Zonne-energie

Discussieplatform over alle onderwerpen.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Zonne-energie

Bericht door Jos »

In april hebben wij 15 zonnepanelen laten plaatsen.
Blijkt een prima investering.
Naast wat andere maatregelen lijkt ons energieverbruik van 10.000 KW naar 4500 kw te gaan.
Een belangrijke besparing komt ook door de wandverwarming in de badkamer uit te zetten (goed voor 2500 kw)

Wij volgen het energiegebruik nu op een app op de Iphone en daardoor kunnen we veel gerichter de opbrengst vertalen.

Bijv op dit moment (13:00) leveren de panelen netto 1400 watt(verbruik - opbrengst). Dus dan wassen of we drogen we. Geld ook voor de afwasmachine.

De totale opbrengst van de panelen is tot nu toe 2500 kw.

Ook de gasmeter kunnen we nu goed volgen en dat maakt toch dat je zuiniger met gas om gaat.

Dus wat ons betreft een goede investering

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
dynnoeth
Zeer actief lid

Re: Zonne-energie

Bericht door dynnoeth »

Da's een heel aardige besparing Jos, de moeite en investering meer dan waard.
Voor mij is het niet heel erg interessant ben ik bang, mijn verbruik is een tiende van jouw oud verbruik met net over 1 MWh. Het overgrote merendeel van de rekening bestaat dus uit vaste lasten en daarop kan je niet besparen helaas. Een investering terugverdienen zou heel erg lang duren, met het risico dat de panelen of regelaar aan het einde van z'n latijn is voordat de investering is afgeschreven.
Maar het is goed dat ook in Nederland alternatieve energie gewoon aan het worden is.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

Ja klopt 50% besparen op elektriciteit wil ook niet zeggen 50% minder betalen.
De prijs voor stroom is nog tot daar aan toe. De gebruiksbelastingen, BTW en transportkosten zijn hoger dan de elektriciteitsprijs.

Jos
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
naturisten1980
Zeer actief lid

Bericht door naturisten1980 »

Dat is nog een mooie opbrengst voor deze tijd van het jaar. Wat gaat dat in de zomer doen vraag je je dan af.

Evert
kees mol
Actief lid

Bericht door kees mol »

ik ga een paneel op mijn caravan plaatsen... de electriciteit op de verschillende campings is soms wel 3 keer zo duur als thuis. Ben benieuwd wat me dat gaat opleveren. We zijn per jaar gemiddeld 12 weken met de caravan op pad.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

naturisten1980 schreef:Dat is nog een mooie opbrengst voor deze tijd van het jaar. Wat gaat dat in de zomer doen vraag je je dan af.

Evert

Evert,

Daar is wel een grafiekje van.

Afbeelding

Hier onder eens screendump wat de App weergeeft:
Daar zie jet het netto verbruik=Verbruik-opbrengst. Ik zie nu dat dat 50% opbrengst is!

Afbeelding
Blauwkous

Bericht door Blauwkous »

dynnoeth schreef: Maar het is goed dat ook in Nederland alternatieve energie gewoon aan het worden is.
Alternatieve energie is de energie die bij de kolen- en kerncentrales gemaakt wordt.

Zonne-energie wordt al eeuwen gebruikt op gewassen te laten groeien, net zoals windenergie al eeuwen gebruikt wordt om molens te laten draaien en transporten te laten plaatsvinden.
naturisten1980
Zeer actief lid

Ziet er goed uit jos.. Zet een mens toch aan het denken... Mag ik vragen hoeveel panelen je hebt?
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

15 panelen

jos
dynnoeth
Zeer actief lid

Bericht door dynnoeth »

Blauwkous schreef:
dynnoeth schreef: Maar het is goed dat ook in Nederland alternatieve energie gewoon aan het worden is.
Alternatieve energie is de energie die bij de kolen- en kerncentrales gemaakt wordt.

