Vraagje aan de caravanners.

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Plaats reactie
Frivooltje
Super actief lid
Berichten: 3363
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 13:43
Locatie: Zuid-oost Brabant

Vraagje aan de caravanners.

Bericht door Frivooltje »

Beste caravanners,

Wegen jullie de caravan tijdens het laden en/of voordat jullie vertrekken?
Zo ja, hoe?

Vriend van mij is beroepschauffeur en alles draait bij hem om veiligheid.
Hij heeft een Fendt Diamant 150. (5.10 meter) met een fietsendrager achterop met 2 niet elektrische fietsen. In de nabije toekomst wil hij ook nog een dakairco plaatsen van ca. 26kg.
De laatste keer was alles goed maar na vertrek voelde het niet lekker. Kogeldruk nog eens meten en die was ineens maar 60kg. Dus toen maar een fiets binnen gezet. Dan zou een fietsendrager voor op de dissel misschien beter zijn.
Nu zit hij te denken aan een caravanweger maar die krengen (Reich, Obelink, etc.) zijn niet goedkoop. Lokale caravanhandel had het niet zo op Reich want hij had de zijne al 2x terug moeten sturen om hem te laten herijken.
Op internet lees ik ook slechte reviews:

[quote+ANWB expert]Ik beschik zelf over zo'n weger. In het venstertje wordt een precisie gesuggereerd dat er op de kilo nauwkeurig gewogen kan worden.
Helaas heb ik de ervaring dat als je tien keer over het weegbalkje rijdt, je tien verschillende waarden krijgt. Neem je het gemiddelde, dan heb je een idee. Maar of dat klopt? Je verwacht toch meer...[/quote]

Las ook ergens dat de KLPD er zelfs ook mee gestopt zijn vanwege de vele foute metingen.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
oost.mike
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 05 jan 2014, 17:21

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door oost.mike »

Ik ben en keer met een volgepakte caravan naar een weegbrug gereden en daar gewogen ( tegen betaling). Vanaf toen kon ik het goed inschatten. Ik heb de fietsen een voorop de dissel en een achter. Kogeldruk 80 kilo(of meer). Mijn trekhaak mag honderd kilo kogeldruk. Succes. :D
Gebruikersavatar
HenkD
Super actief lid
Berichten: 999
Lid geworden op: do 13 feb 2020, 23:40
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door HenkD »

MOI, bedoel je kogeldruk of gewicht van de caravan.
Voor de caravan gewoon naar een weegbrug. Net wat gezegd. Na 1 x wegen weet je wel wat je kan plussen of moet minnen.

En je maat heeft gelijk. Veiligheid (gewicht en kogeldruk) is/zijn belangrijk voor een goede wegligging en rijcomfort.
Op de hoogte blijven van mijn reizen. Kijk op;
https://www.pindat.com/pindata/user/duncs.campertravels
Gebruikersavatar
Jos
Beheerder
Berichten: 3961
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 19:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door Jos »

Ik weeg in ieder gave tijd en ga er vanuit dat de metingen redelijk betrouwbaar zijn en een goede indicatie.
Wij gebruiken een digitale ik denk van reich.
Meet methoden zijn verschillend. Meten met een personenweegschaal op het neuswieltje is ook onbetrouwbaar omdat de afstand van neuswiel tot kogel te groot kan zijn k=ma).


De ervaring is dat het elkeen anders is maar ls je spullen verplaatst dan reageert die meter zeker goed en in verhouding.

Gedrag van d caravan is zeker niet alleen afhankelijk van de kogeldruk. Toen wij de caravan kochten zat er een fitesendrager achterop. Als je daar een fiets op zet van 14kg dan krijg je een heel ander gedrag ook met een kogeldruk van 85 kg.

Het gewicht in een caravan is altijd lastig te verdelen door asymmetrie van de laadruimtes of gebak daar aan.

Maar je weet heel snel of de belading goed is door het rijgedrag van de caravan en dan kun je het nog even aanpassen.

Goed wegen op een weegbrug is eigenlijk niet voldoende. Je moet dan niet de druk meten met neuswiel.
Je moetelk wiel afzonderlijk wegen. Dat zegt veel meer over de stabiliteit.

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn.
Zie voor informatie ook mijn site http://www.naturismeinfo.eu
Henka
Actief lid
Berichten: 14
Lid geworden op: di 12 dec 2017, 18:54

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door Henka »

Zorg vooral dat je zo weinig mogelijk meeneemt! Wat je niet gebruikt hebt, denk na of het in de caravan moet blijven de volgende keer.
Verder weeg ik nooit, fietsen staan in de caravan en de belading verdeel ik qua gewicht, evenveel voor de as als achter de as. De koelbox en de tas met boeken die we meestal meenemen, gebruik ik om eventueel te corrigeren wanneer ik voel dat de verdeling niet helemaal goed is bij het rijden.
Tanquero
Actief lid
Berichten: 39
Lid geworden op: za 27 aug 2016, 11:03

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door Tanquero »

Toen ik mijn caravan kicht zat er een voortent en luifel bij. Die zijn niet alleen op te zetten en heb ik uit de caravan verwijderd. Deze lagen achter de wielen. Op de dissel zat een kleine kunststof disselbak. Deze heb ik vervangen door een grotere van alumiium. Daar kan meer in en daardoor ook zwaarder. De voortent met stangen e.d heb ik vervangen door een opblaasbare welke in het gangpad ligt. Als mijn fiets meegaat komt deze op de dissel te staan. Dit alles heeft grote gevolgen voor de gewichtsverdeling. Iedere keer als er ingepakt is bekijk ik de kogeldruk, met een mechanische weger.
Om de kogeldruk omlaag te krijgen, was over de 100 kg, heb ik ca 40kg stenen achter in caravan liggen.

