Wat heb je gedaan vandaag?
-
- Zeer actief lid
Re: Wat heb je gedaan vandaag?
We zijn vorig jaar naar Kroatië en Slovenië geweest. Dat vonden we allemaal super, maar ze waren bij iedere stop blij dat ze de benen konden strekken. Snap ik, ik vond de knieën in mijn rug ook niet fijn. Voor een paar uur autorijden vinden ze het nog prima, maar niet voor 2 reisdagen. Auto is nu 12 jaar, dus niet gek om in te ruilen, maar ergens zonde, want rijdt prima en nog geen 120k op de teller.
- GJ57
- Super actief lid
- Contacteer:
Wij hebben sedert april 2023 een nieuwe Volvo. Inmiddels zes keer een ongepland werkplaatsbezoek. Dat maakt een mens niet blij. Het is niet zo dat ie ons zes keer heeft laten staan maar het waren wel dingen waar je echt mee naar de garage moet. Het zit wel prima (ik ook 1.90 meter) en rijdt heerlijk. Dus we gaan zo weer op pad.NanMar schreef: ↑za 27 jan 2024, 17:38 Ja tegenwoordig zitten auto's vol met onzin wat je normaal helemaal niet nodig hebt. Dacia begint er langzaam ook mee, maar bij de meeste andere merken is het (veel) erger. Wat ik belangrijk vind is, dat de auto me niet laat staan en dat ik er goed in kan zitten met mijn 1,90m. En persoonlijk voel ik mij niet erg op mijn gemak in kleine (stads-)autootjes. Mijn vrouw daarentegen denkt nog met weemoed terug aan haar (kale, alleen airco) Seat Mii (gelukkig niet geschikt om onze caravan te trekken )
- NanMar
- Super actief lid
Wij hebben nu 4,5 jaar een Dacia Duster II, een demo-auto van 2018 en gekregen toen hij een jaar oud was, een diesel met 115 pk, handbak en 4x2 uitvoering. Hij heeft in "onze tijd" 2x een service gehad + 1x gaf het mistachterlicht een storing (kleinigheid, garantie) en 2x was de koplamp kapot (het peertje, 1x L en 1x R). Verder geen problemen.GJ57 schreef: ↑zo 28 jan 2024, 10:15
Wij hebben sedert april 2023 een nieuwe Volvo. Inmiddels zes keer een ongepland werkplaatsbezoek. Dat maakt een mens niet blij. Het is niet zo dat ie ons zes keer heeft laten staan maar het waren wel dingen waar je echt mee naar de garage moet. Het zit wel prima (ik ook 1.90 meter) en rijdt heerlijk. Dus we gaan zo weer op pad.
Hier nog een duitse website van Dacia-bezitters (70.000 leden,) waar je ervaringen van Dusterbezitters vindt, vrijwel allemaal "restlos begeistert", vol tevreden dus:
https://www.dacianer.de/threads/dacia- ... ng.49957/
Gr. NanMar
PB is welkom!
PB is welkom!
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
net zoals je het bekijkt. Ik herinner me reizen met mijn ouders 5 kinderen. in een Ford Zephyr met een caravan. Later toen vriendjes mee mochten ging mijn moeder met mij en jongere broertje met de trein naar Salzburg. Daar stond mijn vader ons op te wachten en er werd de auto nog voller. Als we bij de grens waren moesten de kleinsten even onderduiken.Michael74 schreef: ↑za 27 jan 2024, 21:49 We zijn vorig jaar naar Kroatië en Slovenië geweest. Dat vonden we allemaal super, maar ze waren bij iedere stop blij dat ze de benen konden strekken. Snap ik, ik vond de knieën in mijn rug ook niet fijn. Voor een paar uur autorijden vinden ze het nog prima, maar niet voor 2 reisdagen. Auto is nu 12 jaar, dus niet gek om in te ruilen, maar ergens zonde, want rijdt prima en nog geen 120k op de teller.
