Wanneer het weer daar tegenvalt lijkt me dat daar in de omgeving meer te zien is dan aan de Atlantische kust waar ik wel vaker geweest ben.
En de fiets past bij mij achter in de auto.

Dat zou zeker kunnen Nanmar, dank voor de tip.NanMar schreef: ↑vr 27 mei 2022, 18:46 @ Jos:
Je hebt een nieuw onderwerp gemaakt betreffende vignet Frankrijk. Helaas is reageren daar niet mogelijk, maar als je rechtstreeks in Frankrijk besteld op de officeiele site van het ministerie (https://www.certificat-air.gouv.fr/), dan heb je zo'n vignet voor € 3,70 in plaats van €19,95 op die nederlandse site. Je moet dan alleen wel over een kredietkaart beschikken.
In 2017 heb ik voor mijn vorige bus eentje via de officiele franse site besteld, was in een paar dagen thuisgestuurd. Vorig jaar ben ik er met open ogen ingetuind toen ik weer een nieuwe nodig had omdat ik een andere bus kocht. Ik weet niet meer op welke site, maar heb toen bijna €30 betaald...![]()
Het Oostenrijkse vignet is dezelfde prijs op die nederlandse site, maar ik weet dat er vanuit de oostenrijke regering een verbod ligt om op de officiele prijs winst te maken
Ligt eraan waar je in Frankrijk precies wilt rijden.
Op de site van de Franse overheid (al een paar keer genoemd: https://www.certificat-air.gouv.fr/) kun je gemakkelijk zien waar het vignet nodig is. Klik op de kaart. Het gaat om het centrum van maar een paar steden.Jos schreef: ↑vr 27 mei 2022, 22:21
eigenlijk vindt je https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/ ... ij de ANWB veel uitleg.
Probleem kan zijn dat een departement of regio ineens een vignet verplicht kan instellen afhankelijk van de op dat moment geldende situaties. Het kan ook zo weer opgeheven worden.
Het is ook afhankelijk van de code die je vignet krijgt (categorie 1 tot 6). Oude auto's krijgen helemaal geen vignet.
Jos
Hoi Rob, dat klopt,robveen schreef: ↑vr 27 mei 2022, 23:24
Op de site van de Franse overheid (al een paar keer genoemd: https://www.certificat-air.gouv.fr/) kun je gemakkelijk zien waar het vignet nodig is. Klik op de kaart. Het gaat om het centrum van maar een paar steden.
Ik kan trouwens bevestigen dat het gemakkelijk is om via die site zelf een vignet te bestellen (zonder hulp van tussenpersonen). Het wordt keurig thuisbezorgd in NL.
Klopt Jos, alleen daar denk je pas aan als het je een keer is overkomen. Ik ben zakelijk regelmatig in Strasbourg en in Vienne, in Strasbourg moet je sowieso een vignet hebben en in het departement Vienne kunnen ze al naar gelang de omstandigheden voor een bepaalde tijd een vignettenverplichting instellen. Ik heb andere dingen aan mijn hoofd, dan wil ik mezelf niet gek maken om zo'n vignet (en zeker niet als het toch maar een habbekrats kost)
Volgens mij denken w het zelfde of heb ik het mis?NanMar schreef: ↑za 28 mei 2022, 14:13Klopt Jos, alleen daar denk je pas aan als het je een keer is overkomen. Ik ben zakelijk regelmatig in Strasbourg en in Vienne, in Strasbourg moet je sowieso een vignet hebben en in het departement Vienne kunnen ze al naar gelang de omstandigheden voor een bepaalde tijd een vignettenverplichting instellen. Ik heb andere dingen aan mijn hoofd, dan wil ik mezelf niet gek maken om zo'n vignet (en zeker niet als het toch maar een habbekrats kost)
Zonder tol door Oostenrijk hebben wij ook wel eens gedaan. Bij Füssen het land in, en dan door het Ötztal naar de Timmelsjoch pas. Na de Italiaanse grens kreeg de weg toch een iets ander karakter. Een beetje sturen vind ik wel leuk, maar op een gegeven moment verlangde ik weer naar een stukje rechtdoor rijden.
Dat moet een heel mooi stukje weg geweest zijn als het zo zie op de kaart.
Wij gaan in één dag van omgeving Geinberg naar Rovinj. Via jouw route wordt dat een lange rit, hoe mooi ook. Dus het wordt denk ik toch de snelweg.Plakias schreef: ↑zo 29 mei 2022, 23:39Overnacht in Neumarkt in Steirmark (op een lokale parking bij een school) en volgens mij bij Bad Vellach de grens over naar Slovenië.
Daarna ten westen van Ljubljana via Logatec naar Ilirska Bistrica en daar overnacht.
Da’s niet heel ver van de Kroatische grens.
