Zonne-energie

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Re: Zonne-energie

Bericht door Jos »

Kreeg gisteravond een goede tip.

Je kunt als particulier de BTW terugvragen. Je moet er even wat voor doen maar dan krijg je ook wat. In ons geval € 800,-.
Daar tegenover staat dat in het jaar van aanschaf ongeveer € 40,- BTW moet betalen voor stroomlevering.

Daarna niet meer.
Samen met de subsidie dus bijna € 1400,- van de aanschafprijs retour!

Niet verkeerd dus
je kunt het nalezen op: milleu centraal.

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
Henk D
Super actief lid
Contacteer:

Re: Wat heb je gedaan vandaag?

Bericht door Henk D »

Maandag de zonnecollectoren op het dak gemonteerd en vandaag is de omvormer geplaatst. Het systeem is dus nu operationeel :D . Wij wekken onze eigen energie op. De 16 panelen op het zuidwesten zouden 3600kw moeten kunnen produceren per jaar. dat is ca 90 % van onze behoefte. (die ik hoop nog wat naar beneden bij te kunnen stelllen wanner we onze vriezer omruilen voor een kleinere en energiezuiniger versie.

Ten eerste natuurlijk ben je goed bezig. Maar het is ook lekker voor je eigen beurs; Vandaag al €5.- (terug)verdient van de €5000.- :mrgreen: Terugverdientijd zou theoretisch 6.5 jaar zijn. Als je kijkt naar het rendement van je geinvesteerde vermogen zit je op 12%. Beter dan de 1.1% op je bankrekening :idea:
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Henk D schreef:Maandag de zonnecollectoren op het dak gemonteerd en vandaag is de omvormer geplaatst. Het systeem is dus nu operationeel :D . Wij wekken onze eigen energie op. De 16 panelen op het zuidwesten zouden 3600kw moeten kunnen produceren per jaar. dat is ca 90 % van onze behoefte. (die ik hoop nog wat naar beneden bij te kunnen stelllen wanner we onze vriezer omruilen voor een kleinere en energiezuiniger versie.

Ten eerste natuurlijk ben je goed bezig. Maar het is ook lekker voor je eigen beurs; Vandaag al €5.- (terug)verdient van de €5000.- :mrgreen: Terugverdientijd zou theoretisch 6.5 jaar zijn. Als je kijkt naar het rendement van je geinvesteerde vermogen zit je op 12%. Beter dan de 1.1% op je bankrekening :idea:
Ok vraag ook je subsidie aan € 650,- en vraag je BTW terug € 1000,-
Wij brengen met 15 panelen 3500 Kw op!

Ik zal binnenkort onze jaarafrekening laten zien maar terugverdienen doe je in een jaar of 3!

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
Lucas
Actief lid

Bericht door Lucas »

Henk D schreef:Maandag de zonnecollectoren op het dak gemonteerd en vandaag is de omvormer geplaatst. Het systeem is dus nu operationeel :D . Wij wekken onze eigen energie op. De 16 panelen op het zuidwesten zouden 3600kw moeten kunnen produceren per jaar. dat is ca 90 % van onze behoefte. (die ik hoop nog wat naar beneden bij te kunnen stelllen wanner we onze vriezer omruilen voor een kleinere en energiezuiniger versie.

Ik hoop niet dat je zonnecollectoren hebt gekocht, want die zorgen voor het sanitaire of CV-water.
Ik denk dat je een PV = zonnecellen hebt genomen. Goed bezig!
Die van ons liggen er op vanaf sep 2009 en heb al ruim 75% terugverdiend. Wel met een vette subsidie. Maar ja, onze investering was dan ook €12.0000 voor 2880Wp. Daar betaal je nu nog een €4000 voor.

Zonnige groet,

Lucas
Not the sky, but the mind is the limit!
Lucas
Actief lid

Bericht door Lucas »

Ten eerste natuurlijk ben je goed bezig. Maar het is ook lekker voor je eigen beurs; Vandaag al €5.- (terug)verdient van de €5000.- :mrgreen: Terugverdientijd zou theoretisch 6.5 jaar zijn. Als je kijkt naar het rendement van je geinvesteerde vermogen zit je op 12%. Beter dan de 1.1% op je bankrekening :idea:[/quote]

Ok vraag ook je subsidie aan € 650,- en vraag je BTW terug € 1000,-

Ik zal binnenkort onze jaarafrekening laten zien maar terugverdienen doe je in een jaar of 3!