Andere tijden zullen we maar zeggen.
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
- PoppeSchuitema
- Super actief lid
Wij zijn zeer te spreken over onze Kia Sorento, 4weel drive, V6 3,5L automaat. Wij hebben hem nu ongeveer 1 jaar en hebben er nog geen reparaties aan gehad 1 x een APK goedgekeurd na 1 lampje te moeten vervangen, Hij is van 2008 en heeft nu 85.000 km op de teller. Hij trekt met het grootste gemak onze paardetrailer met 2 paarden maar dan gebeurd er wel het een en ander in de benzinetank (1:8) maar gelukkig kunnen we steeds in Duitsland tanken wat toch behoorlijk scheelt (gisteren €1,72). Gisteren heb ik de gasveren van de motorkap en de achterklep vervangen, ze bleven beide niet goed meer open staan.
Bloot als het kan, gekleed als het moet
- moppetoet2
- Super actief lid
Dacia Lodgy.
Lelijk, maar superruim voor passagiers en bagage. Sinds we Lodgy rijden (nu de tweede) hebben we de dakkoffer thuis kunnen laten.
De kampeeruitrusting voor drie volwassenen gaat mee (waaronder twee tenten) en we hoeven nooit te stapelen boven de hoogte van de achterbank.
Topgear adviseert het halen van een vrachtwagenrijbewijs als deze auto niet genoeg ruimte heeft.
https://topgear.nl/autotest/dacia-lodgy ... st-drives/
Lelijk, maar superruim voor passagiers en bagage. Sinds we Lodgy rijden (nu de tweede) hebben we de dakkoffer thuis kunnen laten.
De kampeeruitrusting voor drie volwassenen gaat mee (waaronder twee tenten) en we hoeven nooit te stapelen boven de hoogte van de achterbank.
Topgear adviseert het halen van een vrachtwagenrijbewijs als deze auto niet genoeg ruimte heeft.
https://topgear.nl/autotest/dacia-lodgy ... st-drives/
We're born naked. After that, it's all drag.
-
- Actief lid
Sauna geweest Thermen Bussloo. Was erg ook leuk op zaterdag ook families gezien met jongeren dus het was allemaal heel naturistisch qua vibe!
- GJ57
- Super actief lid
- Contacteer:
Eindelijk weer eens redelijk kunnen wandelen. De omstandigheden waren prima. Topdag.
- WoutervW
- Zeer actief lid
Om ook nog mijn steentje bij te dragen in het auto-blog alhier; Opel Insignia Sports Tourer (duur woord voor stationwagen), diesel uit 2011 gekocht toen ie 7 jaar was met 175k op de teller. Inmiddels dus 6 jaar mee gereden en 340k op de teller. De afschrijving van 1000 euro per jaar en onderhoud gemiddeld 700 euro per jaar kun je geen jongere auto van rijden in deze klasse. Ik hoop dat hij het nog een jaar of 2 volhoudt tot de Enyaks massaal uit de lease komen en we voor een acceptabele prijs op een elektrische gezinsauto over kunnen.
En dan heb ik ook nog een autootje voor woon-werk op de dagen dat vrouwlief op locatie moet werken; Mini Cooper S (hell yeah, 170 Pk in een autootje van 1100 Kg die net zo breed is als ie lang is) uit 2003 met net 200k op de teller. Geen afschrijving meer en ook zo'n 600 euro per jaar onderhoud.
En dan heb ik ook nog een autootje voor woon-werk op de dagen dat vrouwlief op locatie moet werken; Mini Cooper S (hell yeah, 170 Pk in een autootje van 1100 Kg die net zo breed is als ie lang is) uit 2003 met net 200k op de teller. Geen afschrijving meer en ook zo'n 600 euro per jaar onderhoud.
