Douchen na het sporten

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flipflop
Super actief lid
Berichten: 704
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 11:09
Locatie: Midden-Nederland

Douchen na het sporten

Bericht door Flipflop »

Vandaag in het AD.

Samen douchen na het voetballen is verleden tijd: ‘Schuld van sociale media’

Het was decennialang traditie in het amateurvoetbal: spelers die na afloop van wedstrijden gezamenlijk douchen. Met name sinds corona is daarin een kentering gekomen. Deskundigen verklaren het uitstervende fenomeen. ,,In de kern zijn we zoogdieren, die nabijheid nodig hebben.’’

"Heb je weleens een auto met vijf zwetende kinderen geroken, die terugkomt van een uitwedstrijd?”, schampert Bart Mous, voorzitter van de Limburgse voetbalvereniging SV Venray. ,,Nou, geloof me: het is geen pretje. Al was het maar omdat de lucht weken blijft hangen. Dit moeten we niet langer willen.”

In 2014 bracht schrijver Ricci Scheldwacht het boek ‘Echte hockeyers douchen niet’ uit. Het is een beschrijving van de cultuur binnen deze tak van sport, waarin spelers na afloop van wedstrijden doorgaans linea recta het clubhuis induiken, het zweet nog van hun lijven druipend. Want, zo wil de verklaring: in een klimaat waarin ‘theedansjes’ een belangrijk onderdeel zijn, is met elkaar douchen maar tijdverspilling.

Hockey
Een uitzondering vormde het ‘eigenwijze’ hockey in die tijd nog. Hoe anders is het nu, negen jaar later. In het amateurvoetbal, een domein waarin met elkaar douchen decennialang traditie was, sterft het fenomeen langzaam uit. Een rondje langs diverse Nederlandse amateurclubs bevestigt dit beeld.

,,In veel selectie-elftallen zie je dat spelers na wedstrijden nog wel douchen met elkaar, vooral omdat discipline en teambelang in dat soort competitieve ploegen nog op waarde wordt geschat”, stelt Johan Vreeken, voorzitter van Be Quick 1887 uit Groningen. ,,Maar in de recreatieve elftallen gebeurt samen douchen nauwelijks nog. Met name sinds corona, toen we de kleedkamers noodgedwongen dicht moesten houden, heeft deze ontwikkeling een sprong gemaakt.”

Vreeken schat dat bij Be Quick, een vereniging met zo’n 45 jeugdteams en 9 seniorenelftallen, ongeveer een kwart van de voetballers nog op de accommodatie doucht na wedstrijden. Bij SV Venray ligt dit percentage hoger, stelt preses Mous. Maar ook hij ziet binnen zijn vereniging de tendens die bij nagenoeg alle amateurclubs zichtbaar is: voor steeds meer amateurvoetballers blijkt gezamenlijk douchen een bezwaar of in elk geval geen prioriteit. ,,We krijgen hockey-taferelen”, constateert Mous. ,,Die conclusie is wel duidelijk.” Grote vraag: waar komt deze ontwikkeling vandaan? En: moeten we dit erg vinden?

‘Jammer’
,,Het is jammer”, stelt klinisch psycholoog Jan Derksen. ,,In de kern zijn we namelijk zoogdieren, die nabijheid nodig hebben en graag tegen elkaar aan schurken.” Het ontwijken van - bijvoorbeeld - samen douchen laat volgens de hoogleraar ‘een neurotische trek zien, die past bij een samenleving die steeds meer gekenmerkt wordt door angstvalligheid, overdreven controle en individualisme’. ,,Corona heeft die neurotische kant versterkt. Daarnaast is de vrees voor grensoverschrijdend gedrag een factor. Dit heeft veel spontaniteit in de samenleving stuk gemaakt.”

Dat laatste ervaart Vreeken ook binnen zijn vereniging. ,,Er zijn verschillende discussies gaande. Wel of niet samen douchen? En, zo ja, wel of niet je onderbroek aanhouden?”, signaleert hij. ,,Veel meer dan de afkomst of het geloof van voetballers speelt daarin de kwetsbaarheid van het naakt-zijn een rol. Voetballers zijn als de dood dat een ploeggenoot een foto van ze maakt en die foto vervolgens online plaatst. Mede dankzij de opkomst van sociale media is samen douchen in het amateurvoetbal een aflopende zaak geworden.”

