Poolse buren
- bernardo
- Actief lid
Poolse buren
Onze buurman verhuurt zijn huis aan arbeidsmigranten. Ik loop altijd bloot door huis en tuin. Mijn partner niet altijd maar wel regelmatig. De tijdelijke Poolse buren waren hier helemaal niet van gediend en gingen tegen ons schreeuwen, foto's van ons maken als 'bewijsmateriaal' en de politie bellen. De politie kwam niet. De buurman, op mijn nadrukkelijke verzoek wel. Hij heeft geprobeerd uit te leggen dat bloot in je eigen tuin in Nederland geen misdrijf is. Toch waren we er niet blij mee. Mijn partner durft nu enkel nog maar bloot te zijn en als ze er zeker van is dat er in het huis van de buurman niemand 'thuis' is. Begrijp me goed, ik heb niets tegen arbeidsmigranten of welke buitenlander dan ook maar voel me wel behoorlijk gefopt als de vrijheid in mijn eigen huis en tuin door cultuurverschil wordt ingeperkt. Ben heel benieuwd hoe jullie hier mee om zouden gaan.
- teddy
- Zeer actief lid
Re: Poolse buren
Ik zou denk ik de wijkagent bellen, en dit allemaal uitleggen. Waarschijnlijk wil hij/zij dit best aan de buren uitleggen. Ik kan me namelijk voorstellen dat de buren dit van iemand in uniform wel aan willen nemen.
- Flipflop
- Super actief lid
Oei, lastige situatie. Ik zou me er niks van aantrekken, maar als er foto's worden gemaakt, dan gaan je Poolse buren over de schreef. En dan worden de verhoudingen wél erg vervelend.
Ik ben het wel met Teddy eens, misschien heeft de wijkagent meer overwicht.
Ik ben het wel met Teddy eens, misschien heeft de wijkagent meer overwicht.
Genieten in mijn blootste blootje!
- Henk D
- Super actief lid
- Contacteer:
Zijn denk ik meer etnische groepen die er niet van gediend zijn. Maar het is wel zo; als ze er niet tegen kunnen moeten ze niet kijken.
Sneu dat het zo moet en dat het woongenot hierdoor sterk vermindert.
BTW; Welkom op de site.
Sneu dat het zo moet en dat het woongenot hierdoor sterk vermindert.
BTW; Welkom op de site.
- bernardo
- Actief lid
Dank voor je welkom, zal hier geen buren zal treffen die moeilijk gaan doen over bloot. Misschien wel een idee. Woonwijken waar bloot de standaard is. Lijkt me wel wat.
-
- Zeer actief lid
- Contacteer:
Ik heb een Nederlandse buurvrouw met 2 Nederlandse dochters (20ers) die vorige zomer ook de politie belden toen ze zagen dat ik bloot in de tuin liep.
Dit konden zij alleen maar zien vanuit een slaapkamerraam op de 1e verdieping.
De politie kwam, en ik heb uitgelegd dat ik het recht heb om bloot in mijn eigen tuin te zijn.
Heb ze gewezen op een bepaald rechtsartikel waarin dat geregeld is en ze vertrokken weer.
Nooit meer wat van gehoord....
gr.
Dit konden zij alleen maar zien vanuit een slaapkamerraam op de 1e verdieping.
De politie kwam, en ik heb uitgelegd dat ik het recht heb om bloot in mijn eigen tuin te zijn.
Heb ze gewezen op een bepaald rechtsartikel waarin dat geregeld is en ze vertrokken weer.
Nooit meer wat van gehoord....
gr.