Hier een filpmje met de gevolgen als je caravan verkeerd beladen is https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
Frivooltje
Super actief lid
Berichten: 3363
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 13:43
Locatie: Zuid-oost Brabant

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door Frivooltje »

Dank voor jullie reacties. Heb ze allemaal doorgegeven. :)
Filmpje kende ik al. Als mensen het dan nog niet snappen...
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Gebruikersavatar
PoppeSchuitema
Super actief lid
Berichten: 1430
Lid geworden op: zo 07 apr 2013, 20:37
Locatie: Winterswijk

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door PoppeSchuitema »

als je een latje in de koppeling zet en onderkant op een personenweegschaal en dan het neuswiel indraaien zodat de lat/koppeling totaal op de weegschaal leunt heb je een aardig goeie indruk van de kogeldruk
Bloot als het kan, gekleed als het moet
Gebruikersavatar
Koenraad
Super actief lid
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 31 dec 2017, 20:01
Locatie: Randstad

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door Koenraad »

Je kan eigenlijk niet voor ieder vertrek wegen en alsnog overgewicht er uit halen. Ik denk dat de meesten zichzelf dan liever voor de gek houden.

Weeg je caravan met vaste basisuitrusting, zoals dingen die vast zitten (reservewiel, mover en dergelijke) ofwel onmisbaar zijn (kabelhaspel, voortent, stoelen en dergelijke). Dan weet je wat er nog aan laadgewicht overblijft.

Dan kan je de rest (kleding, proviand, hobbyspullen en dergelijke) stuk voor stuk wegen op weegschaal en bij elkaar optellen. En daarna weer wikken en wegen wat je thuis moet laten.....

Heb ook zo'n Reich weger die een goede indicatie geeft maar onhandig in gebruik is.

Groet,
Koen
Bloot Is Gewoon - BIG

Denken kan je niet delegeren
Gebruikersavatar
Jos
Beheerder
Berichten: 3961
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 19:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door Jos »

PoppeSchuitema schreef: zo 06 aug 2023, 15:47 als je een latje in de koppeling zet en onderkant op een personenweegschaal en dan het neuswiel indraaien zodat de lat/koppeling totaal op de weegschaal leunt heb je een aardig goeie indruk van de kogeldruk
Klopt Poppe maar neuswiel niet te ver opdraaien.

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn.
Zie voor informatie ook mijn site http://www.naturismeinfo.eu
Gebruikersavatar
Jos
Beheerder
Berichten: 3961
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 19:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door Jos »

Koenraad schreef: zo 06 aug 2023, 21:00 Je kan eigenlijk niet voor ieder vertrek wegen en alsnog overgewicht er uit halen. Ik denk dat de meesten zichzelf dan liever voor de gek houden.

Weeg je caravan met vaste basisuitrusting, zoals dingen die vast zitten (reservewiel, mover en dergelijke) ofwel onmisbaar zijn (kabelhaspel, voortent, stoelen en dergelijke). Dan weet je wat er nog aan laadgewicht overblijft.

Dan kan je de rest (kleding, proviand, hobbyspullen en dergelijke) stuk voor stuk wegen op weegschaal en bij elkaar optellen. En daarna weer wikken en wegen wat je thuis moet laten.....

Heb ook zo'n Reich weger die een goede indicatie geeft maar onhandig in gebruik is.

Groet,
Koen
Ik heb er veel over gelezen en het advies is: houdt het gewicht van de caravan zo laag mogelijk. Dus stoelen, scottlebray en voortent gaan bij ons in de auto. Kleding is een paar kilo dus dat valt ook wel mee. Ik denk dat bij ons het gewicht nog niet toeneemt met 100 kg en dan komen we uit op 1300 kg. Mag tot 1500 beladen. Maar advies is om hier 75% van te gebruiken en zouden we op 1125 kilo uitkomen.

Maar als de fiets achterop mee gaat is dat weer 14 kg extra (maal de afstand) voor de kogeldruk dus dan moet er voor weer wat bij.
Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn.
Zie voor informatie ook mijn site http://www.naturismeinfo.eu
Frivooltje
Super actief lid
Berichten: 3363
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 13:43
Locatie: Zuid-oost Brabant

Re: Vraagje aan de caravanners.

Bericht door Frivooltje »

Dank jullie, ik heb ze weer doorgegeven. :)
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
Plaats reactie