- GJ57
- Super actief lid
- Contacteer:
Het prive rijden van een e auto is iets waar je je enorm in moet verdiepen. Past het bij je dat is de vraag. Wij zijn daarom van diesel via benzine naar prive nu een hybride overgegaan. Bij langere afstanden is dat gemakkelijk.WoutervW schreef: ↑di 30 jan 2024, 21:02 Om ook nog mijn steentje bij te dragen in het auto-blog alhier; Opel Insignia Sports Tourer (duur woord voor stationwagen), diesel uit 2011 gekocht toen ie 7 jaar was met 175k op de teller. Inmiddels dus 6 jaar mee gereden en 340k op de teller. De afschrijving van 1000 euro per jaar en onderhoud gemiddeld 700 euro per jaar kun je geen jongere auto van rijden in deze klasse. Ik hoop dat hij het nog een jaar of 2 volhoudt tot de Enyaks massaal uit de lease komen en we voor een acceptabele prijs op een elektrische gezinsauto over kunnen.
- WoutervW
- Zeer actief lid
Ik draai het liever om; kan en wil je je aanpassen aan elektrisch? Uiteindelijk is het ook helemaal geen vraag, brandstofauto's zullen de komende pakweg 20 jaar langzaam gaan verdwijnen. En dan zullen er zeker nog een hoop ontwikkelingen komen op het elektrische gebied, gevolg van vraag, aanbod en concurrentie. Los daarvan, het aantal dagen per jaar dat we meer dan 300 km rijden op één dag kun je op 1 of 2 handen tellen (zomervakantie). Dus ik zie het probleem niet zo.
-
- Zeer actief lid
Tja, ik ben pas met een collega voor het werk naar Friesland geweest vanuit het midden van het land. Nu was de accu niet helemaal vol. Op de heenreis vroeg mijn collega, kun je alvast kijken waar we op de terugweg kunnen laden. Drie kwartier bij Fastned geladen om verder te kunnen om thuis te komen. Voor een keertje prima. Voor korte stukjes prima, maar voor langere ritten is het toch even de tijd nemen voor het laden. Niet altijd leuk als je naar huis wil.
- GJ57
- Super actief lid
- Contacteer:
Precies je moet gewoon goed kijken of het bij je past: in Hengelo bijvoorbeeld mag je geen gootje naar de auto maken voor een kabel. Niet iedereen heeft een eigen oprit. Ik ga er ook zeker vanuit dat onze volgende volledig elektrisch zal zijn, nu maken we incidenteel nog wel dagen van 400 km maar dat zal alras minder worden. We zien het wel deze is nog maar een klein jaar oud en met een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 25 gaat dat best (het jammere is dat we nergens er achter kunnen komen hoeveel elektrisch we er in pompen. )WoutervW schreef: ↑do 01 feb 2024, 23:09Ik draai het liever om; kan en wil je je aanpassen aan elektrisch? Uiteindelijk is het ook helemaal geen vraag, brandstofauto's zullen de komende pakweg 20 jaar langzaam gaan verdwijnen. En dan zullen er zeker nog een hoop ontwikkelingen komen op het elektrische gebied, gevolg van vraag, aanbod en concurrentie. Los daarvan, het aantal dagen per jaar dat we meer dan 300 km rijden op één dag kun je op 1 of 2 handen tellen (zomervakantie). Dus ik zie het probleem niet zo.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Het is maar net hoe je het bekijkt. Volgens de deskundigen moet je om de twee keer een kwartier rusten. Nou dan is je accu toch best wel vol tochMichael74 schreef: ↑vr 02 feb 2024, 00:41 Tja, ik ben pas met een collega voor het werk naar Friesland geweest vanuit het midden van het land. Nu was de accu niet helemaal vol. Op de heenreis vroeg mijn collega, kun je alvast kijken waar we op de terugweg kunnen laden. Drie kwartier bij Fastned geladen om verder te kunnen om thuis te komen. Voor een keertje prima. Voor korte stukjes prima, maar voor langere ritten is het toch even de tijd nemen voor het laden. Niet altijd leuk als je naar huis wil.
Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
- Plakias
- Zeer actief lid
Ben zelf wel blij met m’n hybride.
