Kamertemperatuur

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Passieishier
Zeer actief lid

Re: Kamertemperatuur

Bericht door Passieishier »

Als ik het te koud heb dan trek ik wat aan, en moet zeggen dat dat in de winter wel elke dag is.
Maar een temperatuur van 22graden dan vind ik naakt lekker. Maar ga daar niet voor stoken
Zonder kleding zijn we allemaal vrij en gelijk.
anakin
Super actief lid

Bericht door anakin »

Passieishier schreef: di 02 feb 2021, 08:28 Als ik het te koud heb dan trek ik wat aan, en moet zeggen dat dat in de winter wel elke dag is.
Maar een temperatuur van 22graden dan vind ik naakt lekker. Maar ga daar niet voor stoken
Gelijk heb je, ik vindt het ook overdreven om het huis daarvoor extra op te warmen.
Noordenwind
Zeer actief lid

Bericht door Noordenwind »

Met de houtkachel krijg je het heel behaaglijk. Alleen wordt dan de rest van het huis koud doordat de cv afslaat.
Bloot is beautiful
Frivooltje
Super actief lid

Bericht door Frivooltje »

GJ57 schreef: zo 31 jan 2021, 09:30
Frivooltje schreef: za 30 jan 2021, 21:58 Toen ik opstond was het slechts 13,5ºC, dat was wel heel erg koud. Gelukkig stond ik 2 minuten later onder een heerlijk warme douche. Toen ik eenmaal weer thuis was toch maar de CV aangezet. (18ºC)
Even voor mijn begrip, koelt jouw woonkamer zo ver af? Voor je gasrekening is dat fnuikend.
Ja. Mijn huurwoning is niet echt goed geïsoleerd. En ik woon in het 'penthouse' dus heb een plat dak. Volgens mij kende ze toentertijd het woord isolatie niet eens. Heb wel dubbele beglazing maar die zijn inmiddels allang afgeschreven (1986) Gaat dit jaar iets mee gebeuren maar wat, dat is een verrassing.
13,5ºC is (tot nu toe) wel het laagste dat ik heb gezien. NU is het 15,5ºC en dat valt, gek genoeg, best mee.

In januari heb ik 66 kuub verstookt. 16 meer dan december maar nog steeds onder het gemiddelde van 70 kuub. :D
Noordenwind schreef: di 02 feb 2021, 23:28 Met de houtkachel krijg je het heel behaaglijk. Alleen wordt dan de rest van het huis koud doordat de cv afslaat.
Er zijn ook CV's die je aan kan sluiten op je houtkachel. (of andersom) Had er nog nooit van gehoord maar een vriend van mij heeft zo'n systeem.
I didn't choose to be naked. I am forced to wear clothes.
Als textiel niet wil meewerken verliest naakt altijd. :(
Johnny's forum (naturisme-nudisme) is gestopt per 20-05-2019.
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

Frivooltje schreef: wo 03 feb 2021, 19:22
GJ57 schreef: zo 31 jan 2021, 09:30
Frivooltje schreef: za 30 jan 2021, 21:58 Toen ik opstond was het slechts 13,5ºC, dat was wel heel erg koud. Gelukkig stond ik 2 minuten later onder een heerlijk warme douche. Toen ik eenmaal weer thuis was toch maar de CV aangezet. (18ºC)
Even voor mijn begrip, koelt jouw woonkamer zo ver af? Voor je gasrekening is dat fnuikend.
Ja. Mijn huurwoning is niet echt goed geïsoleerd. En ik woon in het 'penthouse' dus heb een plat dak. Volgens mij kende ze toentertijd het woord isolatie niet eens. Heb wel dubbele beglazing maar die zijn inmiddels allang afgeschreven (1986) Gaat dit jaar iets mee gebeuren maar wat, dat is een verrassing.
13,5ºC is (tot nu toe) wel het laagste dat ik heb gezien. NU is het 15,5ºC en dat valt, gek genoeg, best mee.

