Belgen zonder stroom

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Boudewijn Bolderheij
Zeer actief lid
Contacteer:

Re: Belgen zonder stroom

Bericht door Boudewijn Bolderheij »

Danny.L schreef:
Jos schreef: Voorwaarde is wel dat het gas rondgepompt kan worden.
Wij verwarmen ons huis nog met stookolie.
Rare Belgen, hoor ik ze weer zeggen :lol: :lol: :lol:
Zonder elektra werkt ook een olie kachel niet.
Je hebt geen idee hoe afhankelijk we zijn van "prik".
Boudewijn Bolderheij ...... Zuid-Frankrijk.
http://www.blootgewoon.eu .... Vrijheid - Blijheid - Naturisme.
http://www.logeren-als-god-in-Frankrijk.eu .......... Vernieuwd.
Boudewijn Bolderheij
Zeer actief lid
Contacteer:

Bericht door Boudewijn Bolderheij »

Stel je een week zonder verwarming én zonder > warm < water voor. Brrrrrr.
En dat water, komt dat door elektrische pompen in de huizen?
En omdat het water niet meer stroomt, bevriezen de ( hoofd- ) leidingen. Enzovoort.

Op de Franse campagne, wat wij platte land noemen, lopen de aanvoer draden nog steeds bovengronds en komen stroomstoringen veel voor. Of het waait te hard en de boel gaat plat, of het onweer zorgt daarvoor, of onderhoud, of gewoon iemand die een foutje maakt. Wij wonen ook nog aan het einde van alle draden en hebben dus veel ervaring. Wij pompen ons eigen water op uit een 100 mtr diepe put. Voordeel heel lekker, heel schoon water, zonder chloor. Maar ook duur. Controle van staatswege € 300,- per jaar. Onderhoud of vernieuwing installatie. En als er meer dan 15 cm regen in één dag valt ( 1x per jaar ) dan gaat er een beveiliging werken en stopt alles voor enkele uren. 
Goed, wij zitten dus regelmatig enkele uren zonder water. Dan valt alles stil als je geen maatregelen genomen hebt. Wij hebben een regen water reservoir, daar haal je emmertjes water uit om de grote boodschap door te spoelen. Wij hebben 150 á 200 ltr flessen water staan. Dan kan Janine doorgaan met koken, dan kunnen we thee en koffie zetten en we kunnen het gewoon drinken. Water is nog veel belangrijker dan stroom. 

Ik kan niet inschatten hoe ernstig de situatie in België is, of wordt.
Maar ik raad de hier aanwezige Vlamingen aan in ieder geval een voorraadje flessenwater aan te leggen.
En als de toestand echt dreigend wordt alle emmers e.d. die in huis zijn te vullen met water.
Boudewijn Bolderheij ...... Zuid-Frankrijk.
http://www.blootgewoon.eu .... Vrijheid - Blijheid - Naturisme.
http://www.logeren-als-god-in-Frankrijk.eu .......... Vernieuwd.
bartel
Actief lid

Bericht door bartel »

Danny.L schreef:
Jos schreef: Voorwaarde is wel dat het gas rondgepompt kan worden.
Wij verwarmen ons huis nog met stookolie.
Rare Belgen, hoor ik ze weer zeggen :lol: :lol: :lol:
Indien de woning via een centrale verwarming op stookolie wordt verwarmd dan heb je tijdens een stroomuitval enkele uren geen verwarming meer omdat het verwarmde water door de elektrisch aangedreven pompen niet meer naar de radiatoren zal worden rondgepompt.
Wanneer dit gebeurt bij vriestemperaturen lijkt het best ook een trui en warm dekentje te voorzien. Of een gasverwamertje bij de hand te hebben.
Naaktrecreatie in Vlaanderen
PoppeSchuitema
Super actief lid

Bericht door PoppeSchuitema »

Wat dacht je van een noodaggregaat?
Bloot als het kan, gekleed als het moet
Harm
Zeer actief lid

Bericht door Harm »

PoppeSchuitema schreef:Wat dacht je van een noodaggregaat?
Ik had al eerder een dergelijke gedachte.
Maar kun/mag je een aggregaat "zomaar" koppelen aan het huisstoomnetwerk?
Of zie ik eerder verlengsnoeren en verdeelpunten (om e.e.a. van stroom te voorzien)?
Hoelang kan een aggregaat stroom leveren op de brandstof (diesel?) of is daar ook een mouw aan te passen?
Mag je dan weer een beperkte hoeveelheid brandstof in huis hebben/bewaren?

De gedachte is leuk maar nu de uitvoering.