Gooi er gewoon om de 650km in een paar minuten weer voer in voor de volgende 6 dagen
En daar gaat ie dan aardig efficiënt mee om.
Ondanks het extra gewicht.
Geen of nauwelijks uitstoot in de file of in de stad (als je er wat snelweg op hebt zitten).
Gooi er gewoon om de 650km in een paar minuten weer voer in voor de volgende 6 dagen
En daar gaat ie dan aardig efficiënt mee om.
Ondanks het extra gewicht.
Geen of nauwelijks uitstoot in de file of in de stad (als je er wat snelweg op hebt zitten).
-
- Zeer actief lid
Wij wonen in Spanje, en daar is een laadpaal voor je auto vrijwel nergens te vinden, dus dan ben je wel heel erg beperkt. Een electrische auto levert dus nog problemen op, tenzij je een aanhanger met aggregaat mee neemt.
Toen we verhuisden kregen we bericht, dat je als Nederlander in het Buitenland je auto maar twee maanden verzekerd is, uiteindelijk een paar weken respijt gekregen, maar daarna was het over en uit met de verzekering, dus de Nederlandse auto weg en dan toch maar op zoek naar wat anders.
Uiteindelijk een Opel Grandland diesel, en hoewel we automaat gewend waren en dit een schakelding is, rijdt hij lekker zuinig.
Afgelopen dagen even naar de omgeving van Cadiz gereden, heen en weer bijna 600km, en dat nog niet op een halve tank. Hij gaf zelfs aan dat de actieradius + gereden km uitkwam op 1320km en dat op een 56 liter tank, is toch redelijk zuinig denk ik.
Kwa wegenbelasting hoeven we niet te klagen, want dat is voor een redelijk grote diesel 69 euro per jaar. (Geen tikvout, ja per jaar)
Toen we verhuisden kregen we bericht, dat je als Nederlander in het Buitenland je auto maar twee maanden verzekerd is, uiteindelijk een paar weken respijt gekregen, maar daarna was het over en uit met de verzekering, dus de Nederlandse auto weg en dan toch maar op zoek naar wat anders.
Uiteindelijk een Opel Grandland diesel, en hoewel we automaat gewend waren en dit een schakelding is, rijdt hij lekker zuinig.
Afgelopen dagen even naar de omgeving van Cadiz gereden, heen en weer bijna 600km, en dat nog niet op een halve tank. Hij gaf zelfs aan dat de actieradius + gereden km uitkwam op 1320km en dat op een 56 liter tank, is toch redelijk zuinig denk ik.
Kwa wegenbelasting hoeven we niet te klagen, want dat is voor een redelijk grote diesel 69 euro per jaar. (Geen tikvout, ja per jaar)
- Bowmore
- Super actief lid
Ik heb een nieuwe Gazelle fiets. Door de afwijkende vorm van de bagagedrager passen mijn Ortlieb tassen er niet op.
Van de week beugels ontworpen, gisteren de 3D-printer aangezet en na 25 uur waren de beugels gereed.
PETG op een Prusa printer.
Groetjes Jeroen
Oh bijzonder Jeroen.
25 uur pinten. Wat voor materiaal?
Jos
Van de week beugels ontworpen, gisteren de 3D-printer aangezet en na 25 uur waren de beugels gereed.
Groetjes Jeroen
Oh bijzonder Jeroen.
Jos
- GJ57
- Super actief lid
- Contacteer:
Iets met een Europa en belastingen hahaha mooi man. Wij hebben ook een behoorlijke tijd diesel gereden (V40) en bij een normale rijstijl tikten we daar bijna 1000 km uit de tank. 50 liter erin en gaan weer. Alleen als ik even via Duitsland naar Groningen moest dan was het verbruik dubbel ach goh hoe zou dat nou kunnen ?stevie schreef: ↑za 03 feb 2024, 16:00 Wij wonen in Spanje, en daar is een laadpaal voor je auto vrijwel nergens te vinden, dus dan ben je wel heel erg beperkt. Een electrische auto levert dus nog problemen op, tenzij je een aanhanger met aggregaat mee neemt.