- bernardo
- Actief lid
Ja, mijn Poolse buren moesten toch minstens uit het zolderraam gaan hangen of iets dergelijks om zicht op onze tuin te krijgen. Het is absoluut niet zo dat ze er direct mee geconfronteerd werden. Maar waar mag je eigenlijk naakt zijn? Thuis toch zeker wel? 'Het gaat te ver om te stellen dat je altijd bloot in je eigen tuin of op je eigen balkon kan zijn', zo valt te lezen op de website van NFN. Want het kan zijn dat je tuin aan een (drukke) weg of in het directe zicht van anderen is die daar aanstoot aan nemen. Maar in een besloten achtertuin zou dit echt geen probleem mogen zijn.
- Flipflop
- Super actief lid
Als de buren je alleen kunnen zien vanuit het zolderraam dan is geen sprake van hinder. Ik neem aan dat het een dakraam is en geen dakkapel?
Hoe gaat dat roepen en schreeuwen? Ook vanaf de zolder? En zie je ze daar ook foto's nemen? In dat geval kun je de politie toch inschakelen? Ook de buurman zou ik er nog eens op aanspreken.
Hoe gaat dat roepen en schreeuwen? Ook vanaf de zolder? En zie je ze daar ook foto's nemen? In dat geval kun je de politie toch inschakelen? Ook de buurman zou ik er nog eens op aanspreken.
- Roger72
- Actief lid
Dat is wel jammer, kan je niet iets zoals creatief iets plaatsen zodat ze niet zo in de tuin kunnen kijken b.v. pergola met mooie klimop of een leiboompje etc...bernardo schreef: ↑za 07 sep 2019, 11:45 Onze buurman verhuurt zijn huis aan arbeidsmigranten. Ik loop altijd bloot door huis en tuin. Mijn partner niet altijd maar wel regelmatig. De tijdelijke Poolse buren waren hier helemaal niet van gediend en gingen tegen ons schreeuwen, foto's van ons maken als 'bewijsmateriaal' en de politie bellen. De politie kwam niet. De buurman, op mijn nadrukkelijke verzoek wel. Hij heeft geprobeerd uit te leggen dat bloot in je eigen tuin in Nederland geen misdrijf is. Toch waren we er niet blij mee. Mijn partner durft nu enkel nog maar bloot te zijn en als ze er zeker van is dat er in het huis van de buurman niemand 'thuis' is. Begrijp me goed, ik heb niets tegen arbeidsmigranten of welke buitenlander dan ook maar voel me wel behoorlijk gefopt als de vrijheid in mijn eigen huis en tuin door cultuurverschil wordt ingeperkt. Ben heel benieuwd hoe jullie hier mee om zouden gaan.
Had hier zelf 1 hoekje van de tuin waar zicht van een buur op was heb een boompje creatief gepoot en zicht was weg.
- Henk D
- Super actief lid
- Contacteer:
Je mag niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Dat is de wet/regel. Grenst je tuin aan die openbare weg en zit er geen zichtdichte afscheiding ben je dus verplicht daar kleding te dragen, of toch minstens badkleding! Houd ook in dat je je raam aan de openbare weg zijde dus met gordijnen moet dicht doen! In je afgescheiden tuin kan je bloot. ook al vinden de buren dat niet leuk. Het is jouw persoonlijke ruimte en je hebt er mi recht op je privecy. Dat houd in dat er ook geen foto`s gemaakt mogen worden! Al zal dat een grijs gebeid zijn ben ik bang.bernardo schreef: ↑zo 08 sep 2019, 08:30 'Het gaat te ver om te stellen dat je altijd bloot in je eigen tuin of op je eigen balkon kan zijn', zo valt te lezen op de website van NFN. Want het kan zijn dat je tuin aan een (drukke) weg of in het directe zicht van anderen is die daar aanstoot aan nemen. Maar in een besloten achtertuin zou dit echt geen probleem mogen zijn.
- Arie Bloot
- Zeer actief lid
Zichtbaarheid vanaf de openbare weg is geen issue zichtbaarheid door de buren ook niet, je mag gewoon zichtbaar zijn als je naakt in je tuin loopt.
Wat betekent artikel 430a voor de naaktrecreant?