Dat denk ik ook.Frivooltje schreef: ↑ma 06 jun 2022, 13:02 Is er hier iemand die met een caravan rijdt (ca. 7 meter) en daarmee door Italië reist? En dan bedoel ik niet de autowegen maar vooral de kleine dorpjes. Vriend van mij, (ex-internationaal) vrachtwagenchauffeur wil dat graag maar denkt dat hij daarmee weleens in de problemen kan komen. Ik denk dat hij zich (als vrachtwagenchauffeur) té druk maakt.
Hij heeft ook jaren lang o.a. Italië aangedaan maar dan reis je met een grote oplegger en dat reageert toch anders dan een auto met caravan. Hij wil graag de 'toeristische' routes nemen dus door de stadjes en niet er omheen. Maar nu blijkt dat hij toch eerst een sterkere auto wil dus dat duurt nog wel een aantal jaren. Tegen die tijd zal het wel weer een andere caravan zijn. Op dit moment is zijn grootste zorg om een stallingsplaats binnen te vinden voor 7 meter. Lijkt wel of iedere Nederlander tegenwoordig meerdere caravans heeft. Vanwege al die coronacaravans staan alle plekken vol. Zo vol dat ik zelf dacht om een grote loods te huren om caravans te gaan stallen maar dat is financieel absoluut niet haalbaar.Jos schreef: ↑ma 06 jun 2022, 15:05 Dat denk ik ook.
Ik ben 50 jaar terug dwars door Italië gereden met een grote combinatie. Ti=oen waren de wegen heel anders dan nu. Veel autosnelwegen waren toen in aanleg oa Brenner autobahn en de weg levensgevaarlijke weg van Bologna naar Florence. Die is inmiddels al weer vervangen.
Je moet e wel rekening mee houden dat een aantal wegen en bergpassen verboden zijn voor een caravan.
Kleine dorpjes kan wel eens een probleem zijn maar bijna overal zijn daar weg om heen gelegd.
Wij zouden rustig gaan met een caravan naar Italie.
Kun je beter andere dingen in die loods zetten. Is lucratiever. (flauwgrapje) Het probleem zit hem niet in meerdere caravans per gezin maar de enorme toename van campers die allemaal een plekje moeten hebben.Frivooltje schreef: ↑wo 08 jun 2022, 18:49Hij heeft ook jaren lang o.a. Italië aangedaan maar dan reis je met een grote oplegger en dat reageert toch anders dan een auto met caravan. Hij wil graag de 'toeristische' routes nemen dus door de stadjes en niet er omheen. Maar nu blijkt dat hij toch eerst een sterkere auto wil dus dat duurt nog wel een aantal jaren. Tegen die tijd zal het wel weer een andere caravan zijn. Op dit moment is zijn grootste zorg om een stallingsplaats binnen te vinden voor 7 meter. Lijkt wel of iedere Nederlander tegenwoordig meerdere caravans heeft. Vanwege al die coronacaravans staan alle plekken vol. Zo vol dat ik zelf dacht om een grote loods te huren om caravans te gaan stallen maar dat is financieel absoluut niet haalbaar.Jos schreef: ↑ma 06 jun 2022, 15:05 Dat denk ik ook.
Ik ben 50 jaar terug dwars door Italië gereden met een grote combinatie. Toen waren de wegen heel anders dan nu. Veel autosnelwegen waren toen in aanleg oa Brenner autobahn en de weg levensgevaarlijke weg van Bologna naar Florence. Die is inmiddels al weer vervangen.
Je moet er wel rekening mee houden dat een aantal wegen en bergpassen verboden zijn voor een caravan.
Kleine dorpjes kan wel eens een probleem zijn maar bijna overal zijn daar wegen om heen gelegd.
Wij zouden rustig gaan met een caravan naar Italie.Moet ik prijzen gaan vragen van ruim € 740,- (excl. verzekeringen e.d.) en dan verdien ik er zelf nog geen cent aan.
Tjoew...met alle omzwervingen en druk verkeer hebben jullie toch een mooie groene kampplek gevondenJos schreef: ↑do 09 jun 2022, 23:28 Na een reis van 12,5 uur zijn we net niet op onze bestemming aangekomen. Normaal gesproken duurt dat 8 uur! we waren om 09:00 vertrokken en verwachten om 18:00 aan te komen op Les Fourneaux. Nederland was druk, Bij Antwerpen ging het mis op de rondweg. Totaal geblokkeerd. Lange tijd vast gestaan. uiteindelijk er van af en door de stad. Ook daar bleek de hoofdroute geblokkeerd uiteindelijk maar totaal de ander kant op om in Brussel te komen. Ook daar veel drukte. Bij Brussel weer vast. Uiteindelijk an 6 uur in Frankrijk. We kozen via Reims om de files bij Parijs te vermijden. Dan ineens de snelweg geblokkeerd en er af. Zoek het ver maar weer uit. Even later verder naar Reims en Parijs op de Francilene ging het helemaal mis. 4 km in 1,5 uur. Ook daar maar van de weg afgegaan en door de stad. dan verder op een uiterst lege snelweg vol gas naar het zuiden. Tegen 22:00 uur. We stranden op 5 km voor de camping die we niet konen vinden en telefoon werd niet opgenomen (bleek een storing). Dus in een hotel overnacht en de volgende dag op de camping. Mooie plek.