- Bowmore
- Super actief lid
Het materiaal is PETG, kan tegen vocht en best goed tegen UV straling.Bowmore schreef: ↑zo 04 feb 2024, 00:24 Ik heb een nieuwe Gazelle fiets. Door de afwijkende vorm van de bagagedrager passen mijn Ortlieb tassen er niet op.
Groetjes Jeroen
Oh bijzonder Jeroen.
Jos
25 uur printen is best lang, gelukkig hoef je er niet bij te blijven.
- NanMar
- Super actief lid
Das een koopje, wij betalen voor onze Duster diesel van 1266 kg €416 per jaar, is per kwartaal €104. Altijd nog goedkoper als in NL, afhankelijk van provincie €465-€482 p/kw
Gr. NanMar
PB is welkom!
PB is welkom!
-
- Zeer actief lid
Maar de wegen belasting wordt hier ook echt voor de wegen gebruikt, en gezien de hoogte van de belasting, kan je wel raden wat de kwaliteit van de wegen zijn. Misschien moet je er een setje banden bij op tellen.
- GJ57
- Super actief lid
- Contacteer:
Volgens mij is dat een nieuw verdienmodel : vreemde bagagedragers. Op mijn nagelnieuwe Cannondale zitten zelfs geen snelbinders meer op. Daar gaan we dinsdag werk van maken. Zonder snelbinders dat kan echt nietBowmore schreef: ↑zo 04 feb 2024, 00:24 Ik heb een nieuwe Gazelle fiets. Door de afwijkende vorm van de bagagedrager passen mijn Ortlieb tassen er niet op.
Groetjes Jeroen
Oh bijzonder Jeroen.
Jos
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Ik heb eens gekeken naar 3d printers en dan met nam van Prusa. Leuk filmpje gezien over hoe het werkt en hoe die gemaakt worden. Ziet eruit als een serieuze producent.
Zou ik wel eens mee willen spelen.
Jos
Zou ik wel eens mee willen spelen.
Jos
- Bowmore
- Super actief lid
De prusa is echt heel gebruiksvriendelijk, een heel verschil met 10 jaar geleden Je moet natuurlijk ook kunnen ontwerpen. Of iets downloaden van internet.
Ontwerpen doen we met Inventor, de tekening, ipt, omzetten naar een stl en deze laden in de prusa-slicer.
In de slicer kies je bv of je massief wilt printen of met bv een honingraat-structuur aan de binnenkant en het soort materiaal ed.
Printen maar.
Mocht je door de week eens in Nijmegen zijn en interesse hebben dan ben je welkom.
Groetjes Jeroen
- Bowmore
- Super actief lid
Ja inderdaad, er zitten op mijn fiets ook geen snelbinders....GJ57 schreef: ↑zo 04 feb 2024, 17:45Volgens mij is dat een nieuw verdienmodel : vreemde bagagedragers. Op mijn nagelnieuwe Cannondale zitten zelfs geen snelbinders meer op. Daar gaan we dinsdag werk van maken. Zonder snelbinders dat kan echt nietBowmore schreef: ↑zo 04 feb 2024, 00:24 Ik heb een nieuwe Gazelle fiets. Door de afwijkende vorm van de bagagedrager passen mijn Ortlieb tassen er niet op.
Groetjes Jeroen
Oh bijzonder Jeroen.