Privéterrein
Op privéterreinen bepaalt de eigenaar of beheerder wat is toegestaan, daar gaat art 430a dus niet over. In je eigen tuin en huis bepaal je volledig zelf of je naakt recreëert, daar heeft niemand wat mee te maken ook al kunnen anderen je zien. Als je niet zichtbaar bent is het sowieso geen naaktrecreatie, dan heb je gewoon een "grote broek" aan.
Slechts indien jouw huis of perceel grenst aan een drukke openbare weg of plein en je door het naakt zijn de orde zou kunnen verstoren kan de rechter je, na klachten, eventueel beperkingen opleggen. Iedereen met gezond verstand kan wel beredeneren of je daar dan wel moet willen recreëren.
Dat je overlegt met je buren en eventueel je tuin afschermt is alleen maar netjes, ik weet dat de rechter nog wel de maatstaf neemt dat je buren reden tot klagen hebben als je zichtbaar bent vanuit hun woning vanaf de begane grond, dus als je op het meest zichtbare plekje gaat staan en jij kunt niet in het huis van de buren kijken is de afscherming voldoende.
Ook wij hadden buren welke het eerst geen probleem vonden maar na een paar jaar er ineens wel een probleem mee hadden ondanks dat er een afscheiding stond zei mijn buurman dat ik een broek aan moest trekken omdat hij er een hele erge hekel aan had en het geen gezicht vond.
Klopt heb ik gezegd het is ook niet mijn gezicht maar mijn kont en wij vinden het wel goed zo, hier gaat er niets veranderen als je mij niet wilt zien kijk dan de andere kant op maar meneer vindt het al niet kunnen als hij weet dat ik naakt in de tuin loop, sorry buur maar dat is jouw probleem ik/ wij veranderen daar niets aan, de buurvrouw loopt overigens gewoon binnen of we naakt zijn of niet maakt haar niet uit.
De sfeer is er echter niet beter op geworden en dat is natuurlijk jammer.
Zichtbaarheid vanaf de openbare weg kan zoals hierboven gezegd een probleem zijn, wij hebben aan de achterzijde een heel rustige straat (afstand ca 30 m1 van tuin naar weg) het dorp in of uit en wij zijn beslist vanaf de weg niet onzichtbaar het is wel zo dat wil je ons kunnen zien je er moeite voor moet doen en wij dan ook nog eens net daar moeten lopen.
Ik heb hier na een klacht de politie over aan de deur gehad, de mannelijke agent vertelde dat naakt lopen in de tuin niet is toegestaan ze zouden hiervan een aantekening maken ik kreeg dus geen boete maar een waarschuwing.
Ik heb ze toen een kopie mee gegeven van art 430a met de mededeling dat ze ongelijk hadden en de wet niet kenden, graag lezen on op het bureau op het prikbord hangen er bij gezegd en vervolgens nooit meer wat van gehoord.
Na 20 jaar denk ik dat het hele dorp wel weet dat wij naakt lopen, mede door het zicht doek welke ik op de port naast het huis heb gemaakt om de zichtbaarheid van de straat aan de voorzijde te verminderen met op het doe een mooie print en de tekst domein van een naturist.
Al deze wetenschap lost jullie probleem niet op, ik plukte overigens deze tekst van een website over naturisme in Polen.
Hoewel er geen officiële naaktstranden zijn in Polen, genieten duizenden Polen van het naakt recreëren op de stranden. Naturisme maakt in de preutse Poolse samenleving een evolutie door. Er bestaan grote verschillen t.a.v. naaktheid en naturisme tussen de Polen, die in de stad wonen en die van het platteland. De eersten zijn open en tolerant, terwijl de inwoners van het platteland boos reageren en afwijzend staan tegenover naakt recreëren.
Ik zou de politie of wijkagent bellen en samen met die agent het gesprek aan gaan met deze mensen ondanks dat ik daar ook niet altijd achteraf gezien helemaal blij van geworden ben is een goede buur nog altijd beter als een verre vriend.