Jos[/quote]

Beste Jos, ik denk dat je een abonnement op de Efteling hebt. In drie jaar tijd verdien je de panelen nooit en te nimmer terug. Dan zou toch heel NL vol liggen....
Henk D
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door Henk D »

Jos schreef: Ok vraag ook je subsidie aan € 650,- en vraag je BTW terug € 1000,-

Jos
BTW terug is idd tegen de €1000. Die had ik er al af. Zonder de BTW was de offerte exact €4878. Geloof niet dat er nog subsidie op zit :? Heb dat (nog) niet gevonden. Dacht dat dat de BTW daar voor in de plaats was gekomen.

@ Lucas

Ze wekken elektriciteit op en geen warm water. Heb er nog wel even aan gedacht.........maar toch maar niet. Wat is er mee aan de hand?

Om het gas onderuit te krijgen zit k aan een bioverbrander te denken in de huiskamer; Oftewel een gewone houtkachel :D . Achter het huis staan wat elzen die hun beste tijd gehad hebben. En ze ze werpen wat schaduw op mijn zonnecollectoren. Dus die worden gekapt. 1 is er al dood en een ander is ziekelijk. Brandhout dus. Kan ik wel een jaartje of 2 op stoken.

Op zich maakt het me niet zoveel uit of ik het in 4, 6,5 of8 jaar terug verdien. Ik kijk naar het rendement van 12 %. Ook vermeerdert de waarde van je woning en is hij gemakkelijker te verkopen tegenwoordig heb ik laatst gehoord. Die collectoren zijn dan toch net dat wat een aspirant koper over de drempel trekt; Let wel; die dingen leveren in 30 jaar tijd tegen de €25000.- op :!:
Lucas
Actief lid

Bericht door Lucas »

Henk D schreef:@ Lucas

Op zich maakt het me niet zoveel uit of ik het in 4, 6,5 of8 jaar terug verdien. Ik kijk naar het rendement van 12 %. Ook vermeerdert de waarde van je woning en is hij gemakkelijker te verkopen tegenwoordig heb ik laatst gehoord. Die collectoren zijn dan toch net dat wat een aspirant koper over de drempel trekt; Let wel; die dingen leveren in 30 jaar tijd tegen de €25000.- op :!:
Je hebt gelijk Henk, die investering verdient zich vanzelf terug en er is geen bank die je hetzelfde rendement biedt.
Los van dat je er geld aan verdient, op termijn, is de gedachte aan een kleinere CO2 uitstoot ook wel prettig.

@ Jos: Je pv produceert kWh en geen kW

@Henk en Jos: Ik hoop dat jullie je oude Ferrarismeter hebben laten hangen....
Henk D
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door Henk D »

Lucas schreef:
@Henk en Jos: Ik hoop dat jullie je oude Ferrarismeter hebben laten hangen....
Leg even uit :?: :!:

De oude meter hangt er nog en moet! vervangen worden door een nieuwe "smartversie" Deze loopt nu als het goed is, vandaag zeker, terug. Hoe die nieuwe het doen weet ik niet. Hoorde alleen dat electrabel enorm veel problemen heeft om de juiste rekeningen samen te stellen voor klanten met collectoren!
Lucas
Actief lid

Bericht door Lucas »

De oude meter moet helemaal niet vervangen worden. Dat zeggen ze wel, maar er is een KB daarover en daar staat in dat je die meter gewoon mag laten hangen.
Ik doe mijn best op de link naar dat KB hier te posten. Hier alvast een voorproefje. http://www.polderpv.nl/SDE_regeling6.htm

Een slimme meter is alleen slim voor de netwerkbeheerder en voor jouw energiemaatschappij.
av43
Nieuw lid

Bericht door av43 »

Oude meter houden!!