Vreeken past ervoor om daar een waardeoordeel over te geven. Simpelweg omdat, zegt hij, ‘de tijdsgeest nu eenmaal verandert’. En ja, in een tijd van allerlei crises heeft het afgenomen douche-animo van amateurvoetballers ook zo zijn voordelen. Voetbalverenigingen, die het hoofd toch al vaak moeilijk boven water kunnen houden, zijn jaarlijks veel minder geld kwijt aan hun energierekening. ,,Dan moet je echt aan vele duizenden euro’s denken”, aldus Vreeken. ,,Dat geld kunnen we goed gebruiken voor andere dingen.”

Zonde
Toch benadrukt voorzitter Mous van SV Venray ook graag de negatieve kanten van de veranderende mores in het amateurvoetbal. ,,In teamsport gaat het, zoals de naam al zegt, om het team”, duidt de Limburger. ,,Dat wil zeggen: je doet samen de voorbespreking, speelt samen de wedstrijd en gaat vervolgens samen onder de douche. Dat dit steeds minder gebeurt, mede als gevolg van andere culturelere opvattingen, is zonde. Het doet afbreuk aan het sociale karakter van amateurvoetbal.”

De KNVB heeft geen specifieke richtlijnen op dit gebied. Vandaar dat bij SV Venray hard wordt nagedacht over ‘hernieuwde kernwaarden’, geeft voorzitter Mous aan. ,,Douchen verplicht stellen kan uiteraard niet, dat zullen we ook niet doen”, zegt hij. ,,Maar we vinden het wel belangrijk om uit te stralen dat we als vereniging waarde hechten aan normen als gezondheid en respect naar elkaar toe. Kinderen of jongvolwassenen smerig een auto in laten stappen na een wedstrijd hoort daar niet bij. Dat moeten we dan ook niet gewoon gaan vinden.” Op krachtige toon: ,,Laat met elkaar douchen alsjeblieft weer iets normaals gaan worden in het amateurvoetbal.”
Genieten in mijn blootste blootje! :D
Frivooltje
Super actief lid
Berichten: 3363
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 13:43
Locatie: Zuid-oost Brabant

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Frivooltje »

Flipflop schreef: za 30 sep 2023, 13:00 "Heb je weleens een auto met vijf zwetende kinderen geroken, die terugkomt van een uitwedstrijd?”, schampert Bart Mous, voorzitter van de Limburgse voetbalvereniging SV Venray. ,,Nou, geloof me: het is geen pretje. Al was het maar omdat de lucht weken blijft hangen. Dit moeten we niet langer willen.”
Echt een té krankzinnige ontwikkeling. Gelukkig hebben de chauffeurs dat zelf in handen.

Je kan douchen (helaas) niet verplichten maar je kan wel aangeven dat als ze niet douchen ze naar huis kunnen lopen. Heb het ooit gelezen van een man die dat deed omdat hij het helemaal gehad had met die bezweette jongeren die hij elke week vervoerden. Zijn hele busje stonk er dagen later nog naar. Toen hij daarna de jongeren de keuze gaf ging iedereen, weliswaar met tegenzin, douchen waarmee zijn probleem opgelost was.

Mijn nichtje werd elke keer na de gym helemaal ziek van de overdosis parfum e.d. die haar glasgenoten opspoten i.p.v., te douchen na gym. De hele klas stonk zo erg dat de ramen open moesten. Ik snap echt niet dat een school dit accepteert en nog erger, dat er ouders kwaad worden als de school er iets van zegt. Hoe kan dit opvoeding heten.

Ik sport nu ook en eigenlijk heb ik na het sporten de hele kleedkamer en douches (grote open doucheruimte met 2x 5 douchekoppen naast elkaar) maar er sporten ook vaak jongeren. Ik stoor mij daar niet aan en douche gewoon en wel naakt. Heb niets te verbergen en als iemand daar problemen mee heeft dan is dat ZIJN probleem, niet het mijne.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Gebruikersavatar
anakin
Super actief lid
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 16:27
Locatie: Amsterdam

Re: Douchen na het sporten

Bericht door anakin »

Het is een trieste ontwikkeling en de sociale media die volgepropt wordt met beelden van telefoontjes voorzien van extreem goede camera's, die bijna bij elke jongere aan zijn hand zit vastgeplakt, zorgen voor deze angstcultuur. Als je in je blote kont wordt gefotografeerd weet binnen enkele minuten de hele wereld het. Kan me goed voorstellen dat er dan liever veilig thuis een omkleedsessie plaatsvindt.
Ik doe daar niet aan mee en ga gewoon douchen na het sporten. Als je mij in mijn blote komt wil fotograferen, geef het dan even aan, dan kan ik mooi poseren.....1 :mrgreen:
Frivooltje
Super actief lid
Berichten: 3363
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 13:43
Locatie: Zuid-oost Brabant