En oh ja ik weet dat sommige forum leden het niet helemaal of helemaal niet met mij eens zijn maar ik heb nu eenmaal het standpunt dat de wet de wet is en ik dus naakt in mijn achtertuin mag recreëren ook al kunnen anderen mij (vanaf de openbare weg) zien zolang ik de openbare orde maar niet verstoor en dat het hele dorp het weet maakt ons niet uit wij zijn er door de mede dorpsbewoners verder nooit over aangesproken.
Wat betekent artikel 430a voor de naaktrecreant?
Privéterrein
Op privéterreinen bepaalt de eigenaar of beheerder wat is toegestaan, daar gaat art 430a dus niet over. In je eigen tuin en huis bepaal je volledig zelf of je naakt recreëert, daar heeft niemand wat mee te maken ook al kunnen anderen je zien. Als je niet zichtbaar bent is het sowieso geen naaktrecreatie, dan heb je gewoon een "grote broek" aan.
Slechts indien jouw huis of perceel grenst aan een drukke openbare weg of plein en je door het naakt zijn de orde zou kunnen verstoren kan de rechter je, na klachten, eventueel beperkingen opleggen. Iedereen met gezond verstand kan wel beredeneren of je daar dan wel moet willen recreëren.
Dat je overlegt met je buren en eventueel je tuin afschermt is alleen maar netjes, ik weet dat de rechter nog wel de maatstaf neemt dat je buren reden tot klagen hebben als je zichtbaar bent vanuit hun woning vanaf de begane grond, dus als je op het meest zichtbare plekje gaat staan en jij kunt niet in het huis van de buren kijken is de afscherming voldoende.
Ook wij hadden buren welke het eerst geen probleem vonden maar na een paar jaar er ineens wel een probleem mee hadden ondanks dat er een afscheiding stond zei mijn buurman dat ik een broek aan moest trekken omdat hij er een hele erge hekel aan had en het geen gezicht vond.
Klopt heb ik gezegd het is ook niet mijn gezicht maar mijn kont en wij vinden het wel goed zo, hier gaat er niets veranderen als je mij niet wilt zien kijk dan de andere kant op maar meneer vindt het al niet kunnen als hij weet dat ik naakt in de tuin loop, sorry buur maar dat is jouw probleem ik/ wij veranderen daar niets aan, de buurvrouw loopt overigens gewoon binnen of we naakt zijn of niet maakt haar niet uit.
De sfeer is er echter niet beter op geworden en dat is natuurlijk jammer.
Zichtbaarheid vanaf de openbare weg kan zoals hierboven gezegd een probleem zijn, wij hebben aan de achterzijde een heel rustige straat (afstand ca 30 m1 van tuin naar weg) het dorp in of uit en wij zijn beslist vanaf de weg niet onzichtbaar het is wel zo dat wil je ons kunnen zien je er moeite voor moet doen en wij dan ook nog eens net daar moeten lopen.
Ik heb hier na een klacht de politie over aan de deur gehad, de mannelijke agent vertelde dat naakt lopen in de tuin niet is toegestaan ze zouden hiervan een aantekening maken ik kreeg dus geen boete maar een waarschuwing.
Ik heb ze toen een kopie mee gegeven van art 430a met de mededeling dat ze ongelijk hadden en de wet niet kenden, graag lezen on op het bureau op het prikbord hangen er bij gezegd en vervolgens nooit meer wat van gehoord.
Na 20 jaar denk ik dat het hele dorp wel weet dat wij naakt lopen, mede door het zicht doek welke ik op de port naast het huis heb gemaakt om de zichtbaarheid van de straat aan de voorzijde te verminderen met op het doe een mooie print en de tekst domein van een naturist.
Al deze wetenschap lost jullie probleem niet op, ik plukte overigens deze tekst van een website over naturisme in Polen.