Fijne zondag verder.
Harm
bartel
Actief lid

Bericht door bartel »

Indien technisch mogelijk is dat een te bekijken optie.
Wat kost zo iets voor huiselijk gebruik?
Zal een beetje uitkijken zijn hoe de stroomloze periodes zo elegant mogelijk kunnen overbrugd worden.
Op dit ogenblik is het niet duidelijk hoe dikwijls dit zal gebeuren en met welke frequentie ze zullen terugkeren.
Naaktrecreatie in Vlaanderen
RoEnAngel
Actief lid

Bericht door RoEnAngel »

Harm schreef:
Ik had al eerder een dergelijke gedachte.
Ik heb zelf ook een noodaggregaatje. Bij mij valt de stroom er één a twee keer per jaar voor een hele avond uit. En dan is zo'n ding toch wel handig.
Maar kun/mag je een aggregaat "zomaar" koppelen aan het huisstoomnetwerk?
Ja, maar het is wel een gepiel. Wil je iets blijvends hebben, zul je toch echt een electricien moeten laten komen.
Ik heb het zo gemaakt dat ik een paar schakelaren in de meterkast heb. Als ik die om zet, kunnen een paar groepen (huiskamer, de ledlampen aan het plafond) stroom krijgen, en de rest zit dan nog op het stroomnet.
Verder hangt er ook nog een stabilisator aan, die is nodig als je bijvoorbeeld laptops of digitale wasmachines aan wil kunnen sluiten.
Hoelang kan een aggregaat stroom leveren op de brandstof (diesel?) of is daar ook een mouw aan te passen?
Hangt ervanaf hoeveel stroom je nodig hebt.
Ga eerst eens inventariseren wat je écht nodig hebt.
Ik vind bijvoorbeeld dat ik mijn PC, LED-verlichting, radio-apparatuur en de ventilatie moet kunnen draaien. Ik kan best een avondje zonder wasmachine of oven.
Aan de hand daarvan heb ik een aggregaat gekocht. (4-takt, benzine) En die verstookt ongeveer anderhalve liter per uur.
Het hele geintje heeft me alles bij elkaar bijna 600 euro gekost, en die heb ik er in een paar avondjes dat ik gewoon door kon werken, weer uit gehaalt.

Ik kan het overigens afraden om voor huis-tuin-en-keuken gebruik een dieselaggregaat aan te schaffen. Diesel begint pas nut te hebben als je veel stroom nodig hebt voor langere perioden (denk aan dagen zonder stroom).
Diesels zijn namelijk duur in aanschaf, wegen veel (waar zet je het ding neer, zonder dat die aan de wandel gaat zodra jij de waterkoker én de magnetron aan zet terwijl je een wasje aan het draaien bent), en je moet ze ieder jaar reviseren, en dat betekent dus: he-le-maal uit elkaar.

Ik heb er ook even naar zitten kijken hoor, zo'n leuke Indiase Lister aggregaat die op frituurvet en plantaardige olie loopt. Maar dan kost ie al bijna 4000 euro, en dan staat ie nog niet eens thuis. En dan ben ik het halve fietsenschuurtje kwijt aan ruimte. Maar die is wél makkelijker te reviseren, en je kunt 'm desnoods wekenlang laten draaien.
Mag je dan weer een beperkte hoeveelheid brandstof in huis hebben/bewaren?
De vraag is niet: hoeveel mag ik in huis hebben. De vraag is eerder: hoeveel wil ik er aan kwijt zijn? Even honderd liter Aspen (a 3,20 de liter) opbergen is een prijzige bezigheid. Ik heb altijd 20 liter Aspen (15 in het tankje, en een 5 L jerrycan ernaast), en als ik meer nodig heb trek ik de auto wel leeg.
kees mol
Actief lid

Bericht door kees mol »

Aspen is een zeer betrouwbare vloeistof maar erg duur. Mijn agregaatje loopt op mengsmering....1 op 50. Het zelfde als wat ik in mijn buitenboord motor gebruik. Ik zal zeker niets aansluiten op het normale huis stroomnet....gewoon een verlengsnoertje naar de cv installatie....kaarsjes, olielamp, benzine lamp (geen mengsmering maar coleman fuel of super benzine)....wordt het toch nog gezellig in huis. Een omvormer van 12 volt naar 230 volt om mijn laptop te voeden zodat ik iedereen kan vertellen hoe goed we het hebben. Maar was is nu toch de link met naturisme?? ;)
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

Aspen? Wat is dat?
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
PoppeSchuitema
Super actief lid

Bericht door PoppeSchuitema »

kees mol schreef:knipperdeknip. Maar was is nu toch de link met naturisme?? ;)
Niet elk topic hier hoeft over naturisme te gaan want dan waren we snel uitgepraat
Bloot als het kan, gekleed als het moet
kees mol
Actief lid

Bericht door kees mol »

Aspen is een mengsmering van super kwaliteit. Wordt vaak gebruikt bij motorzagen e.d.
RoEnAngel
Actief lid

Bericht door RoEnAngel »

Frivooltje schreef:Aspen? Wat is dat?
Een benzine die je heel lang op kan slaan. Is er in de gewone 4-takt (duur) als de mengsmering voor 2-takt (duurder) te krijgen.
Normale benzine van de pomp zitten allemaal additieven en andere rotzooi in, als dat een tijdje blijft staan, veranderen die in rubberachtige korrels die onderin je tank ronddwarrelen, en dus de benzineleiding, filter en carburateur kunnen verstoppen.
Bij een apparaat wat maar een paar keer per jaar draait, wil je dat dus niet hebben ;).
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

Dank voor de uitleg. :)
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Karin3
Super actief lid

Bericht door Karin3 »

en ik maar deken dat zo'n paar uurtjes zonder stroom goed zou zijn voor het milieu ;-)
Plaats reactie