De slimme meter loopt niet terug, die ziet wel wat er terug geleverd wordt, maar daar krijg je de energiebelasting niet van terug.
Bij de oude meter is er gewoon 'zoveel' geleverd, (geleverd- terug geleverd)en daar wordt belasting over berekend.

Ervaring bij een instantie waar ik vrijwilliger ben

Bram
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Volgens doet die slimme meter het prima en heb je elk moment zicht op de werking bijv de IPhone.
Deteel r telt terug bij totaal en de meterstand. Hij telt op bij terug levering.

maw lever je stroom dan telt de boel af en de geleverde stroom op.

Gebruik je meer dan je levert dan gaat eerst de geleverde stroom naar je teller en vervolgens wordt het verschil in verbruik opgeteld bij des betreffende meter. Zie de meterstanden van 16:44 en 16:51.

maw je verrekend ter plekke en betaald alleen wat er netto gebruikt is.

Afbeelding

Afbeelding
Lucas
Actief lid

Bericht door Lucas »

Er is op diverse fora al veel geschreven over de slimme meter vs analoge meter.

Wat je over een tijdje wellicht gaat zien, is dat de leverancier straks gaat zeggen, dat je wel een x aantal kWh hebt teruggeleverd , maar dat was nou net op het moment dat de stroomprijs nihil was. U heeft wel stroom van het net afgenomen en toen was de vraag heel hoog, dus de prijs ook.

Dat is natuurlijk wel slim, maar niet voor de particulier!

Lucas
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

Heb gehoord dat jullie binnenkort (of nu al?) belasting moeten gaan betalen op wat je terug leverd. Klopt dat?

Zo ja, lekker schandalig. Eerst iedereen met subsidies over de grens trekken en daarna belasting invoeren. Subsidies zullen ze wel terug willen verdienen.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Frivooltje schreef:Heb gehoord dat jullie binnenkort (of nu al?) belasting moeten gaan betalen op wat je terug leverd. Klopt dat?

Zo ja, lekker schandalig. Eerst iedereen met subsidies over de grens trekken en daarna belasting invoeren. Subsidies zullen ze wel terug willen verdienen.
Dat klopt wel en niet.

Als je terug levert kan de belastingdienst je zien als ondernemer. Je verkoopt immer wat.

Als je BTW moet betalen dan kun je ook BTW terugvragen!
Dus het bedrag dat je aan BTW betaalde bij de levering van zonnepanelen kun je terugkrijgen in ons geval € 900,- De BTW die per jaar moet betalen is ongeveer iets van € 20,- per maand(?) Maar omdat je daarmee onder de ongeveer € 1800, blijft kun je een beroep doen op de kleine ondernemersregeling. Dan krijg je alles weer terug.

Even lastig maar de moeite waard. Schrijf je gelijk met aanvraag voor erkenning als ondernemer een brief dat weer uitgeschreven wil worden (je hebt dan immers de buit binnen) dan ben je van alles af.

Voor goede info kijk je hier
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Lucas schreef:Er is op diverse fora al veel geschreven over de slimme meter vs analoge meter.

Wat je over een tijdje wellicht gaat zien, is dat de leverancier straks gaat zeggen, dat je wel een x aantal kWh hebt teruggeleverd , maar dat was nou net op het moment dat de stroomprijs nihil was. U heeft wel stroom van het net afgenomen en toen was de vraag heel hoog, dus de prijs ook.

Dat is natuurlijk wel slim, maar niet voor de particulier!

Lucas

Lucas bij ons staat prima gespecifieerd op welk tijdstip tegen welke prijs wij stroom afnamen of leverden.
Bovendien hebben wij in de loop van het jaar een vaste prijs afgesproken en dat scheel ook aardig.

Jos
Lucas
Actief lid

Bericht door Lucas »

Beste Jos,

De toekomst zal het ons leren. Maar nu, eerst even flink produceren!

Vriendelijke groeten,

Lucas
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Dat produceren is weer gelukt. Ons was gezegd dat die 15 panelen 3500 Kw per jaar zouden opbrengen. Nu dat is prima gelukt. We hebben ze nu 2 jaar en de teller staat op 6950 kw!

in twee jaar tijd zouden voorheen iets van 22.000 kw gebruiken. Met alle maatregel is dat nu teruggebracht naar 7500 KW!