Hoewel er geen officiële naaktstranden zijn in Polen, genieten duizenden Polen van het naakt recreëren op de stranden. Naturisme maakt in de preutse Poolse samenleving een evolutie door. Er bestaan grote verschillen t.a.v. naaktheid en naturisme tussen de Polen, die in de stad wonen en die van het platteland. De eersten zijn open en tolerant, terwijl de inwoners van het platteland boos reageren en afwijzend staan tegenover naakt recreëren.
Ik zou de politie of wijkagent bellen en samen met die agent het gesprek aan gaan met deze mensen ondanks dat ik daar ook niet altijd achteraf gezien helemaal blij van geworden ben is een goede buur nog altijd beter als een verre vriend.
En oh ja ik weet dat sommige forum leden het niet helemaal of helemaal niet met mij eens zijn maar ik heb nu eenmaal het standpunt dat de wet de wet is en ik dus naakt in mijn achtertuin mag recreëren ook al kunnen anderen mij (vanaf de openbare weg) zien zolang ik de openbare orde maar niet verstoor en dat het hele dorp het weet maakt ons niet uit wij zijn er door de mede dorpsbewoners verder nooit over aangesproken.
mooi bloot is niet lelijk!
- Flipflop
- Super actief lid
Goed verhaal Arie!
Ik ben ervan overtuigd dat mensen bij mij in de straat of wijk wel weten dat ik een blootloper ben. Je moet veel moeite doen om bij mij in de tuin te kunnen kijken maar het is mogelijk. Ik ben ook wel eens de voordeur uitgestapt om wat in de voortuin te doen toen ik merkte dat ik geen kleren aan had. Ik heb niemand gezien maar iemand mij misschien wel.
Gelukkig heb ik nooit klachten gehad, dat is alleen maar vervelend.
Aan Bart (bernardo) nogmaals het advies zich er niets van aan te trekken. Het zijn tijdelijke buren. Ze gaan ook weer terug.
Ik ben ervan overtuigd dat mensen bij mij in de straat of wijk wel weten dat ik een blootloper ben. Je moet veel moeite doen om bij mij in de tuin te kunnen kijken maar het is mogelijk. Ik ben ook wel eens de voordeur uitgestapt om wat in de voortuin te doen toen ik merkte dat ik geen kleren aan had. Ik heb niemand gezien maar iemand mij misschien wel.
Aan Bart (bernardo) nogmaals het advies zich er niets van aan te trekken. Het zijn tijdelijke buren. Ze gaan ook weer terug.
- bernardo
- Actief lid
Waarvoor dank, ik trek met er ook (letterlijk) niet van laat staan voor aan. Voor mijn vrouw is dat een ander verhaal en dat vind ik wel heel erg jammer. Samen bloot geeft toch een iets andere dimensie aan het weekend dan alleen.
- Arie Bloot
- Zeer actief lid
Dank je, ik ben ook wel eens naakt de brievenbus gaan legen of deed nadat iemand aanbelde naakt de voordeur open, stond de postbode te lachen, soms zit je zo in je flow dat je er geen erg in hebt dat je naakt bent.Flipflop schreef: ↑ma 09 sep 2019, 10:33 Goed verhaal Arie!
Mijn vrouw heeft met dat soort dingen ook wat meer moeite, maar als de opmerkingen volkomen onterecht zijn zoals bij jullie is ze tegendraads en gaat ze juist in haar blootje en juist in het zicht lopen en negeert dan alle opmerkingen welke gemaakt worden.
Ik wens je wijsheid en sterkte.
- Hermlie
- Actief lid
In België kennen we artikel 430A niet, het gevolg hiervan is dat je niet zomaar naakt in je eigen tuin mag zijn als de buren je kunnen zien.
Ik woon zelf in het centrum, heb meerdere buren waaronder een appartementsgebouw en heb nergens een beschut plekje.