In januari heb ik 66 kuub verstookt. 16 meer dan december maar nog steeds onder het gemiddelde van 70 kuub. :D
Wij woonden in 1985 in een nieuwbouwwoning, hete lucht verwarming , terugwin unit state of the art van dat moment. Alleen als wij om 1800 uur thuiskwamen kregen we het nooit warm. De kachel bleef loeien maar echt lekker werd het niet. Installateur erbij: meneer u stookt waarschijnlijk van 18.00 uur tot 22.00 uur. (dat was de regel een uur voor het naar bed gaan uit) dan krijgt dit systeem de lucht wel warm maar alles wat in huis is zoals de muren blijven koeler. Daarbij stookt u in deze vier uur zoveel gas das heel jammer. Laat de kamertemp niet onder de 18 graden zakken en u zult merken dat het sneller behaaglijk is in huis maar dat ook uw gasrekening zal dalen. De warmeterugwinunit zal ook veel beter werken. Hij had gelijk. Het was sneller op temp en de rekening ging in elk geval niet omhoog.
Frivooltje
Super actief lid

Deze woning is absoluut niet State of the Art. Niet gek voor een soc. huurwoning natuurlijk. WTW-systeem zal hier nooit komen tenzij op eigen kosten. Maar zonder isolatie zal dit geen nut hebben.
Toen ik nog veelvuldig stookte was de minimum temperatuur ('s nachts en bij afwezigheid) altijd 15ºC. Heb wel een slimme meter (NEST) gekregen van de woningbouw. Alleen zijn die pas nuttig als je een geregeld leven hebt. Maar toch wel fijn want ondanks dat ik geen digitale meter heb krijg ik wel elke maand een verbruikersrapport binnen. Helaas is die alleen gebaseerd op het gasverbruik voor verwarming.
anakin
Super actief lid

Bericht door anakin »

De houtkachel staat nu aan, maar de temperatuur is van 14 naar 19 gegaan zonder hulp van de CV. Niet verkeerd, maar zou het toch wel wat warmer mogen worden.
Frivooltje
Super actief lid

Gooi er nog een houtblokje op. :lol:
Koenraad
Super actief lid

Bericht door Koenraad »

GJ57 schreef: wo 03 feb 2021, 19:29 Wij woonden in 1985 in een nieuwbouwwoning, hete lucht verwarming , terugwin unit state of the art van dat moment. Alleen als wij om 1800 uur thuiskwamen kregen we het nooit warm. De kachel bleef loeien maar echt lekker werd het niet. Installateur erbij: meneer u stookt waarschijnlijk van 18.00 uur tot 22.00 uur. (dat was de regel een uur voor het naar bed gaan uit) dan krijgt dit systeem de lucht wel warm maar alles wat in huis is zoals de muren blijven koeler. Daarbij stookt u in deze vier uur zoveel gas das heel jammer. Laat de kamertemp niet onder de 18 graden zakken en u zult merken dat het sneller behaaglijk is in huis maar dat ook uw gasrekening zal dalen. De warmeterugwinunit zal ook veel beter werken. Hij had gelijk. Het was sneller op temp en de rekening ging in elk geval niet omhoog.
"maar alles wat in huis is zoals de muren blijven koeler" is inderdaad de clou zoals die installateur betoogde. Wat je dan mist is de "warmtestraling" van de muren. Alle (niet transsperante) objecten stralen warmte uit zolang ze warmer zijn dan -273 Celsius (brrr). Hoe warmer, des te meer straling en natuurlijk omgekeerd. Is gewoon natuurkundig veschijnsel. Je "voelt" op afstand de warmte van b.v. vuurtje, lampen of andere warme objecten. Of voelt de "koude" van koude objecten, zoals in de winter als je voor de schuifpui zit.

Tocht is ook onaangenaam, ook al heeft die tocht een luchttemperatuur van 20 graden, want het lichaam is een stuk warmer en "koelt" daardoor af. Dus ben wel een beetje jalours op Jos's vloerverwarming. Staat bij mij hoog op verlanglijstje.

