder jaar minder en minder bezoekers op het naaktrecreatie terrein aan de Brielse Maas.
Op de campings waar wij waren dit jaar kwamen zeker ook jongeren. Gezinnen met kids onder 5 jaar. Of koppels zonder kids.
TheSmoothNudist schreef: En aan de "overkant" stopt Natukreek Zwartewaal met het naturisme. Al met al zie je een neergaande beweging.
Dat Natukreek verdwijnt voor het naturisme ligt gewoon aan de nieuwe eigenaar. Die wil daar bungalows neer gaan zetten naar het verluidt. Money dus.
TheSmoothNudist schreef: Dat meer naturisten zich aanmelden bij fora; zal wel door frustratie komen. Je moet toch ergens heen :shock:
Dat merken we toch niet. Bij jongeren die hier bij ons aankloppen voor advies, gezelligheid. De jongeren hier zijn geinteresseerd.

Jos (beheerder)
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
TheSmoothNudist

Bericht door TheSmoothNudist »

Kort samengevat... Niets aan het handje.
Het gaat fantastisch. Lijkt net of ik Rutte hoor m.b.t. de Nederlandse economie :roll:
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

TheSmoothNudist schreef:Kort samengevat... Niets aan het handje.
Het gaat fantastisch. Lijkt net of ik Rutte hoor m.b.t. de Nederlandse economie :roll:
Niet echt mijn fan die Rutte.

Jos
marcel1970
Zeer actief lid

Bericht door marcel1970 »

Op de evenementen georganiseerd door Blootgewoon de Relaxdag Thermen 2000 en Beachparty adam en eva waar we geweest was het gezellig druk en zag je ook een mix van mensen.
Op Bussloo op naakt gedeelte waar komen ligt het altijd vol met mensen ook de 2 keer dat we op Engerlemeer waren was het druk
Het zelfde op Flevonatuur en Elsendorp mensen genoeg zodat wij echt wel merken dat naturisme in de lift zit
Henk D
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door Henk D »

Denk niet dat het naturisme echt in de lift zit. Voor mijn gevoel blijft het "redelijk" stabiel, net een beetje aan de onderkant. Misschien meet ik met de verkeerde maat! Maar ik kijk naar ons ledental en de wachtlijst voor een (vast) plekje op ons Aamsveen. Wij zitten nog steeds vol, kunnen de wachtenden een plek krijgen van de opzeggers. Want elk jaar zijn er die stoppen met een plekje om diverse redenen. De een moet stoppen ivm gezondheid, een ander wil na een jaar of 6 wat anders. Of te weinig tijd om een bijdrage te leveren aan de vereniging. (Let op; niet vanuit druk van de vereniging, maar men wil niet consumeren ten koste van de andere leden die het werk dan doen.) Toch zijn er elk jaar weer nieuwe leden die blij zijn als ze en plekje hebben "bemachtigd". Ook het ledental blijft redelijk stabiel. Tijden dat er tig op de wachtlijst stonden zijn voorbij. En ook de ledenaantallen stijgen niet meer. Denk dat de meeste verenigingen blij zijn als ze een klein plusje kunnen bijschrijven aan het eind van het jaar. Maar voor mij telt kwaliteit en niet de kwantiteit!

Kijk ik naar de andere kant (van de zelfde medaille!) , naaktrecreatie in het algemeen, zie ik het echter wel een lichte lift. Of dat komt door het blootgewone van de NFN of van de BNners die "uit de kast/kleren komen" laat ik maar in het midden. Denk wel dat het er toe bijdraagt dat enkele met de billen bloot zijn gegaan. Toch denk ik dat we een life-style in de marge blijven, alle pogingen ten spijt om. Getolereerd zolang we netjes op ons plekje blijven; het stukje naaktstrand, het naturistenterrein met een bossage of schutting er omheen, uit zicht van tere kindertjesoogjes; stel je voor dat ze vragen waarom zij wel kleren moeten dragen! :lol:. En zoals de extrimistische moslims het verpesten, zijn wij ook de dupe van een kleine groep ie het voor ons verpest heeft. (En dan doel ik niet alleen op de viesemannetjes) Maar dan gaan we over naar hat politieke landschap.
Matteo55
Zeer actief lid