Zonne-energie wordt al eeuwen gebruikt op gewassen te laten groeien, net zoals windenergie al eeuwen gebruikt wordt om molens te laten draaien en transporten te laten plaatsvinden.
Coitus Formicidae.
Wel eens uigerekend hoeveel windmolens en zonnepanelen je nodig zou hebben om [alleen al] de Botlek of IJmuiden draaiend te houden?
Precies, vandaar dat fossiele brandstof- en kern centrales (helaas) nog steeds het echte werk moeten doen, ook al omdat de alternatieven niet 100% van de tijd gegarandeerd kunnen worden,
Gijs
Zeer actief lid

Bericht door Gijs »

Wij hebben sinds een jaar nu 13 panelen op het dak liggen en die hebben nu inmiddels 2946 KWH opgeleverd. Dat is 71,4% van ons verbruik over een jaar. Dus de investering meer dan waard!!!!
Hebben ook een warm-waterboiler erbij die voor warm water zorgt als de zon schijnt.. In de zomer warmt die het water op naar gemiddeld 90gr C en in de winter toch nog tussen de 20 en 26 gr C de CV ketel hoeft minder te verwarmen en daarmee een besparing op het gasverbruik. :P
daar word ik nou vrolijk van :)
Naturist kun je zijn met je kleren aan.
Blauwkous

Bericht door Blauwkous »

dynnoeth schreef:
Blauwkous schreef:

Coitus Formicidae.
Wel eens uigerekend hoeveel windmolens en zonnepanelen je nodig zou hebben om [alleen al] de Botlek of IJmuiden draaiend te houden?
Precies, vandaar dat fossiele brandstof- en kern centrales (helaas) nog steeds het echte werk moeten doen, ook al omdat de alternatieven niet 100% van de tijd gegarandeerd kunnen worden,
Ik ben van mening dat het energie vraagstuk opgelost moet worden met het verminderen van energieverbruik, niet door het aanbieden van historische vormen van energie. Dan komt er vanzelf een moment dat het historisch opwekken en het verbruik in balans is.
dynnoeth
Zeer actief lid

Bericht door dynnoeth »

Blauwkous schreef:
dynnoeth schreef: [..]
Ik ben van mening dat het energie vraagstuk opgelost moet worden met het verminderen van energieverbruik, niet door het aanbieden van historische vormen van energie. Dan komt er vanzelf een moment dat het historisch opwekken en het verbruik in balans is.
Wat stel je voor; alle Nederlanders leven als Amish en de 21ste eeuw afzweren? Het lijkt leuk zo'n utopisch droom, maar jij bent duidelijk te jong om te hebben meegemaakt hoe het echt was toen "wij" nog heel veel met de hand moesten doen. Of je moet graag willen dat moeders 2 dagen bezig zijn met alleen al de was en de rest van de week met het inmaken van groente bij gebrek aan een koelkast.
Ik weet dat nog, en ik verlang absoluut niet naar die "utopie" terug.
Jo.w
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door Jo.w »

dynnoeth schreef: [Of je moet graag willen dat moeders 2 dagen bezig zijn met alleen al de was en de rest van de week met het inmaken van groente bij gebrek aan een koelkast.
't Is misschien jammer voor jou om horen maar ik ga tegenwoordig weer meer inmaken (in glas). Kost éénmalig wat energie maar niet een gans jaar door zoals bij een vriezer.
dynnoeth
Zeer actief lid

Bericht door dynnoeth »

Jo.w schreef:
dynnoeth schreef: [Of je moet graag willen dat moeders 2 dagen bezig zijn met alleen al de was en de rest van de week met het inmaken van groente bij gebrek aan een koelkast.
't Is misschien jammer voor jou om horen maar ik ga tegenwoordig weer meer inmaken (in glas). Kost éénmalig wat energie maar niet een gans jaar door zoals bij een vriezer.
Waarom zou ik dat jammer moeten vinden, denk je dat ik ongelijk heb? Als je een moestuin hebt en er tijd en moeite in wil steken de produkten te bewaren dan is dat helemaal super uiteraard, maar het is niet te vergelijken met geen keus hebben omdat er geen koeling is.
Blauwkous

