Dodenherdenking en Bevrijdingsdag 2016
- PoppeSchuitema
- Super actief lid
Re: Wat heb je gedaan vandaag?
Zoals elk jaar was de herdenking weer zeer indrukwekkend.Een passend eerbetoon aan die aan wie wij onze vrijheid hebben te danken
Bloot als het kan, gekleed als het moet
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Dodenherdenking en Bevrijdingsdag 2016
Poppe,
ik ben het helemaal met je eens.
was eigenlijk ook wel van slag de hele avond. Vanaf 19:00 waren er al veel persoonlijke verhalen en ook de vrouw van Freek de Jonge gaf een fantastisch lezing. Ik vond Aboutaleb geweldig en ook dat meisje van 14 of 16.
Aboutaleb die van ver komt en op zijn 16e geconfronteerd werd met zijn eerste dodenherdenking! Dat meisje dat treffend aangaf wat het toeval bepaald. Zij troffen een goede Duitser. Die jongen die vertelde over zijn in een kast verstopte vader en waar Duitsers met bajonet in die kast prikten! Als die jongen stop had geroepen was zijn vader door hem verraden!
Wat voor keuzes moet je maken in dergelijke situaties? Hoe wordt daar later over geoordeeld?
Dee week zagen wij ook een eenakter van "Helmut Woudenberg" die het toneelstuk landverrader speelde. Ging over iemand die uiteindelijk heel hoog in de top van de NSB/NAF terecht kwam en de gevolgen daarvan na de oorlog. Zeer indrukwekkend.
Wat heeft van dit alles geleerd? Volgens mij bar weinig. We zien het alle dagen op de tv. Oorlog is van alle dagen en alle tijden. Dat gaat gewoon door.
Wat Europa betreft is er mogelijk toch wat geleerd omdat we hier in 70 jaar geen oorlog hebben gehad. Dat is heel uitzonderlijk. Maar Europa is verzwakt, de legers zijn naar huis gestuurd.
Bevrijdingsdag is zeker van belang om te vieren. Maar dan wel vieren dat er honderdduizenden mannen en vrouwen hun leven hebben gegeven om ons in vrijheid te kunnen laten leven. Dat he mogelijk is om dictators te verslaan maar wel tegen een hoge prijs. Vaak omdat men eerder te zwak was om een sterke oppositie te bouwen tegen opkomende dictators.
Jos
ik ben het helemaal met je eens.
was eigenlijk ook wel van slag de hele avond. Vanaf 19:00 waren er al veel persoonlijke verhalen en ook de vrouw van Freek de Jonge gaf een fantastisch lezing. Ik vond Aboutaleb geweldig en ook dat meisje van 14 of 16.
Aboutaleb die van ver komt en op zijn 16e geconfronteerd werd met zijn eerste dodenherdenking! Dat meisje dat treffend aangaf wat het toeval bepaald. Zij troffen een goede Duitser. Die jongen die vertelde over zijn in een kast verstopte vader en waar Duitsers met bajonet in die kast prikten! Als die jongen stop had geroepen was zijn vader door hem verraden!
Wat voor keuzes moet je maken in dergelijke situaties? Hoe wordt daar later over geoordeeld?
Dee week zagen wij ook een eenakter van "Helmut Woudenberg" die het toneelstuk landverrader speelde. Ging over iemand die uiteindelijk heel hoog in de top van de NSB/NAF terecht kwam en de gevolgen daarvan na de oorlog. Zeer indrukwekkend.
Wat heeft van dit alles geleerd? Volgens mij bar weinig. We zien het alle dagen op de tv. Oorlog is van alle dagen en alle tijden. Dat gaat gewoon door.
Wat Europa betreft is er mogelijk toch wat geleerd omdat we hier in 70 jaar geen oorlog hebben gehad. Dat is heel uitzonderlijk. Maar Europa is verzwakt, de legers zijn naar huis gestuurd.
Bevrijdingsdag is zeker van belang om te vieren. Maar dan wel vieren dat er honderdduizenden mannen en vrouwen hun leven hebben gegeven om ons in vrijheid te kunnen laten leven. Dat he mogelijk is om dictators te verslaan maar wel tegen een hoge prijs. Vaak omdat men eerder te zwak was om een sterke oppositie te bouwen tegen opkomende dictators.
Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
-
- Super actief lid
Re: Dodenherdenking en Bevrijdingsdag 2016
Dacht dat er hier wel een bevrijdingsfeest ofzo was maar helaas. Er was, voor zover ik heb gezien, echt helemaal niets te doen op de grote pleinen waar ik ben geweest.