Ben ook bezig met domotica, waardoor ik kan zien hoe veel het afkoelt s'nachts. Bij 0 graden buiten zakt de kamertemperatuur 0,175 graden per uur zonder dat de ketel aanspringt. Dan blijft het dik 18 graden en als ik beneden kom is het weer lekker warm. Ik gebruik onder meer Domoticz, OpenThermGateway en schakelspullen met ESP8266 en Zigbee (maar zonder cloud). Helaas is er weinig standaard, dus flink hobbby-en.

Groet,
Koen
Bloot Is Gewoon - BIG

Denken kan je niet delegeren
NanMar
Super actief lid

Bericht door NanMar »

anakin schreef: wo 03 feb 2021, 23:03 De houtkachel staat nu aan, maar de temperatuur is van 14 naar 19 gegaan zonder hulp van de CV. Niet verkeerd, maar zou het toch wel wat warmer mogen worden.
Ik ken iemand die in de jaren 80 een houtkachel in de werkplaats had staan (het was een garagebedrijf). Hij had een tankje schuin boven de kachel waar hij afgelopen motorolie in deed. Vanaf dat tankje had hij een leiding (van koper?), gemaakt die in de kachel eindigde. Het uiteinde had hij samengeknepen, zodat de olie op het hout druppelde. Die kachel werd extrem heet...

Nu moet ik zeggen, die werkplaats was toen al "bijzonder", maar zoiets kan natuurlijk vandaag de dag niet meer, en al zeker niet in een bedrijf (of woning).
Gr. NanMar

PB is welkom!
Bart998
Super actief lid

Bericht door Bart998 »

Koenraad schreef: do 04 feb 2021, 02:04
Ben ook bezig met domotica, waardoor ik kan zien hoe veel het afkoelt s'nachts. Bij 0 graden buiten zakt de kamertemperatuur 0,175 graden per uur zonder dat de ketel aanspringt. Dan blijft het dik 18 graden en als ik beneden kom is het weer lekker warm. Ik gebruik onder meer Domoticz, OpenThermGateway en schakelspullen met ESP8266 en Zigbee (maar zonder cloud). Helaas is er weinig standaard, dus flink hobbby-en.

Groet,
Koen
Even gecheckt, vannacht bij mij 0,166666 graad per uur. Maar goed de ventilatie draait ook de hele nacht door dus dat heeft ook z’n invloed.
Ik had een collega die ook vanalles op de domotica had geregeld, als ie door de gang liep om ‘s ochtends naar de wc te gaan ging de koffie al aan, als ie beneden was ging zn auto al voorverwarmen voor vertrek etc.., 🤣
Je kan dr al best veel mee, maar momenteel is het inderdaad nog veel hobbywerk.

Ik heb een vrij simpel klikaan klikuit systeem, dan gaan de lampen aan bij brand of inbraak en krijg ik een melding op de telefoon, en uiteraard kan ik wat dingetjes bedienen hier en daar, vind ik voor het moment wel weer genoeg 😄
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

Koenraad schreef: do 04 feb 2021, 02:04
GJ57 schreef: wo 03 feb 2021, 19:29 Wij woonden in 1985 in een nieuwbouwwoning, hete lucht verwarming , terugwin unit state of the art van dat moment. Alleen als wij om 1800 uur thuiskwamen kregen we het nooit warm. De kachel bleef loeien maar echt lekker werd het niet. Installateur erbij: meneer u stookt waarschijnlijk van 18.00 uur tot 22.00 uur. (dat was de regel een uur voor het naar bed gaan uit) dan krijgt dit systeem de lucht wel warm maar alles wat in huis is zoals de muren blijven koeler. Daarbij stookt u in deze vier uur zoveel gas das heel jammer. Laat de kamertemp niet onder de 18 graden zakken en u zult merken dat het sneller behaaglijk is in huis maar dat ook uw gasrekening zal dalen. De warmeterugwinunit zal ook veel beter werken. Hij had gelijk. Het was sneller op temp en de rekening ging in elk geval niet omhoog.
"maar alles wat in huis is zoals de muren blijven koeler" is inderdaad de clou zoals die installateur betoogde. Wat je dan mist is de "warmtestraling" van de muren. Alle (niet transsperante) objecten stralen warmte uit zolang ze warmer zijn dan -273 Celsius (brrr). Hoe warmer, des te meer straling en natuurlijk omgekeerd. Is gewoon natuurkundig veschijnsel. Je "voelt" op afstand de warmte van b.v. vuurtje, lampen of andere warme objecten. Of voelt de "koude" van koude objecten, zoals in de winter als je voor de schuifpui zit.