Bericht door Blauwkous »

dynnoeth schreef:
Blauwkous schreef:
dynnoeth schreef: [..]
Wat stel je voor; alle Nederlanders leven als Amish en de 21ste eeuw afzweren? Het lijkt leuk zo'n utopisch droom, maar jij bent duidelijk te jong om te hebben meegemaakt hoe het echt was toen "wij" nog heel veel met de hand moesten doen. Of je moet graag willen dat moeders 2 dagen bezig zijn met alleen al de was en de rest van de week met het inmaken van groente bij gebrek aan een koelkast.
Die Amish lopen niet zo achter als sommigen willen doen geloven. Die kijken slechts aan de voordeur of iets een bedreiging vormt voor hun gemeenschap of niet.

Om iets heel simpels te noemen, ik riep altijd dat ik niet zonder auto kon. Die zou ik nodig hebben voor het werk. Tot de auto kapot ging en ik geen geld had om een nieuwe te kopen, te laten maken. Nu bespaar ik pakweg €300,- per maand aan verzekering, belasting en brandstof. En dat komt niet doordat ik een auto van de zaak heb.

Moeder de vrouw hoeft geen twee dagen te doen over de was, maar waarom moet iemand dagelijks schone kleren aan doen. Dat kan ook prima eens per week.

Of waarom voor elk drankje een schoon glas.

Dat bedoel ik met besparen.
dynnoeth
Zeer actief lid

Bericht door dynnoeth »

Blauwkous schreef:
dynnoeth schreef:
Blauwkous schreef:Ik ben van mening dat het energie vraagstuk opgelost moet worden met het verminderen van energieverbruik, niet door het aanbieden van historische vormen van energie. Dan komt er vanzelf een moment dat het historisch opwekken en het verbruik in balans is.
Die Amish lopen niet zo achter als sommigen willen doen geloven. Die kijken slechts aan de voordeur of iets een bedreiging vormt voor hun gemeenschap of niet.

Om iets heel simpels te noemen, ik riep altijd dat ik niet zonder auto kon. Die zou ik nodig hebben voor het werk. Tot de auto kapot ging en ik geen geld had om een nieuwe te kopen, te laten maken. Nu bespaar ik pakweg €300,- per maand aan verzekering, belasting en brandstof. En dat komt niet doordat ik een auto van de zaak heb.

Moeder de vrouw hoeft geen twee dagen te doen over de was, maar waarom moet iemand dagelijks schone kleren aan doen. Dat kan ook prima eens per week.

Of waarom voor elk drankje een schoon glas.

Dat bedoel ik met besparen.
Dus die Amish zijn eigenlijk een stel hypocrieten volgens jou? Net doen alsof ze in de 19e eeuw leven maar achter de voordeur alle 21e eeuwse gemakken hebben? Ze willen tenslotte vooral zelf de buitenwereld doen geloven dat ze "eenvoudig" willen leven zonder duivelse techniek.
Dat je geen auto hebt is niet zo bijzonder, die heb ik ook niet. Maar in mijn geval is dat wel vrijwillig en niet omdat ik het niet kan betalen. M'n werk is vlakbij (8 km met de fiets) en voor langere afstanden (zoals vakantie) staat de motor klaar of is het treinstation vlakbij. Ik heb dus lang geleden ingezien dat een auto die, 9 maanden van het jaar, voor de deur staat weg te roesten wegggegooid geld is.
Je opmerking over slechts 1 keer per week verschonen zal ik maar verwijzen naar "nooit naaste collega's gehad". Als je de hele week in je blootje in een vrachtwagen zit kan je daar misschien mee wegkomen maar als je dat in ernst een reeele besparings-maatregel noemt dan ben je echt niet lekker..
naturisten1980
Zeer actief lid