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Frivooltje »

:lol: :lol: :lol:

Ik vind echt dat hier een grote rol is weggelegd voor de club of de school. Die kunnen ook hun verantwoording nemen. Met twee volwassen toezicht houden. Niet alleen op de kinderen maar ook op elkaar. Hoe moeilijk kan het zijn. Maar heb begrepen dat toezicht houden tegenwoordig ook al uit den boze is. Tja, dan vraag je er om.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Gebruikersavatar
Bart998
Super actief lid
Berichten: 524
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 16:04

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Bart998 »

Frivooltje schreef: wo 04 okt 2023, 13:00 Maar heb begrepen dat toezicht houden tegenwoordig ook al uit den boze is. Tja, dan vraag je er om.
Bij ons vond het toezicht inderdaad vooral plaats bij de dames, daar stond de leraar wel om bekend, lastige kwestie
rdj
Zeer actief lid
Berichten: 481
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:12
Locatie: Hilversum

Re: Douchen na het sporten

Bericht door rdj »

Was dat dan geen sportlerares voor de meisjes?
Gebruikersavatar
Bart998
Super actief lid
Berichten: 524
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 16:04

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Bart998 »

Nee, wij hadden 1 gymleraar voor de gemengde gymles, altijd een man. Op basisschool, LTS & MTS
Gebruikersavatar
NanMar
Super actief lid
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 10:54
Locatie: Oostenrijk

Re: Douchen na het sporten

Bericht door NanMar »

Bart998 schreef: vr 06 okt 2023, 07:55 Nee, wij hadden 1 gymleraar voor de gemengde gymles, altijd een man. Op basisschool, LTS & MTS
Bij ons ook 1 leraar, mijn schooltijd was in 1990 voorbij
Gr. NanMar


PB is welkom!
Gebruikersavatar
SPDK
Actief lid
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 18 sep 2022, 23:30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Douchen na het sporten

Bericht door SPDK »

Tja bij basketbal hetzelfde. De volwassenen douchen nog wel, maar (zowel bij mannen als vrouwen) jeugd gewoon niet meer. Verschillende ervaringen (ook mannen en vrouwen) dat de volwassenteams na hun wedstrijd staan te douchen en er een jeugdteam ook in de kleedzaal is na hun eigen wedstrijd of voorafgaand aan hun wedstrijd en zich duidelijk ongemakkelijk voelen. Dan kun je daar van twee kanten oordelend naar kijken maar het is voor beide niet prettig.
LexAnders
Actief lid
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 08 mei 2023, 04:47

Re: Douchen na het sporten

Bericht door LexAnders »

Waar ik vroeger bij voetbal samen met heel het team douchte is dat nu heel anders idd.. haal mn neefje van 14 wel eens op na n wedstrijd en als hij na n half uur nog niet uit de kleedkamer is en ik hem moet halen ( samen met nog 5 mensen die denken schiet ns op allemaal lol) dan zie je maximaal zo’n 2-3 jongens douchen of omkleden.. waarvan dan nog n paar in n boxershort die blijkbaar gekleed douchen. Dat kan natuurlijk wel! Lol

Vind t maar apart dat de wereld deze kant op gaat maar wel begrijpelijk
Gebruikersavatar
Mauricekuh
Actief lid
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 28 mei 2023, 19:49

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Mauricekuh »

Er gaat niets boven douchen na flink sporten. Bij ons op de voetbalclub douchen de meesten gezamenlijk.
Als spelers staan we gewoon naast elkaar, zonder hokjes of schotten er tussen en ik zie niemand met kleding aan.

Hoe anders is het wanneer ik op de sportschool ben. Ik ben vaak de enige die naakt gaat douchen, anderen komen binnen, kleden zich om en gaan direct weer.
Michael74
Zeer actief lid
Berichten: 199
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 19:24

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Michael74 »

Naar mijn idee hangt het ook van de sport af. Bij voetbal is het normaler om te douchen dan bijvoorbeeld bij hockey en tennis.

Een paar jaar geleden bij de 35+ gevoetbald en daar ging iedereen douchen en daarna biertje drinken.
Gebruikersavatar
Panda
Zeer actief lid
Berichten: 142
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 17:52

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Panda »

Ik doe sinds kindsaf jiu-jitsu. In de club waar ik als kind trainde, werd niet gedoucht. Ik denk dat daar gewoon geen douches aanwezig waren, ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan.
Gedurende 15 jaar doe ik jiu-jitsu in mijn huidige club. In het begin werd door zo goed als iedereen gedoucht (mannen en vrouwen apart).
Ondertussen wordt er door enkele volwassenen gedoucht en kinderen/jeugd douchen niet.
Ik weet niet of het te maken heeft met preutsheid of gewoonte. Ook mijn kinderen douchen daar niet omdat de andere kinderen het ook niet doen.