Tocht is ook onaangenaam, ook al heeft die tocht een luchttemperatuur van 20 graden, want het lichaam is een stuk warmer en "koelt" daardoor af. Dus ben wel een beetje jalours op Jos's vloerverwarming. Staat bij mij hoog op verlanglijstje.

Groet,
Koen
De warme luchtverwarming van toentertijd kan ik dan ook niemand aanraden is altijd tochtig. Toen we een keer duidelijk hadden hoe het moest ging het wel beter maar lekker nee. Snel weer verkocht en door. We wonen dan ook al jaren in een goed geïsoleerd huis waar de plannen voor verdere isolatie dit jaar gemaakt gaan worden.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Koenraad schreef: Tocht is ook onaangenaam, ook al heeft die tocht een luchttemperatuur van 20 graden, want het lichaam is een stuk warmer en "koelt" daardoor af. Dus ben wel een beetje jalours op Jos's vloerverwarming. Staat bij mij hoog op verlanglijstje.
Inderdaad is die vloerverwarming ideaal. Je hebt er geen omkijken naar. Dag en nacht dezelfde temperatuur. Niet klooien met de thermostaat.

In de badkamer heb ik de buizen ook door een wand gelegd. Geeft een fantastische uitstraling. Zit wel een temperatuurbegrenzer in anders rammelen alle tegels er zo uit. Nu met de warmtepomp is dat niet nodig. Die haalt niet de hoge temperaturen van een ketel.

In de vloer hier heb ik ongeveer 800 meter buis gelegd met een techniek waarbij telkens een aanvoerbuis naast een afvoerbuis ligt.

Het werkt prima.

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
Frivooltje
Super actief lid

anakin schreef: wo 03 feb 2021, 23:03 De houtkachel staat nu aan, maar de temperatuur is van 14 naar 19 gegaan zonder hulp van de CV. Niet verkeerd, maar zou het toch wel wat warmer mogen worden.
Net een vriend gesproken die bijna alleen maar met een houtkachel stookt. Het was nu 26ºC in huis. Zijn vriendin kan weleens overenthousiast worden.
Laatst was het 33ºC :o :o in de woonkamer. Deuren open en binnen no time is het zelfs op zolder lekker.
anakin
Super actief lid

Bericht door anakin »

Frivooltje schreef: do 04 feb 2021, 21:39
Net een vriend gesproken die bijna alleen maar met een houtkachel stookt. Het was nu 26ºC in huis. Zijn vriendin kan weleens overenthousiast worden.
Laatst was het 33ºC :o :o in de woonkamer. Deuren open en binnen no time is het zelfs op zolder lekker.
Is ook wel afhankelijk van het hout dat je erop gooit. Dat van mij was eigenlijk nog te nat, en als je hardhout gebruikt, dan geeft dat ook veel meer warmte af. Ik heb van iemand gehoord die zijn houtkachel aan de buitenkant roodgloeiend heeft gekregen met azobé, een hele harde houtsoort.
Frivooltje
Super actief lid

anakin schreef: do 04 feb 2021, 23:03 Is ook wel afhankelijk van het hout dat je erop gooit.
Pallethout. (niet van Europallets)
anakin
Super actief lid

Bericht door anakin »

Pallethout is prima, maar wel een pokkenwerk om ze klein te zagen.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

anakin schreef: do 04 feb 2021, 23:47 Pallethout is prima, maar wel een pokkenwerk om ze klein te zagen.
Ach op een zonnige dag lekker bloot in de tuin beetje zagen.
Nadeel is dat hout behoorlijk wat spettert in de haard.