Bericht door Matteo55 »

TheSmoothNudist schreef:Dan toch zeker wel een lift die naar beneden gaat.
Steeds minder topless op de stranden. Jongeren die na gym- of zwemles hun broek aanhouden onder de douche.
Twee voorbeelden waarvan ik toevallig de afgelopen weken wat tegengeluiden hoorde. Er is pas nogal wat te doen geweest over een topless zonnende vrouw bij een recreatieplas ergens in Brabant. Misschien staat het hier wel ergens op het forum maar ik kan het zo niet terug vinden. In elk geval kreeg die mevrouw nogal wat bijval en gaf de leiding van de plas aan dat het uiteindelijk toch wel was toegestaan. Dat van dat douchen hoor je inderdaad vaker maar toevallig hadden een stel jongeren in de kantine van onze voetbalclub het er over (leeftijd van dat team zo 18-25 schat ik) en er bleek toch meestal nog wel naakt gedoucht te worden. Iets langer geleden (jaar of twee) stond ik in de sportschool te douchen, ik was op dat moment alleen maar een aantal jongeren kwamen er gewoon bij staan (ook het leeftijdsverschil leek voor ze geen probleem te zijn). Ik moet wel zeggen dat ik later van dat bewuste clubje dat ze sowieso nogal veel aan sport doen op een redelijk hoog niveau, misschien heeft dat ook wat invloed.
Frivooltje
Super actief lid

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... ss-zonnen/

De helft van de jonge vrouwen (49%) kan zich niet voorstellen dat ze topless zouden zonnen in het openbaar, zoals op het strand. Dat blijkt uit onderzoek van 3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel, in samenwerking met LINDA.Meiden. Afgelopen zomer werd er in Brabant een vrouw weggestuurd bij een strandbad, omdat ze zonder bikinitop lag te zonnen.

De jonge vrouwen geven aan dat ze niet topless willen zonnen omdat ze niet willen dat onbekenden hun borsten zien, ze onzeker zijn over hun lichaam of vrezen dat er ongevraagd foto’s of video’s worden gemaakt en gedeeld.
Een derde van de vrouwen (32%) kan zich wel voorstellen dat ze topless zonnen. Een op de acht (16%) doet dit al.

Toch hebben de meeste jonge mensen geen problemen met vrouwen die topless zonnen. Van alle deelnemers vindt 85% het kunnen dat vrouwen dit doen. Een deelnemer schrijft: “50% van de bevolking heeft tieten. 100% van de mensheid heeft tepels. Ze horen bij het lichaam en mogen gezien worden.” Een op de tien deelnemers (10%) heeft wel moeite met topless zonnen.

Kan borstvoeding geven nog?
In het onderzoek werden ook vragen gesteld over andere situaties waarbij naakte lichaamsdelen te zien zijn, bijvoorbeeld tijdens het geven van borstvoeding.

86 procent van de jonge mensen vindt het geen probleem wanneer een vrouw in het openbaar borstvoeding geeft waarbij haar borst zichtbaar is. Opvallend is wel dat vooral mannen er moeite mee hebben. Ruim een kwart van de mannelijke deelnemers (27%) voelt zich er ongemakkelijk bij wanneer een vrouw in het openbaar borstvoeding geeft. Bij vrouwen is dat slechts 11 procent.