Leuk toch.

Jos
PoppeSchuitema
Super actief lid

Bericht door PoppeSchuitema »

Wij zijn nu aan het rond kijken voor horizontale windmolentjes voor op het plat dak, wind heb je nl altijd zon niet
Bloot als het kan, gekleed als het moet
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

PoppeSchuitema schreef:Wij zijn nu aan het rond kijken voor horizontale windmolentjes voor op het plat dak, wind heb je nl altijd zon niet
Hi Poppe dat is juist.

maar let wel op de opbrengst. Levert een molentje wel iets op? Maak je geen geluidsoverlast voor de buren?

succes met zoeken en laat het ons weten.

Jos
johnnyvang
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door johnnyvang »

Jos schreef:
PoppeSchuitema schreef:Wij zijn nu aan het rond kijken voor horizontale windmolentjes voor op het plat dak, wind heb je nl altijd zon niet
Hi Poppe dat is juist.

maar let wel op de opbrengst. Levert een molentje wel iets op? Maak je geen geluidsoverlast voor de buren?

succes met zoeken en laat het ons weten.

Jos
Denk dat hij zoiets gaat zetten Jos.
Klik je
Fluisterstil en in een grote of kleine maat te krijgen ( afhankelijk van je energie verbruik )
Wulde wé wete vroag ut dan :P
Er zijn geen hokjes op http://naturisme-nudisme.info
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Hey leuk Jonnyvang,

zal me er eens in verdiepen. We hebben een plat dak beschikbaar en nog een schuin dak. Daar wil ik eventuele nog zonnepanelen op leggen.

Jos
PoppeSchuitema
Super actief lid

Wij hebben ongeveer 300 vierkante meter platdak daar zullen vast wel wat molens op kunnen
johnnyvang
Super actief lid
Contacteer:

En deze zou nog voor je voordeur kunnen PoppeSchuitema ( als het kan )
Afbeelding
PoppeSchuitema
Super actief lid

Ik ben bang dat we dan problemen met de gemeente krijgen want vanuit de voordeur staan we direct op gemeentegrond m.a.w. we hebben aan de voorkant van het complex geen eigen grond
johnnyvang
Super actief lid
Contacteer:

Vandaar dat ik ook tussen de () zei als het kan.
Frivooltje
Super actief lid

300m² plat dak? Waarom zet je daar geen zonnepanelen op?
PoppeSchuitema
Super actief lid

Wij hebben 's avonds stroom nodig overdag verstoken we bijna niets, als wij overdag gaan terugleveren en 's avond afnemen hebben we heel erg veel gedoe bv met BTW enzo daar gaat dan veel administratietijd in zitten plus de investering welke nog steeds niet helder is of dat allemaal rendabel is, wij zouden daarvoor moeten lenen en men is er nog steeds niet uit of die lening vóór de levensduur van die panelen afgelost kan zijn. Kortom nogalwat haken en ogen
Frivooltje
Super actief lid

Nog niet op de markt maar het gaat de goede kant op: http://www.theverge.com/2015/5/1/852530 ... nouncement
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Beetje duur nog.

Jos
Lucas
Actief lid

Bericht door Lucas »

Hoi Poppe,

Wat Jos schrijft is helemaal waar. Er is geen kleine windmolen die rendabel is. Dat heeft te maken, met het feit dat er in wind te weinig energie zit.
Zie hier de testresultaten. http://www.lowtechmagazine.be/2009/05/t ... bines.html

Je kunt je geld beter investeren in zonnepanelen en zonnecollectoren. Daarvan weet je zeker wat het rendement is.
Op de link die Jos hierboven heeft gegeven, staat ook een calculator om te berekenen wat de terugverdientijd van zonnepanelen is. Het feit dat je in de avond veel elektriciteit verbuikt en overdag niet, heeft niets te maken met de BTW of ik moet iets gemist hebben.
Neem iig geen slimme meter!

V.w.h.w.i. en met vriendelijke groeten,

Luuk
Plaats reactie