Dus die Amish zijn eigenlijk een stel hypocrieten volgens jou? Net doen alsof ze in de 19e eeuw leven maar achter de voordeur alle 21e eeuwse gemakken hebben? Ze willen tenslotte vooral zelf de buitenwereld doen geloven dat ze "eenvoudig" willen leven zonder duivelse techniek.
Dat je geen auto hebt is niet zo bijzonder, die heb ik ook niet. Maar in mijn geval is dat wel vrijwillig en niet omdat ik het niet kan betalen. M'n werk is vlakbij (8 km met de fiets) en voor langere afstanden (zoals vakantie) staat de motor klaar of is het treinstation vlakbij. Ik heb dus lang geleden ingezien dat een auto die, 9 maanden van het jaar, voor de deur staat weg te roesten wegggegooid geld is.
Je opmerking over slechts 1 keer per week verschonen zal ik maar verwijzen naar "nooit naaste collega's gehad". Als je de hele week in je blootje in een vrachtwagen zit kan je daar misschien mee wegkomen maar als je dat in ernst een reeele besparings-maatregel noemt dan ben je echt niet lekker..
Groet, Theo
Mooi gezegd... Al heb ik helaas geen ruimte op mijn dak... misschien net voor 3 panelen...
Laatst gewijzigd door naturisten1980 op wo 01 jan 2014, 15:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Gijs
Zeer actief lid

Bericht door Gijs »

Einde discussie dan maar????? :cry:
Naturist kun je zijn met je kleren aan.
Rob
Actief lid

Bericht door Rob »

Zelf ben ik aan het sparen voor een flink pakket zonnepanelen op mijn dak en wil ook eens bij de buren informeren of we het misschien samen moeten doen dan kunnen we misschien een kwantumkorting krijgen.

Verder wil ik de heren kemphanen er op wijzen dat de Amish niet zo een achtergebleven stel zijn zoals ze in de stereotiepen worden beschreven.

Ik heb begin jaren 90 een hele nacht in een Amtracktrein doorgebracht in gesprek met een bejaarde Amish boer en zijn vrouw. Erg aardige open mensen met een wat andere kijk op de wereld dan wij allemaal. Maar zeker niet wereldvreemd.

Geen radio en televisie in huis, maar wel de krant en landbouwwerktuigen met een motor. Vervoer op de fiets of idd met zo'n typisch klein koetsje. Maar als je niet ver hoeft dan heb je ook helemaal geen auto nodig.

Al eerder aangehaald door Blauwkous. We zouden allemaal wel wat minder energie kunnen consumeren door bv niet iedere dag schone kleren aan te trekken. En nee dynnoeth, dan loop je niet te stinken als een bunzing.
Schoon ondergoed is dan wel een must.
Inmaken van voedsel is een prima methode om ook te minderen met energie afname en mijns inziens echt geen stap terug naar de gezapige jaren 50. Die voor sommigen inclusief mijn moeder een gruwel is.

Kom maar op met nog meer besparings mogelijkheden. Misschien een nieuw topic starten?
Hoe energie besparen.

groet, Rob
Ieder mens is een doel in zichzelf (Kant)
dynnoeth
Zeer actief lid

Bericht door dynnoeth »