Douchen na het sporten
Van de jonge mensen die in teamverband sporten doucht meer dan de helft (60%) na afloop van een training of wedstrijd naakt in een gezamenlijke doucheruimte. “Al van jongs af aan zit ik op een teamsport en daardoor ben ik gewend aan het samen douchen. Het hoort erbij”, vertelt iemand. Een op de tien (10%) jonge teamsporters geeft aan niet gezamenlijk te douchen, omdat ze zich hier ongemakkelijk bij voelen.

LEES ALLE UITSLAGEN IN DE RAPPORTAGE:
https://eenvandaag.avrotros.nl/fileadmi ... s_2018.pdf
Matteo55
Zeer actief lid

Bericht door Matteo55 »

Best een uitgebreid onderzoek. Ik dacht al dat naakt douchen in teamsport meestal nog niet zo'n probleem is. Dat heeft natuurlijk niet echt met naturisme te maken maar het is toch wel een graadmeter voor hoe (on)gemakkelijk mensen met naakt omgaan. Verder denk ik dat mensen die wel bereid zijn om te douchen of naar een naaktsauna te gaan het misschien zien als iets dat eigenlijk niet zo heel prettig is maar dat ze wel voor lief nemen (je wilt fris gewassen de sportschool verlaten resp. een badpak in de sauna is toch wel erg onplezierig en plakkerig) terwijl naturisten juist echt plezier beleven van het naakt zijn. Blijft een moeilijke maar wel interessante discussie.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Frivooltje schreef: Een derde van de vrouwen (32%) kan zich wel voorstellen dat ze topless zonnen. Een op de acht (16%) doet dit al.
Dat is toch best veel als je het even uitrekent.

Mij zeggen getallen niet zo veel. Het gaat erom dat iedereen zich prettig kan voelen en niet wordt gehinderd door anderen.

Statistiek is een heel ingewikkeld vak en de uitkomsten zijn sterk afhankelijk va vele factoren en interpretaties van de verzamelde gegevens. Vaak kun je met die gegevens meerdere kanten uit. Hoe was de leeftijdsverdeling? Hoe was de verdeling over diverse bevolkinsggroepen/religies.

Een op de acht vrouwen. Dat zijn er dus echt veel. Gaan er ook 1 op de 8 mannen bloot?
1 op de 8 is 1.000.000 beetje grofweg gerekend.
Er was ook een radioprogramma van de week dat ik deels gehoord heb.
- jonge vrouwen zeggen wel topless te gaan als anderen het ook doen.
- sommige mannen vinden het prima als het maar hun vriendin is
- vrouwen zeggen dat ze makkelijker topless gaan als ze in het buitenland zijn !

Jos
Frivooltje
Super actief lid

Jos schreef:Hoe was de leeftijdsverdeling?
Luister naar de uitzending en je krijgt alle antwoorden.
Jos schreef:Een op de acht vrouwen. Dat zijn er dus echt veel. Gaan er ook 1 op de 8 mannen bloot?
1 op de 8 is 1.000.000 beetje grofweg gerekend.
Er was ook een radioprogramma van de week dat ik deels gehoord heb.
- jonge vrouwen zeggen wel topless te gaan als anderen het ook doen.
- sommige mannen vinden het prima als het maar hun vriendin is
- vrouwen zeggen dat ze makkelijker topless gaan als ze in het buitenland zijn !

Jos
Je bedoeld:

- sommige mannen vinden het prima als het maar hun vriendin NIET is.

Zou best kunnen dat wij het hier over hetzelfde radioprogramma hebben. Het bovenste linkje is de uitzending. Daar verteld hij ook welke doelgroep ze hiervoor hebben gebruikt. Het gaat niet om 1.000.000 vrouwen.
Haarlem
Actief lid

Bericht door Haarlem »

