Alkomi99 schreef: ↑zo 11 jul 2021, 12:43
Kunnen we eigenlijk gewoon niet stellen…(bijna) alle diëten zijn een ramp?
Na het volgen van de meeste diëten volgt een gewichtstoename die het gewicht bij het starten van het dieet overtreft
Bewustwording en aanpassing van je levensstijl, daar draait het om
En geduld. Dus niet 4 x per dag op een weegschaal gaan staan om te kijken of je misschien al wat lichter bent geworden
Tja.

Ook ik heb een geschiedenis van (af)vallen en weer (aan)komen door de decennia heen
Van;
99 naar 98.
125 naar 99
135 naar 125
140 naar 135
163 naar 89 Na een Gastric Bypass in november2018.
naar 97.......... mijn huidige gewicht. (vanaf vorig jaar weer wat aangekomen doordat ik in de ziektewet kwam met vermoeidheidsverschijnselen en nog steeds herstellende!!!!)
Nu moet ik zeggen dat 89 te licht is/was; had het aldoor koud en een ingevallen bekkie, zag er slecht uit werd mij vertelt. En al is mijn BMI nu nog te hoog. Ik voel me hier prima bij al zou er weer 10 kg af moeten volgens de statuten.
En dat is mi het belangrijkste! Hoe voel ik mij! Hoe is mijn bloeddruk, cholesterol en mijn suiker! Zijn die ook goed. Wees dan niet bang voor een paar extra BMI-puntjes. Positiviteit en acceptatie van je zelf in het leven is ook belangrijk in het leven. En als naturist weten we allemaal dat een perfect lichaam niet bestaat. Al zijn er uitzonderingen

.
De GB heb ik zelf niet verzonnen; Nadat mijn OSAS verpleegkundige en Neuroloog het geopperd hadden kwam een half jaar later ook de huisarts met het voorstel. Niet omdat ik me zelf te dik vond! Mijn Bloeddruk, cholesterol en suiker waren te hoog...... nog net niet aan de pillen maar er hoefde nix te gebeuren of ik kreeg een hoop trammelant..... Ben nu blij dat ik het gedaan heb al is het niet alleen maar hosanna!
Na in het begin van mijn carriere de opmerkingen; een kok moet toch dik zijn! Zei men dat niet meer toen ik te dik was. Toen kwamen er de opmerkingen van een goed kosthuis tot of ik op de bromfiets kwam!
We kunnen allemaal zweren bij een bepaald dieet. Maar op het moment van dieten ga je eigenlijk de fout in! Je gaat nl je lichaam vertellen dat er een tijd van schaarste aanbreekt. En na de eerste periode van reserves aanspreken ( Hej, we vallen af, joepie! ) gaat het lichaam zuiniger met de energie om (tja die laatste kilootjes zijn moeilijk!) . Wanneer we dan op ons streefgewicht zijn en we de teugels iets laten vieren staat ons lichaam nog steeds in die zuinige modus en zet vervolgens ieder calorietje weer weg in de vetweefsels die nu leeg zijn maar wel al aanwezig. En zo komen de kilootjes er weer razendsnel bij.
Ik ben me er van bewust dat je net als een alcoholist ook met (morbide!) obesitas levenslang hebt. Net als je voor altijd een ex- roker blijft. Het blijft vechten voor je gezondheid. Je raakt heel erg snel verslaafd aan de happy-stofjes. En juist nu in deze snelle maatschappij met zoveel stress factoren heeft ons lichaam ze nodig. Enerzijds om te herstellen, anderzijds.... gewoon omdat dat het leven kleur geeft.
Toch nog wat tips van iemand die het in theorie wel weet maar waarvan het vlees ook zwak is
- Gezond eten en voldoende bewegen is natuurlijk een inkoppertje.
- Maar drink voldoende; minstens 1,5 tot 2 liter per dag. Afvalstoffen moetne uit je lichaam.
- Zorg voor voldoende eiwitten. Afhankelijk van je lengte en sekse 60 tot 80 gram. ( in 1 ei,50gr, zit bv maar 6 gram puur eiwit!, SKyr 11 gram per 100 gr!)
- Gebruik vooral volkorenproducten, fruit en groente maar geen vruchtensappen!
- Kies voor zo weinig mogelijk (snelle) koolhydraten. Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel stuiteren wat een hongergevoel geeft.
- Kies niet voor intensieve sporten maar voor meer rustiger! activiteiten; Denk dan aan wandelen, fietsen en zwemmen. Hierdoor gaat je verbranding eerder over van een "glucose-" naar een "vetverbranding". Bij bezigzijn verlies je veel vocht. Blijf dus drinken.