Zo een route... Dat is geen leuke start.Jos schreef: ↑do 09 jun 2022, 23:28 Na een reis van 12,5 uur zijn we net niet op onze bestemming aangekomen. Normaal gesproken duurt dat 8 uur! we waren om 09:00 vertrokken en verwachten om 18:00 aan te komen op Les Fourneaux. Nederland was druk, Bij Antwerpen ging het mis op de rondweg. Totaal geblokkeerd. Lange tijd vast gestaan. uiteindelijk er van af en door de stad. Ook daar bleek de hoofdroute geblokkeerd uiteindelijk maar totaal de ander kant op om in Brussel te komen. Ook daar veel drukte. Bij Brussel weer vast. Uiteindelijk an 6 uur in Frankrijk. We kozen via Reims om de files bij Parijs te vermijden. Dan ineens de snelweg geblokkeerd en er af. Zoek het ver maar weer uit. Even later verder naar Reims en Parijs op de Francilene ging het helemaal mis. 4 km in 1,5 uur. Ook daar maar van de weg afgegaan en door de stad. dan verder op een uiterst lege snelweg vol gas naar het zuiden. Tegen 22:00 uur. We stranden op 5 km voor de camping die we niet konen vinden en telefoon werd niet opgenomen (bleek een storing). Dus in een hotel overnacht en de volgende dag op de camping. Mooie plek.
Wat voor navigatie gebruik je dan? Google maps helpt eigenlijk altijd heel goed maar ja als alles vast staat staat het vast.janneke schreef: ↑vr 10 jun 2022, 16:24Tjoew...met alle omzwervingen en druk verkeer hebben jullie toch een mooie groene kampplek gevondenJos schreef: ↑do 09 jun 2022, 23:28 Na een reis van 12,5 uur zijn we net niet op onze bestemming aangekomen. Normaal gesproken duurt dat 8 uur! we waren om 09:00 vertrokken en verwachten om 18:00 aan te komen op Les Fourneaux. Nederland was druk, Bij Antwerpen ging het mis op de rondweg. Totaal geblokkeerd. Lange tijd vast gestaan. uiteindelijk er van af en door de stad. Ook daar bleek de hoofdroute geblokkeerd uiteindelijk maar totaal de ander kant op om in Brussel te komen. Ook daar veel drukte. Bij Brussel weer vast. Uiteindelijk an 6 uur in Frankrijk. We kozen via Reims om de files bij Parijs te vermijden. Dan ineens de snelweg geblokkeerd en er af. Zoek het ver maar weer uit. Even later verder naar Reims en Parijs op de Francilene ging het helemaal mis. 4 km in 1,5 uur. Ook daar maar van de weg afgegaan en door de stad. dan verder op een uiterst lege snelweg vol gas naar het zuiden. Tegen 22:00 uur. We stranden op 5 km voor de camping die we niet konen vinden en telefoon werd niet opgenomen (bleek een storing). Dus in een hotel overnacht en de volgende dag op de camping. Mooie plek.![]()
Die van de auto Amundsen en google en cygic. Helpt geen bal daar in belgie en in Parijs ook niet. Wel om van de file af tenkomen en dan stukken binnendoor.
Die paar keren dat we over Parijs gegaan zijn vertrokken we rond 4 uur in de ochtend van huis. Dan hadden we Antwerpen voor de spits gehad! En Parijs rond het middaguur! Dus weinig trammelant gehad in die contreien.Jos schreef: ↑do 09 jun 2022, 23:28 Na een reis van 12,5 uur zijn we net niet op onze bestemming aangekomen. Normaal gesproken duurt dat 8 uur! we waren om 09:00 vertrokken en verwachten om 18:00 aan te komen op Les Fourneaux. Nederland was druk, Bij Antwerpen ging het mis op de rondweg. Totaal geblokkeerd. Lange tijd vast gestaan. uiteindelijk er van af en door de stad. Ook daar bleek de hoofdroute geblokkeerd uiteindelijk maar totaal de ander kant op om in Brussel te komen. Ook daar veel drukte. Bij Brussel weer vast. Uiteindelijk an 6 uur in Frankrijk. We kozen via Reims om de files bij Parijs te vermijden. Dan ineens de snelweg geblokkeerd en er af. Zoek het ver maar weer uit.