Rob schreef:[..]Verder wil ik de heren kemphanen er op wijzen dat de Amish niet zo een achtergebleven stel zijn zoals ze in de stereotiepen worden beschreven.
Dat neem ik graag van je aan, ik wilde alleen maar aangeven dat hun eenvoudige levensstijl voor de meeste van ons geen optie (meer) is. "Kemphaan" zou impliceren dat Blauwkous en ik ruzie-en; zelf ervaar ik dat niet zo. Dit is echter een discussie forum en soms zijn mensen het niet eens met elkaar en dan gaan er wat argumenten over en weer. Als het de bedoeling is alleen leuk en aardig te zijn dan heb ik dat verkeerd begrepen..
Al eerder aangehaald door Blauwkous. We zouden allemaal wel wat minder energie kunnen consumeren door bv niet iedere dag schone kleren aan te trekken. En nee dynnoeth, dan loop je niet te stinken als een bunzing.
Elke dag een schoon overhemd is toch wel het minste voor mij, m'n broek houdt het wel een werkweek uit op kantoor. Verder douche ik gemiddeld maar zo'n 4 of 5 minuten en heb ik geen gazon dat 's zomers water nodig heeft. Er brand hier 's avonds maar 1 (LED) lamp en de verwarming staat op 19. Ik ben het er mee eens dat we kunnen en moeten bezuinigen op energie en ik draag volgens mij m'n steentje wel bij.
Inmaken van voedsel is een prima methode om ook te minderen met energie afname en mijns inziens echt geen stap terug naar de gezapige jaren 50. Die voor sommigen inclusief mijn moeder een gruwel is.
Zoals ik al zei: als je groente ed over hebt uit een moestuin is dat super, maar om heel veel vers produkten te kopen om in te maken is jezelf veel werk op de hals halen voor iets dat dan alleen geld kost ipv bespaart.
Jo.w
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door Jo.w »

dynnoeth schreef:Zoals ik al zei: als je groente ed over hebt uit een moestuin is dat super, maar om heel veel vers produkten te kopen om in te maken is jezelf veel werk op de hals halen voor iets dat dan alleen geld kost ipv bespaart.
Beperk jij je dan tot het eten van enkel seizoensgroenten?
dynnoeth
Zeer actief lid

Bericht door dynnoeth »

Jo.w schreef:
dynnoeth schreef:Zoals ik al zei: als je groente ed over hebt uit een moestuin is dat super, maar om heel veel vers produkten te kopen om in te maken is jezelf veel werk op de hals halen voor iets dat dan alleen geld kost ipv bespaart.
Beperk jij je dan tot het eten van enkel seizoensgroenten?
Wat noem je nog seizoensgroente tegenwoordig; zo ongeveer alles is het hele jaar door verkrijgbaar en waar het precies vandaan komt is vaak moeilijk na te gaan, maar wat ik aan groente eet haal ik wel vers.
Misschien begrijp ik je vraag niet goed?
Jo.w
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door Jo.w »

Yep, dat bedoel ik. Eet maar princesseboontjes uit Kenia, (groene) asperges uit Peru, enz...
Wat een invloed heeft dat allemaal niet op het globale energieverbruik? Dan gebruik ik liever tomatenpulp die ik in de zomer ingemaakt heb van mijn eigen tomaten dan geïmporteerde die ik weet niet hoeveel energie gekost hebben alleen al aan transport.
Dan koop ik liever een verse noordzeevis dan tillappia-filets die in ik weet niet welk brak water in ik weet niet welk aziatisch land gekweekt zijn, ingevroren en naar hier gevlogen.

Let wel, ik ben daar ook niet 100% consequent in. Die groene boontjes, of snijbonen om er maar 2 te noemen zien er veel smakelijker uit als ik ze invries dan dat ik ze weck. Maar een groot aantal dingen zijn perfect te wecken zonder kleur of smaakverlies in vergelijking met invriezen.
qltel
Actief lid
Contacteer:

Bericht door qltel »

Er wordt inderdaad heel wat afgevlogen en afgereden met ons voedsel. Misschien zullen mensen dat vreemd vinden, maar ik kijk inderdaad nog wel eens waar mijn voedsel vandaag gekomen is en laat spullen die van ver komen dan liggen. Maar sowieso zou het ook goed zijn als we eens wat minder kritisch zouden zijn hoe ons voedsel eruit ziet. Het is erg mooi, zo'n bakje met boontjes die allemaal even lang zijn en keurig naast elkaar liggen, maar onzin is het wel, boontjes die verschillend van lengte zijn en door elkaar in een zak zitten smaken hetzelfde. En zo zijn er legio voorbeelden. Dagelijks wordt er heel veel voedsel weggegooid of tot diervoedsel verwerkt omdat het er niet zo uitziet als men wil. Om maar niet te spreken over het gesleep met dieren voor en na de slacht. Dagelijks rijden er vrachtwagens met slachtvee naar verre buitenlanden omdat het daar goedkoper is of de regels daar anders zijn.