Ik dacht, ik ga ook maar eens naar buiten maar dat had ik net zo goed kunnen laten.
Ik dacht, ik ga ook maar eens naar buiten maar dat had ik net zo goed kunnen laten.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd.
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
- PoppeSchuitema
- Super actief lid
Je had natuurlijk ook even van te voren kunnen informeren en dan ergens heen gaan waar wel iets te doen was, je bent, geloof ik, niet gauw tevredenFrivooltje schreef:Dacht dat er hier wel een bevrijdingsfeest ofzo was maar helaas. Er was, voor zover ik heb gezien, echt helemaal niets te doen op de grote pleinen waar ik ben geweest.
Bloot als het kan, gekleed als het moet
-
- Super actief lid
Er worden altijd mooie woorden gesproken tijdens deze dagen. Meestal van dezelfde aard. Helaas zijn alleen de goedwillende en vredelievende mensen het er over eens dat oorlog en het uitroeien van een bepaald ras nooit meer mag voorkomen. Het is belangrijk kinderen dat thuis en via lessen op school mee te geven. Maar er zijn helaas teveel leipen op de wereld gezet die daar geen boodschap aan hebben en doorgaan met oorlogen en zelfs uitroeien van hun eigen volk of geloofsgenoten.
Ik vind het ook tegenstrijdig dat we de Amerikanen dankbaar zijn voor hun deel van de bevrijding terwijl ze geweld en wapengekletter eigenlijk zo verheerlijken.
Ik vind het ook tegenstrijdig dat we de Amerikanen dankbaar zijn voor hun deel van de bevrijding terwijl ze geweld en wapengekletter eigenlijk zo verheerlijken.
-
- Super actief lid
Had geen zin om de stad uit te gaan Poppe. Heb wel even op internet gekeken maar kon daar ook niets vinden. En ik was niet ontevreden want heb heerlijk kunnen fietsen. Vond het alleen wel jammer want had iets anders verwacht.PoppeSchuitema schreef:Je had natuurlijk ook even van te voren kunnen informeren en dan ergens heen gaan waar wel iets te doen was, je bent, geloof ik, niet gauw tevredenFrivooltje schreef:Dacht dat er hier wel een bevrijdingsfeest ofzo was maar helaas. Er was, voor zover ik heb gezien, echt helemaal niets te doen op de grote pleinen waar ik ben geweest.
-
- Super actief lid
- Contacteer:
Gemakshalve vergeet je dan wel ff de Balkan begin de 90-er jaren.Jos schreef:
Wat Europa betreft is er mogelijk toch wat geleerd omdat we hier in 70 jaar geen oorlog hebben gehad. Dat is heel uitzonderlijk.
Jos
We hebben 2 weken terug nog het gebouw bezocht nabij Vukovar waar ruim 200 mannen één voor één werden neergeschoten nadat ze uit het ziekenhuis van Vukovar werden gehaald. Ook het kerkhof van die stad is indrukwekkend en doe je bij eea stilstaan.
we komen om de paar jaar in die regio en het is echt nog niet vergeten. En naar mijn aanvoelen is er zelfs niet veel nodig om het daar weer te laten ontbranden.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
mee eens Jo.w.
Ik bedoelde eigenlijk grote oorlogen en geen lokaal conflict. Hoewel dat natuurlijk net zo vreselijk is.
Jos
Ik bedoelde eigenlijk grote oorlogen en geen lokaal conflict. Hoewel dat natuurlijk net zo vreselijk is.
Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
-
- Super actief lid
Dat is voor mij een reden om daar juist ook niet naar toe te gaan.Jo.w schreef:we komen om de paar jaar in die regio en het is echt nog niet vergeten. En naar mijn aanvoelen is er zelfs niet veel nodig om het daar weer te laten ontbranden.
- JurgenZ
- Super actief lid
Dodenherdenking blijft heel belangrijk! We moeten als mensheid geen oorlog meer willen. Dat start echter ook al door als overheid goed te luisteren naar wat de bevolking wil of te horen wat hun zorgen zijn. Daarnaast door je ook bewust te zijn dat niet iedereen in de wereld van goede wil is, ook al lijkt dat soms zo.
Geniet nooit met mate ! ( van Loesje! )
-
- Zeer actief lid
Ik erger me een ongeluk aan de antiduitse hysterie die deze dagen heerst, van "kijk eens hoe goed we waren en hoe slecht die Moffen"... Heb ik wat gemist ? Wat hebben Nederlanders in Indonesië gelikt ? Oftewel eerst voor je eigen deur vegen...