Jos
-
- Zeer actief lid
Dat van dat verdienmodel klopt wel denk ik. Technisch gezien is de fiets in het algemeen behoorlijk ver uitontwikkeld. Een tijd lang waren fietsen ook behoorlijk gestandaardiseerd. Heel veel modellen gebruikten dezelfde of vrijwel identieke onderdelen. Montage punten voor assen, remmen etc waren standaard. Idem voor spatborden, kettingkasten, verlichting. Drie-versnellingsnaven had je vooral van Sturmy Archer, eventueel Torpedo en later SRAM, Shimano. Bij open ketting had je derailleurs van een paar merken, met allemaal dezelfde montage en met mechanische verstelling. Tegenwoordig zie je steeds meer fietsen met niet-standaard onderdelen. Derailleurs electrisch zie je ook al. Nieuw is dat allemaal geen punt. Vanaf het moment dat er iets anders dan een band, ketting of remblokje versleten of kapot is, dan kun je geen standaard vervangingsonderdelen meer kopen en gaat de kassa rinkelen. In wat meer extreme mate zag je dat bij de Van Moof fietsen na het faillissement. Heel hip en trendy. Geen standaard onderdelen. De fabrikant valt om en ineens is er niemand meer die je fiets kan onderhouden of repareren. Dan was je beter af met de Gazelle, Batavus of Union van je opa uit het jaar kruik.
Voor mij een reden om een iets oudere fiets (ziet er inmiddels niet uit) rijdend te houden met gemakkelijk verkrijgbaar standaard materiaal.
-
- Zeer actief lid
Ik heb vorige week een Trek toerfiets gekocht. Bij het rondkijken in de fietswinkel stond op het kaartje 27v. Ik dacht dat het sloeg op 27 versnellingen. Ik ging een rondje rijden en kom terug en zeg tegen die verkoper, prima fiets, maar hij schakelt niet naar het derde blad. Kun je dat nakijken? Ja hoor, geen probleem. Week erop weer proeffietsen en weer schakelde die niet naar het derde blad. Toen dacht ik, hoe kan dat nou? Afgestapt en bleek die 18 (2x9) versnellingen te hebben in plaats van 27. Het kaartje was niet goed, maar toch gekocht. De fiets reed lekker en kreeg nog wat korting. Blij mee!
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Hoi Jeroen, dank voor je antwoord. Misschien maak ik e gebruik van als we in d buurt komen.Bowmore schreef: ↑zo 04 feb 2024, 19:19De prusa is echt heel gebruiksvriendelijk, een heel verschil met 10 jaar geleden Je moet natuurlijk ook kunnen ontwerpen. Of iets downloaden van internet.
Ontwerpen doen we met Inventor, de tekening, ipt, omzetten naar een stl en deze laden in de prusa-slicer.
In de slicer kies je bv of je massief wilt printen of met bv een honingraat-structuur aan de binnenkant en het soort materiaal ed.
Printen maar.
Mocht je door de week eens in Nijmegen zijn en interesse hebben dan ben je welkom.
Groetjes Jeroen
Zal wel een heleboel bij komen kijken denk ik ipv...stl ed.
Jos
- sean3
- Zeer actief lid
Voor de korte afstanden heb ik een Gazelle van inmiddels 21 jaar oud. Rijdt nog steeds prima.
I.v.m. brakke knieën voor de iets langere afstanden een Flyer e-bike, 7 jaar oud.
En voor verder weg (of als er te veel spullen of personen mee moeten) een Renault Mégane uit 2007, met ruim 3,5 ton op de teller.
Ik heb 'm nu 12 jaar, rijdt op LPG 5 cent per km. Zo blijft autorijden betaalbaar.
I.v.m. brakke knieën voor de iets langere afstanden een Flyer e-bike, 7 jaar oud.
En voor verder weg (of als er te veel spullen of personen mee moeten) een Renault Mégane uit 2007, met ruim 3,5 ton op de teller.
Ik heb 'm nu 12 jaar, rijdt op LPG 5 cent per km. Zo blijft autorijden betaalbaar.
- PoppeSchuitema
- Super actief lid
Ik heb voor de hele korte afstanden en de buurmannenapp den een opoefiets en voor de langere afstanden een Kymco Agillity
4takt 50 cc met geel kenteken
4takt 50 cc met geel kenteken
Bloot als het kan, gekleed als het moet