Als we op verplaatsing gaan trainen (gezamenlijke trainingen voor hogere graden), wordt er gewoon door bijna iedereen (volwassenen) gedoucht.

Sinds kort ben ik begonnen met Braziliaanse jiu-jitsu zijn wij de enige 2 die douchen. De rest kleed zich gewoon om in de trainingszaal. En daar is iedereen drijfnat van het zweet. Ik begrijp niet dat je zo in je kleren wilt en naar huis rijden. Niets zo goed als een verfrissende douche na een afmattende training...

In het basket van mijn zoon (10j) zie ik dan weer een positieve evolutie. Na de training gaat iedereen direct naar huis, maar na wedstrijden wordt gedoucht.
Vorig jaar is hij als nieuwkomer ingestapt. De eerste wedstrijd had hij geen douchegerief bij en werd gezegd dat het eigenlijk verwacht wordt dat iedereen doucht na de wedstrijd. Mijn eerste reactie was dat we dat wel zelf zouden bepalen, maar anderzijds vind ik dit een heel goede gewoonte. Niet enkel naar hygiëne toe, maar ook voor de teamgeest.
Gebruikersavatar
PoppeSchuitema
Super actief lid
Berichten: 1430
Lid geworden op: zo 07 apr 2013, 20:37
Locatie: Winterswijk

Re: Douchen na het sporten

Bericht door PoppeSchuitema »

Bij ons op school was het verplicht douchen na de sportles, ik was samen met nog 1 jongen uit de klas die naakt van en naar de douches gingen de rest trok vlak voor de douche de sportbroek uit en kwamen in een handdoek terug waar heel snel aangekleed werd, Ik kende toen al geen schaamte terwijl er bij ons thuis nog niet eens in onderbroek gelopen werd maar het gaf mij een fijn gevoel om na de sport even naakt te zijn.
Bloot als het kan, gekleed als het moet
Gebruikersavatar
Flipflop
Super actief lid
Berichten: 704
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 11:09
Locatie: Midden-Nederland

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Flipflop »

Panda schreef: zo 17 dec 2023, 11:32 ........en werd gezegd dat het eigenlijk verwacht wordt dat iedereen doucht na de wedstrijd. Mijn eerste reactie was dat we dat wel zelf zouden bepalen, maar anderzijds vind ik dit een heel goede gewoonte. Niet enkel naar hygiëne toe, maar ook voor de teamgeest.
Bijzondere reactie. Waarom moet een ouder bepalen of zijn zoon wel of niet met het team doucht na een wedstrijd. Als dat een regel is dan hou je je daar toch aan?
Zouden zulke reacties van ouders bevorderen dat steeds meer jongeren afzien van douchen na het sporten?
Genieten in mijn blootste blootje! :D
Gebruikersavatar
Flipflop
Super actief lid
Berichten: 704
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 11:09
Locatie: Midden-Nederland

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Flipflop »

PoppeSchuitema schreef: zo 17 dec 2023, 14:16 Bij ons op school was het verplicht douchen na de sportles, ik was samen met nog 1 jongen uit de klas die naakt van en naar de douches gingen de rest trok vlak voor de douche de sportbroek uit en kwamen in een handdoek terug waar heel snel aangekleed werd, Ik kende toen al geen schaamte terwijl er bij ons thuis nog niet eens in onderbroek gelopen werd maar het gaf mij een fijn gevoel om na de sport even naakt te zijn.
In mijn schooltijd was dat ook zo. De gymleraar hield daar streng toezicht op. Na het sporten zaten alle jongens met natte haren in de volgende les.
Genieten in mijn blootste blootje! :D
Gebruikersavatar
robveen
Zeer actief lid
Berichten: 185
Lid geworden op: ma 24 aug 2015, 22:51
Locatie: Eindhoven

Re: Douchen na het sporten

Bericht door robveen »

Wat het AD artikel (aan het begin van dit draadje) schrijft over hockey, herken ik uit de verhalen van een vriend die in die wereld zit. Daar wordt niet gedoucht. Het lijkt me heel vies.

Zelf heb ik tien jaar een voetbalteam begeleid bij een lokale club. Elk jaar in een iets andere samenstelling, maar veel van die jongens zie je zo opgroeien van basisschool-kinderen tot jonge mannen.