Geld maakt niet gelukkig, maar je kunt er wel boodschappen mee doen (Coluche, franse cabaretier)
- Karin
- Super actief lid
Antiduitse hysterie?!?
Geen idee waar en hoe jij deze dagen doorbrengt Jaroslav, maar daar heb ik dus echt nog nooit wat van gemerkt...
Geen idee waar en hoe jij deze dagen doorbrengt Jaroslav, maar daar heb ik dus echt nog nooit wat van gemerkt...
-
- Zeer actief lid
In Amsterdam, en het is daar wel verschrikkelijk !Karin schreef:Antiduitse hysterie?!?
En het heeft volgens mij minder met de oorlog te maken dan met voetbal !
https://www.youtube.com/watch?v=aEDBkK_BthA
Geld maakt niet gelukkig, maar je kunt er wel boodschappen mee doen (Coluche, franse cabaretier)
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Zegt dan meer iets over de Amsterdammers!Jaroslav schreef:
In Amsterdam, en het is daar wel verschrikkelijk !
En het heeft volgens mij minder met de oorlog te maken dan met voetbal !
Maar eerlijk gezegd ik ben voor een deel ook zo opgevoed. Als jonge jongen was er sprake van de koude oorlog. Regelmatig oefeningen van militairen in ons dorp. Wij vonden het een sport om Duitsers die de weg vroegen de verkeerde kant op te sturen!
Voor de volwassenen was de oorlog eigenlijk wel voorbij maar de gevoelens niet. Het vijandbeeld was dus nog levendig aanwezig. Duitsland was in die tijd bezet gebied en ik herinner me nog de enorme transporten van militaire voertuigen, tanks en kanonnen over autobahnen.
Later dringt het pas door dat er zeker veel slechte duitsers waren maar ook veel goede. Alleen daar hoor je niet veel over.
Toch heeft het mij wel getekend. Ik ga nog steeds niet graag naar Duitsland voor een verblijf terwijl het toch een prachtig land is. Als ik er door heen rijdt en dat gebeurt. Best vaak dan kan ik genieten van de mooie natuur. Ik heb er zelfs 8 weken gewerkt maar dat heeft mijn beeld niet veel veranderd en eigenlijk een beetje in het tegendeel.
Wat mij wel duidelijk is dat oorlog mensen voor onmogelijke keuzes kan stellen en je nooit weet of je goed hebt gekozen. Kies je de verkeerde in de ogen van anderen dan ben je wel heel erg de klos. Overigens soms terecht.
Mij zul je nooit horen zeggen dat Duitsers niet deugen. Maar dat geld eigenlijk voor alle nationaliteiten.
Jos
-
- Zeer actief lid
Mijn vader was vier jaar in Auschwitz.
Hij was zestien jaar oud toen hij op transport werd gezet.
Dankzij de Duitse gevangenen, meestal communisten, kreeg hij een baan toegewezen buiten het kamp, bij Poolse boeren.
Daar kreeg hij iets beter voedsel.
Dat heeft zijn leven gered !
Na de oorlog heeft hij altijd een vernietigend oordeel gehad over de "verzetsstrijders van het elfde uur"die de zgn moffenhoeren gingen kaalscheren en vernederen. Volgens hem was dat niet beter dan lynchen, en wie strafbare feiten had gepleegd moest door een reguliere rechtbank worden berecht. Hij vond dat zijn strijd voor de rechtstaat en tegen dictatuur was geweest en niet tegen Duitsland !
Daarom erger ik me zo aan mensen die veel minder of helemaal niets hebben meegemaakt en die op Duitsers spugen !
Hij was zestien jaar oud toen hij op transport werd gezet.
Dankzij de Duitse gevangenen, meestal communisten, kreeg hij een baan toegewezen buiten het kamp, bij Poolse boeren.
Daar kreeg hij iets beter voedsel.
Dat heeft zijn leven gered !
Na de oorlog heeft hij altijd een vernietigend oordeel gehad over de "verzetsstrijders van het elfde uur"die de zgn moffenhoeren gingen kaalscheren en vernederen. Volgens hem was dat niet beter dan lynchen, en wie strafbare feiten had gepleegd moest door een reguliere rechtbank worden berecht. Hij vond dat zijn strijd voor de rechtstaat en tegen dictatuur was geweest en niet tegen Duitsland !
Daarom erger ik me zo aan mensen die veel minder of helemaal niets hebben meegemaakt en die op Duitsers spugen !