Overigens gaat dit topic over zonne-stroom. Volgens mij zouden we nog heel veel kunnen besparen als we de elektriciteit die we niet gebruiken op zouden kunnen slaan. Elektriciteit die niet gebruikt wordt is gewoon weg en alhoewel ik het niet meer kan vinden kan ik me herinneren dat dat best veel was. En op zich is het vrij simpel op te lossen, lijkt me. Als er een stroom-overschot is zou je water omhoog kunnen pompen (bijvoorbeeld in een stuwmeer) en als er te weinig is dan laat je het weer naar beneden lopen langs een dynamo. Minder weggooien (van stroom) zorgt voor besparing en minder vervuiling.
Jos
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Jos »

dynnoeth schreef:Wat noem je nog seizoensgroente tegenwoordig; zo ongeveer alles is het hele jaar door verkrijgbaar en waar het precies vandaan komt is vaak moeilijk na te gaan, maar wat ik aan groente eet haal ik wel vers.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Dat we aardbeien, asperges ed Invliegen vanuit verre landen is helemaal van de gekke.
Ik hoef echt met de kerst geen zomerfruit of asperges. Er is genoeg te bedenken met de lokale producten. Het voedt zelfs de creativiteit van de kok!.

ik heb eens stil gestaan in een file van kilometers bij Antwerpen. Allemaal vrachtvervoer en als je dan ziet wat er aan voeding getransporteerd wordt dan moet je toch eens achter de oren krabben. En dat is dan nog maar een plaats.

ik probeer me aan de seizoen producten te houden en dat lukt aardig maar niet altijd.

Jos
Jo.w
Super actief lid
Contacteer:

Bericht door Jo.w »

qltel schreef:Overigens gaat dit topic over zonne-stroom. Volgens mij zouden we nog heel veel kunnen besparen als we de elektriciteit die we niet gebruiken op zouden kunnen slaan. Elektriciteit die niet gebruikt wordt is gewoon weg en alhoewel ik het niet meer kan vinden kan ik me herinneren dat dat best veel was. En op zich is het vrij simpel op te lossen, lijkt me. Als er een stroom-overschot is zou je water omhoog kunnen pompen (bijvoorbeeld in een stuwmeer) en als er te weinig is dan laat je het weer naar beneden lopen langs een dynamo. Minder weggooien (van stroom) zorgt voor besparing en minder vervuiling.
In België zijn er (vage) plannen om voor de kust een kunstmatig eiland met meer te bouwen om inderdaad te doen wat jij zegt. En voor de rest zijn hier een aantal gascentrales die vlot in- of uitgeschakeld kunnen worden naargelang de vraag.
naturisten1980
Zeer actief lid

Ik werkend bij een groothandel en importeur van AGF zal dan maar zwijgen...
Rob
Actief lid

Bericht door Rob »

naturisten1980 schreef:Ik werkend bij een groothandel en importeur van AGF zal dan maar zwijgen...
Zwijgen lijkt mij niet nodig.

Het is alleen van de gekken wat er gebeurd met voedselproductie. We halen idd het voedsel weg uit landen waar ze het veel harder nodig hebben dan wij.
Alleen omdat we midden in de winter nog zomerfruit etc. willen eten.
Om het dan vervolgens weer weg te gooien als het aan de zogenaamde verkoopdatum zit of als er een klein plekje op zit.

Dat jij er je brood mee verdiend door het te vervoeren zal ik je niet nadragen hoor.
Ieder mens is een doel in zichzelf (Kant)
naturisten1980
Zeer actief lid

Fijn... ;)
Plaats reactie