Vroeger hadden we hier een fabriek die van hardhout oa trapleuningen maakte. Ik kocht daar een kuub voor €15,-.
is ongeveer 20 Albert Hein kratjes vol. Dat paste precies in de auto. Kon buiten staan want vocht werd niet opgenomen. Een keer per avond een kratje verstoken en dat gaf een heerlijke warmte en geen spetters.
Nu halen we het hout bij een tankstation.

Maar het zal een kwestie van tijd zijn dat open haarden en houtkachels verboden gaan woorden.

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
Frivooltje
Super actief lid

anakin schreef: do 04 feb 2021, 23:47 Pallethout is prima, maar wel een pokkenwerk om ze klein te zagen.
Ik weet niet of en hoeveel pokkewerk het is. Ik was er niet bij. Maar voor een lekker vuurtje moet je iets over hebben. :P Hij heeft 5 kuub geleverd gekregen en zegt dat hij er ca. 3 maanden mee doet.
Jos schreef: vr 05 feb 2021, 00:30 Maar het zal een kwestie van tijd zijn dat open haarden en houtkachels verboden gaan woorden.
Dat geloof ik wel ja. Zie steeds vaker waarschuwingen voorbij komen om niet te stoken en het schijnt ook niet echt goed te zijn voor de luchtkwaliteit.
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

Zaterdag jongstleden hebben twee mannen hier op de hoek met twee motorzagen pallets gezaagd. Ik weet er dus alles van wat een fucking herrie of dat is. Midden in de stad achter een winkel. Nou ja het is opgeruimd en weg nu.
gust
Zeer actief lid

Bericht door gust »

Met hout krijg je het 2 keer warm: bij het zagen en tijdens het stoken!!
anakin
Super actief lid

Bericht door anakin »

Jos schreef: vr 05 feb 2021, 00:30 Maar het zal een kwestie van tijd zijn dat open haarden en houtkachels verboden gaan woorden.
Dat geloof ik wel ja. Zie steeds vaker waarschuwingen voorbij komen om niet te stoken en het schijnt ook niet echt goed te zijn voor de luchtkwaliteit.
Open haard of houtkachel is niet goed, maar de biomassacentrales die de "groene plaag" ons door de strot aan het duwen is, is zeker niet beter. Dat geeft nog meer uitstoot van vieze gassen en ook stankoverlast.
Noordenwind
Zeer actief lid

Bericht door Noordenwind »

Ik stook de houtkachel niet bij nevelig windstil weer. Maar inderdaad, ook "schoon" hout vervuilt meer dan aardgas.
Bloot is beautiful
Karin
Super actief lid

Bericht door Karin »

Hier staat de thermostaat overdag meestal op 17 or 17,5 graad. Nu is het wel zo dat als 'ie daaronder komt en dus aanslaat, de thermostaat na het draaien van de ketel vaak 18,5 of 19 graden aangeeft. De warmte komt dus met wat vertraging daar aan (kortom, het ding hangt niet op de beste plek). Maar daar vandaan zakt de temperatuur natuurlijk weer tot een halve graad onder wat er ingesteld staat, voor 'ie weer aan slaat. En ik vind het meestal niet te koud. En anders zet ik 'm natuurlijk wat hoger, koukleumen is ook niet bepaald m'n hobby. In de avond gaat 'ie vaak een halve of hele graad omhoog.

Om de vraag voor te zijn, dat is zowel om financiële, als om milieubewuste redenen. De kachel hoger zetten om bloot te kunnen zijn vind ik echt zonde. En ik vind het ook nog eens heerlijk om onder een dekentje op de bank te cocoonen, wat waarschijnlijk ook bijdraagt aan de lage stand van de thermostaat.
Koenraad
Super actief lid

Bericht door Koenraad »

Onze kat prefereert ook liever een aangename kamertemperatuur. Met name na vannacht, nu er hier 10 a 15 centimeter sneeuw licht in de tuin. Hij had nog nooit sneeuw gezien en dorst de tuin niet in. Dus moest ik mee om voor te doen dat het niet "gevaarlijk" was. En ja hoor, voorzichtig kwam hij er achteraan.