Gelukkig heb ik enkele toffe buren die weten dat ik graag naakt loop, en dit gaf me de mogelijkheid om toch enkele plekjes te hebben waar ik naakt kan zijn (en dus ook gezien kan worden) doch waar dit geen probleem vormt.
Ik woon zelf in het centrum, heb meerdere buren waaronder een appartementsgebouw en heb nergens een beschut plekje.
Gelukkig heb ik enkele toffe buren die weten dat ik graag naakt loop, en dit gaf me de mogelijkheid om toch enkele plekjes te hebben waar ik naakt kan zijn (en dus ook gezien kan worden) doch waar dit geen probleem vormt.
Be yourself; everyone else is occupied.
- bernardo
- Actief lid
Stoer dat je zoiets gewoon gaat bespreken. Zeker in België, meen ik, wordt toch minder liberaal omgegaan met bloot. Of valt dat toch wel mee?
- Hermlie
- Actief lid
Goh, ik heb dit besproken met mijn directe buren en die zagen er geen graten in.
De buren van het appartementsgebouw heb ik niet op de hoogte gebracht, maar die zien de tuin ook niet volledig.
Ik kan dus naakt lopen in het stukje tuin dat door mijn rechtstreekse buren kan worden gezien ..... in de rest helaas niet.
De buren van het appartementsgebouw heb ik niet op de hoogte gebracht, maar die zien de tuin ook niet volledig.
Ik kan dus naakt lopen in het stukje tuin dat door mijn rechtstreekse buren kan worden gezien ..... in de rest helaas niet.
Be yourself; everyone else is occupied.
- anakin
- Super actief lid
Mag die buurman dat huis wel verhuren aan die Polen......., indien het antwoord "nee" is, dan kan de politie hun het leven ook zuur gaan maken. Bij mij geldt namelijk dat ik de woning alleen mag kopen als ik er zelf in ga wonen.
- bernardo
- Actief lid
Dat heb ik in het begin al nagevraagd bij de gemeente. De buurman had er keurig een melding van gemaakt en dan mag hij (maximaal) vier arbeidsmigranten huisvesten. Er is zelfs een keer gecontroleerd of er niet meer dan vier mensen in het huis verbleven. Hier in Nord-Limburg zijn erg veel arbeidsmigranten en is er een gebrek aan huisvesting. Gemeenten zijn daardoor vrij 'soepel' in hun beleid.
- Jos
- Beheerder
- Contacteer:
Ongevraagd fotos’s maken is verboden. Dat is bij wet geregeld. Portretrecht en Avg. Daar de wijkagent ze op aanspreken! Je kuntbook zelf zeggen dat verbodene is end at de foto’s vernietigd moeten worden. Via de rechter kun je een dwangsom regelen. Is wel een heel gedoe.
Joa
Joa
Geniet van de dag. Het leven kan kort zijn. Waar wij geweest zijn vindt je op onze site http://www.naturisten-forum.nl
- bernardo
- Actief lid
Ja, klopt allemaal Jos, maar de politie wilde niet komen en onze Poolse vrienden weigerden de foto's te wissen waar we bij stonden. En de rest, tja het is zo'n gedoe.
- Arie Bloot
- Zeer actief lid
Gelijk (recht) hebben is een maar gelijk (je recht) krijgen is een ander ding en denk ik hier een kostbare zaak, nauwelijks de moeite waard en zoals al eerder gezegd de politie kwam niet eens.Jos schreef: ↑vr 13 sep 2019, 07:39 Ongevraagd fotos’s maken is verboden. Dat is bij wet geregeld. Portretrecht en Avg. Daar de wijkagent ze op aanspreken! Je kuntbook zelf zeggen dat verbodene is end at de foto’s vernietigd moeten worden. Via de rechter kun je een dwangsom regelen. Is wel een heel gedoe.
Joa
Zolang het bij verbale onvriendelijkheden blijft is het heel vervelend maar het beste is om niet te reageren en ze te negeren.