Aanvankelijk douchen ze allemaal zonder enig probleem samen. Bloot uiteraard. Als ze ouder worden, moet je ze soms afremmen. De douche is een geweldige speelplaats om rond te glijden, met water te sproeien, enzovoort. Nog steeds bloot.

En dan ineens, doet er een zo'n design onderbroek aan, van navel tot over de lies. Twee weken later doen ze dat allemaal.

Ze blijven douchen, maar gekleed uiteraard.

Ach ja, de pubertijd.
Gebruikersavatar
GJ57
Super actief lid
Berichten: 2013
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 07:35
Contacteer:

Re: Douchen na het sporten

Bericht door GJ57 »

robveen schreef: ma 18 dec 2023, 20:16 Wat het AD artikel (aan het begin van dit draadje) schrijft over hockey, herken ik uit de verhalen van een vriend die in die wereld zit. Daar wordt niet gedoucht. Het lijkt me heel vies.

Zelf heb ik tien jaar een voetbalteam begeleid bij een lokale club. Elk jaar in een iets andere samenstelling, maar veel van die jongens zie je zo opgroeien van basisschool-kinderen tot jonge mannen.

Aanvankelijk douchen ze allemaal zonder enig probleem samen. Bloot uiteraard. Als ze ouder worden, moet je ze soms afremmen. De douche is een geweldige speelplaats om rond te glijden, met water te sproeien, enzovoort. Nog steeds bloot.

En dan ineens, doet er een zo'n design onderbroek aan, van navel tot over de lies. Twee weken later doen ze dat allemaal.

Ze blijven douchen, maar gekleed uiteraard.

Ach ja, de pubertijd.
Ik heb een tijdje dochterlief en haar team mogen coachen van de hockey. Gelukkig werd er toen nog gedouched en getut na die tijd en was de lucht in de auto eerder vies van alle geurtjes dan van het zweet. Goede herinneringen aan. Zeker als we wat verder gingen zoals Den Bosch , Nijmegen enzovoort.
Gebruikersavatar
Panda
Zeer actief lid
Berichten: 142
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 17:52

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Panda »

Flipflop schreef: zo 17 dec 2023, 16:36
Panda schreef: zo 17 dec 2023, 11:32 ........en werd gezegd dat het eigenlijk verwacht wordt dat iedereen doucht na de wedstrijd. Mijn eerste reactie was dat we dat wel zelf zouden bepalen, maar anderzijds vind ik dit een heel goede gewoonte. Niet enkel naar hygiëne toe, maar ook voor de teamgeest.
Bijzondere reactie. Waarom moet een ouder bepalen of zijn zoon wel of niet met het team doucht na een wedstrijd. Als dat een regel is dan hou je je daar toch aan?
Zouden zulke reacties van ouders bevorderen dat steeds meer jongeren afzien van douchen na het sporten?
Mijn mening is dat niemand verplicht kan worden om naakt te douchen. Dat bepaalt iedereen voor zichzelf, en bij een kind ook de ouders.
Mar zoals je in mijn bericht kan lezen, vind ik het een heel goede gewoonte om (zeker in een teamsport) samen te douchen. Niet enkel omwille van hygiëne, maar ook om de teamgeest te bevorderen. Maar dan maak ik er even een kanttekening bij:

Mijn zoon was toen 9 jaar oud, ruim oud genoeg om zichzelf te wassen en aan te kleden. Maar blijkbaar was dit bij een groot deel van de kinderen niet het geval, waardoor er ook altijd moeders in de kleedruimte aanwezig waren en de deur gewoon open stond.
Ik kan me voorstellen dat niet elk kind zich comfortabel voelt in zo'n situatie. Mijn zoon heeft aangegeven dat hij dat niet erg vond en mee wilde douchen. Maar als hij dat niet had gewild, had hij gewoon thuis gedoucht.
Gebruikersavatar
Flipflop
Super actief lid
Berichten: 704
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 11:09
Locatie: Midden-Nederland

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Flipflop »

Met die uitleg plaats je het in een ander perspectief.
Inderdaad, niemand kan verplicht worden om naakt te douchen. Maar als je lid bent van een team dan conformeer je je aan de geldende regels of je stapt uit het team.
Voor een 9 jarige ligt dat wat anders.
Genieten in mijn blootste blootje! :D
Gebruikersavatar
Plakias
Zeer actief lid
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 26 jan 2022, 00:28

Re: Douchen na het sporten

Bericht door Plakias »

Zelfs dan al?
Plaats reactie