Lang duurde het niet, hij vloeg na enkele minuten weer naar binnen. Was blij toe, want in je blootje en op blote voeten is het wel even lekker verfrissend, maar moet niet te lang duren. Gelukkig heb ik geen achterdeur die in het slot kan vallen...

Inmiddels loopt de kat te racen door de tuin heen. Hij vind het geweldig!

Groet,
Koen
Bloot Is Gewoon - BIG

Denken kan je niet delegeren
PoppeSchuitema
Super actief lid

Bericht door PoppeSchuitema »

Wij wonen in een oud boerderijtje de enige isolatie is een laag strobalen op de zolder en dubbel glas. Alle deuren tochten de wind giert van alle kanten om het huis, achter de deuren die in de wind staan ligt nu sneeuw aan de binnenkant maar we hebben onze nieuwe houtkachel aan en in de kamer is het een heel behaaglijke 23 graden https://photos.app.goo.gl/bwsM7ZNTZGEJo5rb9
Bloot als het kan, gekleed als het moet
Frivooltje
Super actief lid

Koenraad schreef: zo 07 feb 2021, 12:48 Inmiddels loopt de kat te racen door de tuin heen. Hij vind het geweldig!
Dat vraagt natuurlijk om een filmpje. :)
Nicole
Zeer actief lid

Bericht door Nicole »

Wij hebben het hier meestal 18-19,5 graden en als we het eens koud hebben staat ie een keertje op 20. Tenzij we de haard aan doen, dan is het binnen no time ruim boven de 20 in de woonkamer. Verder is het een oud huis, weinig mogelijkheden om te isoleren, spouwmuur gaat bijv niet. Dus we moeten het hebben van kleine dingen zoals isolatie van de buizen etc.
Eelco
Zeer actief lid

Bericht door Eelco »

Ik heb onze boerderij onlangs voorzien van het Valliant Ambisense systeem. Daarmee kun je met een app elke ruimte afzonderlijk in temperatuur regelen. Dus als de houtkachel brandt, dan kan toch mijn kantoor lekker worden verwarmd. En de woonkeuken omdat dit de centrale ontmoetingsplek van het huis is. Maar het is onzin om de badkamer de hele dag warm te stoken terwijl je er maar twee keer per dag een paar minuten bent. En komt onze kleinzoon logeren, dan kan zijn kamer lekker warm worden gestookt, ondanks een brandende houtkachel. Ideaal dus.

Het Ambisense systeem is best kostbaar, ik was er voor ons huis zo'n 2500 euro voor kwijt. Maar de winst in comfort is enorm. En het bespaart energie.
GJ57
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door GJ57 »

Eelco schreef: wo 24 feb 2021, 14:22 Ik heb onze boerderij onlangs voorzien van het Valliant Ambisense systeem. Daarmee kun je met een app elke ruimte afzonderlijk in temperatuur regelen. Dus als de houtkachel brandt, dan kan toch mijn kantoor lekker worden verwarmd. En de woonkeuken omdat dit de centrale ontmoetingsplek van het huis is. Maar het is onzin om de badkamer de hele dag warm te stoken terwijl je er maar twee keer per dag een paar minuten bent. En komt onze kleinzoon logeren, dan kan zijn kamer lekker warm worden gestookt, ondanks een brandende houtkachel. Ideaal dus.

Het Ambisense systeem is best kostbaar, ik was er voor ons huis zo'n 2500 euro voor kwijt. Maar de winst in comfort is enorm. En het bespaart energie.
Dat klinkt goed. Heb je dan ook voor elke radiator die je wilt aansturen apart leidingwerk of is de thermostaatknop leidend?
Plaats reactie