Frivooltje schreef:
Douchen na het sporten
Van de jonge mensen die in teamverband sporten doucht meer dan de helft (60%) na afloop van een training of wedstrijd naakt in een gezamenlijke doucheruimte. “Al van jongs af aan zit ik op een teamsport en daardoor ben ik gewend aan het samen douchen. Het hoort erbij”, vertelt iemand. Een op de tien (10%) jonge teamsporters geeft aan niet gezamenlijk te douchen, omdat ze zich hier ongemakkelijk bij voelen.
Dit valt me ook mee. Ik had het idee dat jongeren voornamelijk thuis douchten of alleen met een broek aan de gezamenlijke doucheruimte in met hun eigen teamgenoten. Gelukkig is wat ik als de normale manier zie niet de uitzondering.
rdj
Zeer actief lid

Bericht door rdj »

Dat is een leuke enquête, aan jongeren tussen de 16 en 34 jaar oud. Nog wat vragen en percentages daaruit.

Stel: je gaat sporten in de sportschool, je hebt behoorlijk wat gezweet, en er is alleen een gezamenlijke doucheruimte. Zou jij daar dan gaan douchen?
Ja, naakt: 46%
Ja, in ondergoed / zwemkleding: 14%
Nee: 37%
Weet niet / geen mening: 3%

Hoe (on)gemakkelijk vind jij het om naakt te douchen waar andere mensen bij zijn?
Ongemakkelijk: 52%
Niet ongemakkelijk: 47%
Weet niet / geen mening: 1%

Alles bij elkaar genomen:
Hoe preuts ben jij?
Heel erg preuts: 5%
Redelijk preuts: 32%
Gemiddeld: 11%
Niet echt preuts: 40%
Helemaal niet preuts: 12%

Het lijkt dus bijna de helft te zijn die niet preuts is en naakt gaat douchen met anderen. Er staat bij de laatste vraag trouwens nog bij dat vooral jongeren tussen de 16 en 25 jaar zichzelf preuts vinden dus het zal nog wel van de leeftijd afhangen.
rdj
Zeer actief lid

Bericht door rdj »

Het mooie weer deze zomer heeft blijkbaar nogal veel invloed gehad op de omzet van de paviljoens aan de naaktstranden. Volgens dit artikel is juist die uitzonderlijk hoog dit seizoen. Dus warm weer geeft meer naturisten? Op het strand maakt het voor de temperatuur niet veel meer uit of je naakt bent of niet.
Haarlem
Actief lid

Bericht door Haarlem »

Heel logisch toch?

Wanneer je het naakt buiten zijn een kans geeft en je moet dan weer tot een volgend jaar wachten tot het weer kan omdat het weer niet altijd meezit, dan kom je er niet echt in.
Als het dagen lang zo warm is dat het fijner is om niets te dragen, dan kan het echt een gewoonte worden en wil je niet meer anders :D
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

Haarlem schreef:Heel logisch toch?

Wanneer je het naakt buiten zijn een kans geeft en je moet dan weer tot een volgend jaar wachten tot het weer kan omdat het weer niet altijd meezit, dan kom je er niet echt in.
Als het dagen lang zo warm is dat het fijner is om niets te dragen, dan kan het echt een gewoonte worden en wil je niet meer anders :D

Wij zijn dit jaar in en om huis ook veel meer bloot geweest dan andere jaren. We hebben zelfs regelmatig ontbeten in ons niksie buiten en dat is gezien de ligging van het terras niet vaak eerder voorgekomen. Ook de 5 dagen Callantsoog, wat we elk jaar doen, zijn vele malen meer bloot doorgebracht aan het mooiste strand van Nederland dan andere jaren. Ik ben niet specifiek een mooi weer naturist maar geniet er wel meer van.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

ik zag het ook bij ons in de krant.
Wij gaan altijd naar Bergen aan Zee. Daar is ook een strandtent/restaurant waar we vroeger veel kwamen. Was een leuke plek. Later toen je daar iets aan moest trekken zijn we er nooit meer geweest. We nemen nu frisdrank mee.

Overigens zijn wij dit jaar maar 3 keer daar geweest.

Bevalt ons prima.

Jos
Plaats reactie