Frivooltje schreef:... Maar mijn ID kaart is verlopen en deze heb ik nog steeds niet vernieuwd ...
Een paar jaar terug reden wij naar Kroatië voor onze jaarlijkse vakantie. We komen bij de grens Slovenië - Kroatië en ik zeg tegen mijn echtgenote alvast de ID-kaarten klaar te houden. Zegt ze ineens: die van jou is vervallen. Nu krijgen wij daar normaal gezien bericht van de gemeente van als je die moet vernieuwen. Ik toen niet.
Ik maak nog de opmerking: 't is 5 uur in de ochtend. Ofwel heeft de politieman de nacht gedaan en slaapt hij ver ofwel doet hij de vroege shift en is hij nog niet goed wakker. Vergeet het dus maar, hij was wél goed wakker en ik mocht de grens niet over (de Sloveense). Wat doe je dan op een vrijdagmorgen 1200 km van huis.
Noodgedwongen dus terug gereden naar Lubljana, de hoofdstad, waar we rond 7.30 uur voor de ambassade stonden. Die ging dus pas om 9 uur open. Daar konden ze een tijdelijke reispas voor 6 maand maken maar dan moest ik wel pasfoto's hebben. Dus op zoek naar een fotograaf. Snel gevonden maar die ging pas om 10 uur open. Dus weer wachten. Maar uiteindelijk kwam het allemaal in orde en konden we met een halve dag vertraging aan onze vakantie beginnen.
We hebben wel geluk gehad: 't was vrijdagmorgen en 's middags sloot de ambassade tot maandagmorgen. Je zal er maar staan op een vrijdag na 12 uur. Bij thuiskomst zat er een kaartje in de bus: een herinnering dat ik mijn ID-kaart moest vernieuwen